Szinte örülünk

Felcsuti Péter

Az Orbán-kormány stratégiája, hogy először előállnak egy lehetetlen gazdaságpolitikai elképzeléssel, aztán ami megvalósul, az jóval enyhébb. Az eredmény: az állampolgár szinte örül. Hisz minden csak viszonyítás dolga.

Ismert lélektani jelenség, hogy az emberek a jó és a rossz dolgokat többnyire valamilyen viszonyítási ponthoz képest értékelik: például ha valami nagyon jóra számítunk és kevésbé jó történik velünk, csalódottak vagyunk, másfelől, ha a várt rosszhoz képest kisebb rossz történik, megkönnyebbülést, sőt elégedettséget érzünk.

Ez utóbbi jelenséget velem együtt sokan átérezhették az elmúlt két évben, amikor a kormány kétéves gazdaságpolitikájának különböző vargabetűivel szembesültek.

Íme egy-két példa: a múlt év végén sokan komolyan aggódtunk, hogy a kormány tudatosan vagy akaratlanul államcsődöt idézhet elő, miután végletekig feszítette a húrt a nemzetközi szervezetekkel fenntartott viszonyában. Mostanság, amikor az államcsőd közvetlen veszélye talán elmúlt, akár megkönnyebbülést is érezhetünk, hiszen a csőd helyett a kormány manőverei „csak” ötven-, esetleg százmilliárdnyi többletkamat megfizetésével jártak, ami azért mégis csak jobb, de legalábbis biztosan kevésbé rossz, mint egy államcsőd okozta megrázkódtatás. Vagy vegyük a pénzügyi tranzakciós illetéket: a kormány első verziójában nem szerepelt felső korlát, így a bankok, a nagyvállalatok és a vállalatcsoportok pénzforgalmában akár abszurd méretű adófizetési kötelezettség is keletkezhetett volna, ami, ha pontosan nem is felmérhető, de egészen biztosan rendkívül súlyos következményekkel járt volna a bankrendszerre, illetve a vállalati szektorra nézve. Most, hogy a kormány és a bankok megállapodni látszanak a felső korlát tekintetében, megint csak örülhetünk, hiszen az érintetteknek mindössze 6000 forintot kell fizetniük tételenként, és ennek fényében a torzító hatás sem tűnik olyan tragikusnak,  amelyet ez az adónem (is) okozni fog a gazdaságban.

És most itt van a kormány legújabb tízpontos javaslata a munkáltatókat terhelő bérköltségek csökkentéséről. Két évvel ezelőtt (de már korábban is) a közgazdász-társadalom zöme az ilyen jellegű intézkedésekben látta a gazdasági válságból történő kilábalás egyik legfontosabb eszközét. Nem azért, mert önmagában munkahelyteremtő hatású lenne, hanem mert a válság idején mindennemű költségcsökkentés növeli a vállalatok számára a túlélés lehetőségét, és ezen keresztül – közvetve – a munkahelyek megtartásának esélyét.

E helyett a kormány annak idején az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetése mellett döntött. Mára lényegében pártállástól függetlenül szakmai konszenzus van a tekintetben, hogy ez elhibázott lépés volt, amely nem javította, valójában inkább rontotta a válságkezelés esélyeit. Így aztán a kormány által most előterjesztett intézkedéscsomagot akár a jó irányba tett lépésként is üdvözölhetnénk. Akkor most örüljünk?

A viszonyítás okozta lélektani hatást leszámítva azonban sok örömre megint nincs okunk. Ez az a csomag, amelyet az angol too little, too late-nek nevez, vagyis az intézkedés túl kevés és túl későn jön ahhoz, hogy érdemi eredményt hozzon a válságkezelésben. Ráadásul immáron értelmes fedezet sincs a tervezett 300 milliárdos bevételkiesés ellentételezésére. Annak idején egy ilyen – vagy akár még ennél nagyobb léptékű – gazdaságélénkítő intézkedés alapul szolgálhatott volna egy IMF-megállapodás számára, azaz egy ilyen programot biztonságosan és a nemzetközi pénzpiacok támogatásával lehetett volna finanszírozni. Ám a kormány más utat választott. Az egykulcsos adóval óriási rést ütött a költségvetésen, elfecsérelte a magán-nyugdíjpénztári vagyont, és fenntarthatatlan adókkal terhelte a gazdasági növekedés szempontjából kulcsfontosságú ágazatokat. Így aztán a mostani helyzetben egy alapvetően jó  elgondolás végrehajtására megint csak rossz eszközök, a már megszokott „unortodox” lépések maradtak – az MNB és a kincstár műveleteinek megadóztatása, a növekedési prognózis megemelése, a tartalékok felszabadítása.

A továbbiak nagy biztonsággal megjósolhatók: a kormány újabb konfliktusok árán (az IMF-fel, az Európai Központi Bankkal, a pénzpiacokkal) valamilyen módosított formában áterőszakolja elképzelését, ami kevés előnnyel és sok hátránnyal jár majd. A kormány a kevéske eredményt győzelemként fogja ünnepelni, a hátrányokról mélyen hallgatni fog. Az ország pedig tovább forog saját keserű levében...

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.