Bizalom és multiplikátorai

Felcsuti Péter

A bizalom és széles értelemben a lelki tényezők néha egészen furcsa dolgokra képesek... Amerikai egyetemisták körében végzett felmérések szerint a diákok tanulmányi eredményének alakulására hatással van az egyetemi kosárlabda vagy futballcsapat teljesítménye.

Az előző bejegyzést azzal zártam, hogy a kormány által folytatott gazdaságpolitika alkalmatlan a befektetői bizalom visszaszerzésére, és ez önmagában súlyosan fékezi a gazdasági növekedést.

De kik is a befektetők, miért fontos, hogy bízzanak, ha azt szeretnénk, hogy a gazdaság növekedjen?

Nos, az első kérdésre egyszerű a válasz, széles értelemben mindenki befektető (stakeholder), akinek a tevékenysége így vagy úgy hozzájárul a gazdaság növekedéséhez, illetve működőképességének fenntartásához.

A gazdaság növekedését ugyanis alapvetően három dolog növekedése okozza: a lakosság fogyasztása, a hazai és külföldi tulajdonban lévő vállalatok termelése, illetve e vállalatok beruházási tevékenysége (amely célozhatja a meglévő kapacitások bővítését, a minőség javítását, vagy éppen új termékek, szolgáltatások kifejlesztését). A lakosság és a vállalatok tehát stakeholderek, de az államkötvények bel- és külföldi vásárlója is az, hiszen az ő tevékenysége elengedhetetlenül szükséges az ország fizetőképességének megőrzéséhez.

Könnyű belátni, hogy a lakosság és a vállalatok ilyen döntései (ti. hogy növelik fogyasztásukat, termelésüket, vagy beruháznak) jelentős mértékben tényeken alapulnak – például a lakosság tartósan többletjövedelemhez jut adócsökkentés vagy fizetésemelés eredményeképpen, a vállalatok új, a korábbiaknál nagyobb megrendelésekhez jutnak. Ám a döntések legnagyobb része nem ilyen biztos információkon, hanem a jövőre vonatkozó, nagyon is bizonytalan feltételezéseken, szakmai zsargonnal várakozásokon alapul. Vajon jobban élünk-e holnap, mint ma, növekednek-e a megrendeléseink, megfizeti-e a piac, ha új terméket fejlesztünk ki, vagy ha javítjuk a meglévők minőségét stb. Az állampapírok vásárlója is sok tényt ismer a gazdaság és a költségvetés helyzetéről, ám minél hosszabb lejáratú papírt vesz, annál inkább nő a bizonytalanság is.

A tét – a tévedés ára – természetesen korántsem csekély, jobb esetben veszteség, rosszabb esetben csőd. Ezért a gazdaság szereplői saját jól felfogott érdekükben mindent megtesznek azért, hogy csökkentsék a döntéseiket övező bizonytalanságot, újságot olvasnak, tévét néznek, üzleti partnereikkel cserélnek információkat, figyelik az úgynevezett konjunktúraindexeket, amelyek éppen az olyan szereplők véleményét összegzik, amilyenek ők maguk. Bármit is tesznek azonban a piac szereplői, hogy döntéseik minél megalapozottabbak legyenek, az alapvető bizonytalanság fennmarad. És akkor nem nagyon marad más, mint a hit, a bizalom, hogy a dolgok jól fognak sikerülni – vagy épp az ellenkezője: a pesszimizmus, ami a fogyasztás vagy a beruházás elhalasztására késztet. Az első esetben van növekedés, a másodikban nincs.

A bizalom és széles értelemben a lelki tényezők néha egészen furcsa dolgokra képesek. A már többször idézett Akerlof és Shiller hivatkoznak olyan kutatásokra, amelyek szerint emelkedtek a tőzsdei árak, ha az illető ország nemzeti válogatottja győzött, és estek az árak, ha veszített. Amerikai egyetemisták körében végzett felmérések szerint a diákok tanulmányi eredményének alakulására hatással van az egyetemi kosárlabda- vagy futballcsapat teljesítménye.

Ám ez még nem minden. A bizalom vagy a bizalomhiány ingadozásai a gazdaság különböző ágazataiban és a különböző szereplők csoportjaiban összeadódnak, felerősítik egymás hatását (ez az, amit multiplikátorhatásnak neveznek). Mindezt rendkívül nehéz mérni, illetve számszerűsíteni. Amit látunk, az leginkább a végeredmény: hogy növekszik vagy visszaesik a gazdaság, a fogyasztás és a beruházások mennyisége.

Ha valami ennyire bizonytalan, ennyire tünékeny, felmerül a kérdés: egyáltalán tehet-e bármit is az állam, hogy befolyásolja a befektetői bizalom alakulását?

Az állam szerepének megítélése a gazdaságban a közgazdaság-tudomány nagy vitatott kérdései közé tartozik. Vannak, akik szerint az államnak meg sem szabad próbálnia beavatkozni a gazdasági folyamatokba, mások szerint nagyon is be kell avatkoznia, különösen válságok idején. Az egészen biztos, hogy a befektetői bizalom ingadozásait az állam csak nagyon korlátozott mértékben képes befolyásolni. Például, ha világszerte eluralkodik az optimizmus, akkor az államnak szinte nincs is teendője, vagy ha van, akkor legfeljebb a túlzások nyesegetése lehet. Válság idején sokkal nehezebb a helyzet. A kormányok többnyire nem sokat tehetnek a bizalom gyors helyreállítása érdekében. Az ügyetlen állami beavatkozás pedig akár még visszafelé is elsülhet.

Az 1929–33-as nagy gazdasági világválság idején Herbert Hoover amerikai elnök rendszeresen megpróbálta „felbeszélni a piacot”, azaz nyilvános kijelentéseivel újra és újra a válság befejeződéséről beszélt. Ám ennek épp az ellenkezője volt igaz, ami nem tett jót a kormány és személy szerint Hoover szavahihetőségének (Hoover ennél még tovább is ment, utasítást adott a hivatalos amerikai statisztikák kozmetikázására, és a tiltakozó kormánytisztviselőket eltávolíttatta állásukból).

Mindennek tükrében pontosítanunk kell az első mondatot: a jelenleg regnáló kormány gazdaságpolitikájával nem az a baj, hogy alkalmatlan a befektetői bizalom visszaszerzésére. A baj inkább az, hogy a kormány a válság miatt amúgy is megrendült befektetői bizalmat tovább gyengítette, így megnövelte az időt, megnehezítette az utat és megnövelte a költségeket a magyar gazdaság számára, hogy újra növekedési pályára lépjen.

A címet Akerlof-Shiller Animal spirits című könyvéből (Corvina, 2011) vettem át.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.