Film

007 Spectre – A Fantom visszatér

  • - kg -
  • 2015. november 19.

Film

Bond halad a korral meg egy rászabott Aston Martinnal, saját korosztályából is vigaszt nyújt egy asszonynak (Monica Bellucci), de Léa Seydoux-t is neglizsére vigasztalja, miközben valahol a sivatagi messzeségben Christoph Waltz fenekedik nagy erőkkel és a tőle megszokott manírokkal. Business as usual – ahogy mondani szokás, a rajongók most még gyorsan lemeccselik, hogy ez most Craig második vagy harmadik legjobb Bondja az eddigi négy közül, aztán jön még egy kör, amikor a Connery/Lazenby/Moore/Dalton/Brosnan alkotta nagy egészbe kell elhelyezni az új produkciót.

false

A végítéletnél alighanem az olyan múltidéző csecsebecsék is pontot jelentenek, mint a főgonosz macskája vagy a főgonosz verőemberének hasonlatossága más, korabeli verőemberekhez. Ám ha eltekintünk a macskától és a Bond-törté­nelem többi házikedvencétől, Sam Mendes – immár második – Bond-filmjében is pont az a jó, ami már a Casino Royale-ban fel lett Bondilag találva. Persze jó az is, hogy fél Mexikót le kellett zárni egy helikopteres akcióhoz, de ez jövőre már mit se számít, amikor Mexikó egészét zárják majd le Bourne vagy a Mis­sion Impossible kedvéért. Ami viszont jövőre is jó lesz ebből, a Craig-korszak e kései darabjából, hogy Bondot néha ismét kirángatják a komfortzónájából, magyarul jól elverik, vagy más módon köpnek bele a martinijába. Ezek azonban múló pillanatok csupán egy olyan filmben, mely látványosan a Skyfall körüli jóindulatból kíván megélni. Annyira azért nem nagy dicséret, hogy a Spectre egy unalmasnak sosem unalmas, tisztes iparos munka.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.