Vér és sör – Vazul és lazul

  • narancs.hu
  • 2014. június 14.

Fekete Lyuk

Ha nincs István, a király, jó a Vazul is.

A Megyer Camp fesztivál még nem az a helyszín, ahová tömegesen érkeznének Európa fiataljai, de ami késik, nem múlik. A rendezvény honlapja szerint a „Megyeri Zorall Sörolimpia négy éve és elvándorlása után a nem zenekartag szervezők úgy döntöttek, kár lenne ezt a rendezvényt veszni hagyni, és Megyer Camp néven, több neves zenekar támogatásával tovább folytatták a hagyományt, tovább szól Megyeren nyaranta a rock ’n’ roll!” Ám úgy látszik, a nagy sikerre való tekintettel a Megyer Camp máris bővül, ugyanis egy 0. napot iktattak be. No, nem azért, mert a programba a Depresszió, a Road, az Anna & The Barbies, a Fish!, a Haelo, a Kowalsky meg a Vega, a Supernem és „még megannyi remek banda” mellett annál is több szintén remek banda vegye birtokba a színpadot, hanem mert rockopera-ősbemutató lesz, nem is akármilyen! Így aztán a sörverseny és rock and roll helyett történelmi tudatmódosítással kezdődik a fesztivál, ami vélhetően elsősorban azért fontos, hogy a felelőtlen bulizást kellő komolysággal kezelje minden magyar (és nem magyar) fiatal, illetve az olyan hivatalok, amelyek szívesen áldoznak a rockzene és a magyar történelem alkímiai menyegzőjére, akár súlyos forintmilliókat is.

A mű a Vazul vére címet viseli,és ezt tudtuk meg róla: „Ha követed a Rómeó Vérzik dolgait, nyilván tudod, hogy a gitárosuk, Ermi (azaz Vörösmarty Imre) azért szállt ki tavaly a felvidéki csapatból, mert új projektjére, a Vazul vére című rockoperára akart koncentrálni. Mostanra elkészült a nagy mű, amelyben a Dinamitból ismert Kálmán Gyuri mellett Schrott Péter (Tűzmadár), Jósa Tamás (Invader, The Iron Inside, Nightquest stb.) és Molnár „Stula" Péter (Crazy Gránát) is énekel.”

A beharangozóból az is kiderül, hogy az 1046-ban játszódó rockopera „az összefogás fontosságáról, a világban betöltött szerepünkről is szól, ezáltal akár könnyen vonhatunk párhuzamot a mai kor helyzeteivel is”, és egy szövegrészletet is megismerhettünk:

Tíz körmével a régi magyar majd ás,
mert féli a vadkanagyart
Parancsra magának hat láb mély
Sírgödröt a saját földbe kapar

De rajtam a Jel, az Élő Forrás
bennem, nincs aki innen elűz
Életadó, tisztító fényből
jöttem, nem fog rajtam a tűz.

Márpedig ha ez így van, akkor egészen biztosak lehetünk abban, hogy a Vazul vére nem lesz leégés.


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.