Dokumentumfilm

A 13-as cella grófnője

Film

Károlyi Margitról, Károlyi Gyula lányáról, azaz Esterházy Móric feleségéről, vagyis Esterházy Péter nagymamájáról és a család majki birtokáról készített remek filmet az Oroszlányi Televízió – 2014-ben. S most végre felkerült a netre is.

A Harmonia Cælestis olvasói már hallhattak a majki nagymamáról, ám e dokumentumfilm teljes képet igyekszik formálni az Esterházy családba házasodó Károlyi lányról. A recept nem új, de jól működik: archív fotók, családtagokkal és helyiekkel készült visszaemlékező interjúk, mai felvételek és egy kevés narráció.

A kegyelmes asszony, míg a család jómódban élt, segített, akin tudott. De a II. világháború idején nem csak a majki kastély szenvedett károkat, a család társadalmi státusza is megváltozott. A család lakhelye katonai kórház lett – ahol ápolóként Károlyi Margit is besegített –, majd kaszárnya, később munkásszálló. 1952-ben állami tulajdonba került, a Majkon maradó Károlyi Margitot és testvérét, Emmát pedig a parádés lovak egykori istállójába, a 13-as cellába költöztették. A nagymamát csak azért nem telepítették ki a família többi tagjával együtt ’51-ben Hortra, mert a bejelentett lakcíme nem budapesti volt, mint mindenki másé. Grófi élet után szegénysor. A magát ironikusan „parasztgrófnőnek” nevező Károlyi lány nem tudott főzni, de négy nyelven írt és olvasott, fekete ballonkabátban járt, vastag pamutharisnyát hordott, s mindig volt valami fenséges az alakjában. S azért nem emigrált ’56-ban, mert „konok, megátalkodott szeretettel szerette Magyarországot”.

A film a www.oroszlanyi­media.hu oldalon érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.