11 nap Észak-Koreában (Pieter Fleury rendezõ)

  • Oksana Sarkisova
  • 2004. december 2.

Film

Az 1955-ös születésû holland független filmes mára több mint 50 mozgóképet jegyez. Az Észak-Korea: egy nap az életben címû mûvének a Verzió Fesztiválon lesz az õsbemutatója.

Magyar Narancs: Többször forgatott Japánban, Kínában és Iránban. Mikor határozta el, hogy Észak-Koreában is megpróbál filmet csinálni?

Pieter Fleury: 1994-ben, amikor kipattant az ottani atomfegyvertervek ügye, de akkor még nem sikerült dûlõre jutnom az észak-koreai hatóságokkal. Aztán 2003 januárjában újra felvettem a kapcsolatot azzal a szervezettel, amely a külföldi filmesek meghívását intézi. Úgy nevezik, hogy Észak-koreai Film Export-Import Testület. Úgy gondoltam, hogy ha filmet akarok csinálni, az nem irányulhat a koreai nép ellen. Együtt fogok mûködni velük, mert alapvetõen nincs nekem semmi bajom a koreai emberekkel. Én pusztán azt szeretném megtudni, hogyan mûködik a rendszerük. 2003. márciusban odautaztam, még kamera nélkül, és megbeszéltük a terveimet.

MN: Kértek forgatókönyvet vagy részletes forgatási tervet az engedélyezéshez?

PF: Elmondtam, hogy egy átlagos munkás egy napjáról szeretnék filmet készíteni, amit nagyon jól fogadtak. De teljes volt a bizonytalanság, addig nem tudtak dönteni, amíg nem találkoztak velem. Amikor megérkeztem, elvittek egy futballmeccsre, és fokozatosan egyre jobb személyes kapcsolatot alakítottunk ki. Egy idõ múlva aztán a lényegre tértem: "Szeretném látni a helyszínt és az embereket, akiket kiválasztottak." És akkor megbeszéltük a forgatás részleteit.

MN: Milyen feltételeket szabtak?

PF: Azt akarták, hogy mutassam meg a felvett anyagot, mielõtt tá-vozom az országból. Azt feleltem, hogy erre még nem volt példa a praxisomban, és most sem látom okát. Amikor erõsködtek, elmagyaráztam, hogy 16 mm-es formátumban dolgozom, és nem tudom, hogyan hívnák elõ a filmet, hogyan tennék rá a hangot, és hogyan néznék meg. Ebbõl megértették, hogy jó okom van nemet mondani. De abba belementem, hogy õk válasszák ki a filmben szereplõ embereket, a helyszíneket, és végig jelen lehetnek a forgatáson. Aláírtam egy szerzõdést arról, hogy bemutatom nekik a narrátorszöveget, ha lesz ilyen, továbbá a dialógusok fordítását.

MN: Mikor találkozott a szereplõkkel, és hogyan alakult a kapcsolatuk? Szigorúan ellenõrizték a forgatást?

PF: Csak az utolsó napon találkozhattam a hõsnõmmel, mindössze két percre. Nagyon hivatalos volt az egész, éppen csak köszönhettünk egymásnak. Észak-Koreában törvény tiltja a külföldiekkel való kapcsolattartást. Ez elég kétértelmûvé tette a helyzetet, egyfelõl a szereplõm a felsõbbség parancsára vett részt a filmezésben, másfelõl viszont úgy érezte, hogy törvényt szeg. Nyilvánvaló volt, hogy nem túl szívesen érintkezik velem, miközben persze roppant barátságosak voltunk egymással. Amikor fél év múlva visszamentem, felmerült az ötlet, hogy az egész család szerepeljen a filmben, ami lehetõséget adott arra, hogy többet lássak a társadalomból. 11 napot töltöttem az országban, és 8 napot forgattam: az elsõ nap volt ugye a megérkezés, a második azzal telt, hogy fizettem, mint a katonatiszt... Az üzlet nagyon fontos szerepet játszott a dologban, mivel azért engednek be embereket, hogy pénzt keressenek. "Segíteni fogunk önnek, mert szükségünk van a propagandára, és látszik, hogy ön szereti a hivatását" - ezt mondták. Nekem persze eszemben sem volt az õ propagandacéljaikat szolgálni, de hiszek abban, hogy ha láthatjuk, hogyan élnek az emberek, sokat megtudunk az állam mûködésérõl is.

MN: Mennyit végzett a nyolc nap alatt?

PF: Úgy ötórányi 16 mm-es anyagom volt. Mini DVD-kamerával is forgattam, amit nem közöltem velük. Csak letettem a tévé elé a szállodai szobámban, felvételre állítottam, és elmentem vacsorázni. Érdekes anyagot gyûjtöttem így, és egy részét a filmbe is betettem.

MN: Mennyit tudhatunk meg egy zárt társadalomról abból, hogy megnézzük a tévében a rezsim önmagáról mutatott, kiglancolt képét?

PF: Elõre eldöntöttem, hogy nem teszek fel kényes kérdéseket, mert tudtam, hogy úgysem nyerek vele semmit, csak a jó kapcsolatunkat kockáztatom. Nem volt könnyû fékezni magam, elfojtani azt a kritikai érzéket, amelyet filmesként használni szoktam, de most félúton akartam állni a propaganda és a bírálat között. Úgy gondoltam, hogy tisztelnem kell az embereket, megnyernem a bizalmukat, és ennek tükrözõdnie kell a filmben, hogy ha utólag megnézik, ne érezzék azt, hogy becsaptam õket. Nem pamfletet akartam, mert nem kell ahhoz a nézõk arcába kiabálni a véleményemet, hogy képesek legyenek ítéletet alkotni. Persze azzal, hogy csak a fõvárosban forgathattam, már eleve megszabták, hogy mit láthatok és filmezhetek. Jó külsejû szereplõt választottak, takaros gyárat, ahol rend volt... Még szép! Ha én szerepelek a tévében, akkor megfésülködöm, és rendesen felöltözöm. Tehát azt gondolom, hogy mindent manipuláltak, amit csak lehetett, de attól én még megtudhattam valamit a társadalomról. A film természetesen nem ad képet az egész országról. Erre egyetlen 48 perces film nem lehet képes. De remélem, hogy megmarad a kapcsolatom az ottaniakkal, és lesz még módom filmezni, mert filmnyelvileg és politikailag is izgalmas a téma.

Oksana Sarkisova

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.