Dokumentumfilm

A 13-as cella grófnője

Film

Károlyi Margitról, Károlyi Gyula lányáról, azaz Esterházy Móric feleségéről, vagyis Esterházy Péter nagymamájáról és a család majki birtokáról készített remek filmet az Oroszlányi Televízió – 2014-ben. S most végre felkerült a netre is.

A Harmonia Cælestis olvasói már hallhattak a majki nagymamáról, ám e dokumentumfilm teljes képet igyekszik formálni az Esterházy családba házasodó Károlyi lányról. A recept nem új, de jól működik: archív fotók, családtagokkal és helyiekkel készült visszaemlékező interjúk, mai felvételek és egy kevés narráció.

A kegyelmes asszony, míg a család jómódban élt, segített, akin tudott. De a II. világháború idején nem csak a majki kastély szenvedett károkat, a család társadalmi státusza is megváltozott. A család lakhelye katonai kórház lett – ahol ápolóként Károlyi Margit is besegített –, majd kaszárnya, később munkásszálló. 1952-ben állami tulajdonba került, a Majkon maradó Károlyi Margitot és testvérét, Emmát pedig a parádés lovak egykori istállójába, a 13-as cellába költöztették. A nagymamát csak azért nem telepítették ki a família többi tagjával együtt ’51-ben Hortra, mert a bejelentett lakcíme nem budapesti volt, mint mindenki másé. Grófi élet után szegénysor. A magát ironikusan „parasztgrófnőnek” nevező Károlyi lány nem tudott főzni, de négy nyelven írt és olvasott, fekete ballonkabátban járt, vastag pamutharisnyát hordott, s mindig volt valami fenséges az alakjában. S azért nem emigrált ’56-ban, mert „konok, megátalkodott szeretettel szerette Magyarországot”.

A film a www.oroszlanyi­media.hu oldalon érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.