A korrupcióról

  • 2012. március 28.

Felcsuti Péter

Erkölcsi értelemben mennyire korrumpálók azok a megajövedelmek, amelyeket a pénzügyi vállalkozások vezetői és munkatársai élveztek olyan körülmények között, amikor az általuk vezetett vállalatok és az ügyfeleik is milliárdokat veszítettek, vagy esetenként csődbe is mentek.

A Transparency International tavaly közzétett felmérése alapján Magyarország 183 ország közül az 54. helyen szerepelt az úgynevezett korrupciós érzékelési index listáján. A tízes skálán Magyarország 4,6 pontot ért el, ami érzékelhető romlás a korábbi felméréshez képest. A TI indoklása szerint a 2010-ben hivatalba lépett kormánynak a független intézmények meggyengítését célzó intézkedései magyarázzák besorolásunk romlását.

A korrupcióval foglalkozó írásokat lapozgatva látható, hogy a definíciók eléggé szerteágazóak; vannak akik csupán a szűk értelemben vett hivatali (public) korrupcióról beszélnek, amikor egy közhivatalnok hivatali lehetőségeit felhasználva anyagi javakért cserébe biztosít előnyöket valakinek. Ám a lehetőségek sorát folytatva: mi a helyzet politikai pártok korrupciójával (kampánypénzek), a nepotizmussal, a magánpiaci szereplők közötti korrupciós aktusokkal, a rendőrségi visszaélésekkel, vagy akár az orvosi műhibák eltussolásával. Ezek mindegyike korrumpálja (bomlasztja) és diszkreditálja a társadalom valamely intézményét, vagy működési módját.

Ezért lehet olvasni olyan nézeteket, amelyek szerint a korrupció valójában nem is jogi, hanem sokkal inkább erkölcsi kategória, amely a társadalom értékrendjének egészét roncsolja, fertőzi. Valóban nehéz elképzelni, hogy mondjuk egy országban a köztisztviselőket meg lehet vesztegetni, ám a magánpiaci szereplők között nincs példa a korrupcióra.

Immáron jó húsz éve a fejlett világ politikai és gazdasági elitje a nemzetközi szervezetek (elsősorban a Világbank) kezdeményezésére és nyomására (például a nemzetközi szervezetek csak olyan vállalatokkal működnek együtt a fejlődő országokban, amelyek vállalják, hogy „tiszták” maradnak) elfogadta, hogy fel kell lépni a korrupció ellen. A Világbank értékelése szerint egyébként a korrupció a tartós gazdasági növekedés egyik legsúlyosabb akadálya, egyfajta 10 százalékos adónak tekinthető, vagy másképpen szólva ’1 trillion dollar business’-nek.

Ennek nyomán a fejlett országok vállalatainak, különösen a nemzetközileg aktív vállalatainak többsége immáron rendelkezik olyan belső vállalatirányítási szabályzatokkal, amelyek deklarált célja a korrupció és összeférhetetlenség mindennemű formájának kiszűrése az illető vállalat napi tevékenységéből. Ezt elérendő, ezek a vállalatok olyan belső ellenőrzési rendszereket (compliance) működtetnek, amelyek személyükben és szakmailag is függetlenek a menedzsmenttől, és közvetlenül az igazgatóságnak vagy a felügyelőbizottságnak tartoznak beszámolási kötelezettséggel.

Ezek jó dolgok, amelyeknek lehet és kell is örülni, még akkor is, ha az ember természetesen tudatában van annak, hogy a gyakorlatban a dolgok sokkal lassabban változnak, mint ahogy azt a politikai elit vagy a nemzetközi szervezetek látni vagy éppen láttatni szeretnék. Ugyanakkor a bevezetőben jelzett definíciós dilemma – mit is értsünk korrupció alatt – nem könnyíti meg a 2008-ban elindult globális válság egyik legsúlyosabb kérdésének megválaszolását, tudniillik, hogy erkölcsi értelemben mennyire korrumpálók azok a megajövedelmek, amelyeket a pénzügyi vállalkozások vezetői és munkatársai élveztek olyan körülmények között, amikor az általuk vezetett vállalatok és az ügyfeleik is milliárdokat veszítettek, vagy esetenként csődbe is mentek.

Ettől függetlenül immáron a fejlett világban sehol nem vitatják, hogy a jólét és gazdasági versenyképesség egyfelől és a korrupció (nevezzük általános erkölcsi állapotoknak) között másfelől fordított előjelű az összefüggés; minél magasabb a korrupció, annál alacsonyabb az illető ország jóléte és nemzetközi versenyképessége.

Magyarország, mint látható, szépen példázza ezt az összefüggést. Viszonylag magas a korrupció, viszonylag alacsony a jólét és a versenyképesség. Nem meglepő ezért, hogy a magyar társadalom viszonya is meglehetősen ambivalens a korrupcióhoz. Egy TÁRKI-kutatás (A gazdasági felemelkedés társadalmi/kulturális feltételei c. kutatás zárójelentése) szerint a magyar társadalom többsége egyfelől elvben elutasítja a korrupciót mint erkölcstelen cselekedetet, másfelől úgy véli, hogy (gazdasági) céljai eléréséhez időről időre muszáj élnie vele.

Talán egyszer eljön az idő, amikor a korrupció visszaszorítása olyan össznemzeti üggyé válik, amely mögé minden politikai erő, az egész társadalom felsorakozhat. Mondjuk elfogadnánk a TI indexét, és célul tűznénk ki, hogy módszeresen javítunk a helyezésünkön és a pontszámunkon. Egy ilyen projektumnak csak győztesei lennének.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.