Dokumentumfilm

A 13-as cella grófnője

Film

Károlyi Margitról, Károlyi Gyula lányáról, azaz Esterházy Móric feleségéről, vagyis Esterházy Péter nagymamájáról és a család majki birtokáról készített remek filmet az Oroszlányi Televízió – 2014-ben. S most végre felkerült a netre is.

A Harmonia Cælestis olvasói már hallhattak a majki nagymamáról, ám e dokumentumfilm teljes képet igyekszik formálni az Esterházy családba házasodó Károlyi lányról. A recept nem új, de jól működik: archív fotók, családtagokkal és helyiekkel készült visszaemlékező interjúk, mai felvételek és egy kevés narráció.

A kegyelmes asszony, míg a család jómódban élt, segített, akin tudott. De a II. világháború idején nem csak a majki kastély szenvedett károkat, a család társadalmi státusza is megváltozott. A család lakhelye katonai kórház lett – ahol ápolóként Károlyi Margit is besegített –, majd kaszárnya, később munkásszálló. 1952-ben állami tulajdonba került, a Majkon maradó Károlyi Margitot és testvérét, Emmát pedig a parádés lovak egykori istállójába, a 13-as cellába költöztették. A nagymamát csak azért nem telepítették ki a família többi tagjával együtt ’51-ben Hortra, mert a bejelentett lakcíme nem budapesti volt, mint mindenki másé. Grófi élet után szegénysor. A magát ironikusan „parasztgrófnőnek” nevező Károlyi lány nem tudott főzni, de négy nyelven írt és olvasott, fekete ballonkabátban járt, vastag pamutharisnyát hordott, s mindig volt valami fenséges az alakjában. S azért nem emigrált ’56-ban, mert „konok, megátalkodott szeretettel szerette Magyarországot”.

A film a www.oroszlanyi­media.hu oldalon érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.