Miért beszél így a miniszterelnök?

Felcsuti Péter

Hasonlítsunk össze két ugyanazon a napon született nyilatkozatot; az egyiket a spanyol kormány egyik minisztere tette, a másikat a magyar miniszterelnök. A téma ugyanaz: az államadósság finanszírozása, illetve finanszírozhatósága.

Luis Guindos spanyol gazdasági miniszter szerint a „jelenlegi kamatok (ti. a spanyol állampapírok hozamai) hosszabb távon nem fenntarthatók”, azaz ilyen kamatok mellett a spanyol államadósság finanszírozhatatlanná válik. Orbán Viktor tegnap egy újságírói kérdésre válaszolva közölte, hogy a magyar államadósság IMF-megállapodás nélkül „bármeddig” finanszírozható. Persze azért egy IMF-megállapodás jó lenne, mert csökkennének a kamatok, de egyébként bármeddig...

Kezdjük a végén: a spanyol gazdasági miniszter igazat mondott, a magyar miniszterelnök nem mondott igazat. Először röviden a tényekről: az államadósság (egyébként mindenféle adósság) finanszírozhatóságát az illető entitás (állam, vállalat, magánszemély) bevételei és az adósság, illetve az adósság után fizetendő kamat nagysága határozza meg. A magyar gazdaság növekedési kilátásai a kormány saját becslései alapján alacsonyak – a növekedés a következő két évben 2% alatt alatt marad. Ez azt jelenti, hogy a költségvetés bevételei – amelyek a gazdasági növekedéssel valamennyire tandemben mozognak – reálértékben 2% alatti mértékben fognak emelkedni. IMF-hitel nélkül a magyar állam forintban átlagosan 3–5% körüli reálkamatot fizet, euróban és dollárban még ennél is magasabbat (és akkor még a forint leértékelődésével mint további költségnövelő tényezővel nem számoltam). A technikai részletkérdésektől az olvasót megkímélve bátran kijelenthető, hogy még csak katasztrófának sem kell történnie ahhoz, hogy a jelenlegi helyzetet mondjuk két évre kivetítve a magyar állam ismét adósságcsapdába kerüljön, azaz nemhogy nem lenne képes az államadósság csökkentésére, de az adósság után fizetendő kamat egy – folyamatosan növekvő – részére is hitelt kellene felvenni.

A „bármeddig” tehát a legjobb esetben egy év, de inkább csak hat hónap.

Akkor hát miért mond ilyet a miniszterelnök, és miért beszél becsületesen a spanyol? Spanyolországban a jelek szerint az olyan nemzeti sorskérdések tekintetében, amilyen az ország finanszírozhatósága, a választott politikusok felnőttként kezelik a lakosságot, ezzel szemben Magyarországon ostoba gyereknek, akinek mindent el lehet adni, csak ügyesen kell csomagolni.

Az IMF-saga, kezdve a „kipaterolástól” 2010-ben, a visszahíváson át 2011 novemberében és a 2012-es „érdekeltek vagyunk, bár csak elkezdhetnénk már” fejezetig, mint cseppben a tenger, sok mindent elmond a mostani kormányról; jellemzi gazdaságpolitikai ámokfutását, aminek az eredménye az ország iránti befektetői bizalom elvesztegetése, a növekedési potenciál teljes kimerülése, jellemzi azt az önfeledt könnyedséget, ahogy a kormány politikai, hatalmi és presztízsérdekei oltárán százmilliárd forintnyi többlet-kamatkiadást ró egy egyre jobban elszegényedő országra, és végül jellemzi azt a gátlástalan kommunikációs bűvészmutatványt is, amely valótlanságokat állítva a lakosságot a biztonság hamis illúziójába ringatja, talán nem másért, csupán a szavazatukért.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.