Film

A bíró

  • - kg -
  • 2014. november 23.

Film

Ha Robert Downey Jr. ügyvédi minőségében már az első percekben lábon vizeli a vád egyik képviselőjét (egy bírósági piszoárban járunk), felmerül a gyanú, hogy az elkövetkező két és fél órában ennek az arrogáns seggfejnek az emberré válását fogjuk nyomon követni. Az emberré váló ügyvédek régi kedves ismerőseink a tárgyalótermi thrillerek és/vagy családi drámák mondaköréből. A műfaj közismert, itt is, mint mindenhol az arányérzéken és a megjavulás mértékén múlik, hogyan veszi be a gyomor a jótékony hazugságot. Gyomorilag megnehezíti a dolgot, hogy Downey Jr., a nagypályás genya kénytelen hazatérni a piteszagú kisvárosi szülői házba, ahonnét vétetett, s ahol minden apakomplexusának okozója, a vasszigorú éltes bíró lakozik. Lesz is hamarosan közös ügyük, mert hol máshol is beszélhetnék ki a családi sérelmeket, mint a tárgyalóteremben. Még ez is belefér a műfaj tágan vett kereteibe, ami viszont nem fér, az a gyengeelméjű tesó, aki régi családi filmekkel csal könnyeket menetrendszerűen a rokonság szemébe. Amikor harmadszorra teszi ugyanezt, hiába minden, csak beugrik, hogy maga Robert Downey Jr. volt az, aki a Trópusi vihar álnégereként a következő örökbecsű hollywoodi megállapítást tette: Sose szabad fullba’ nyomni a kretént! Nos, A bíróban mindenki „fullba” nyomja, s ez lassan, de biztosan elviselhetetlenné teszi ezt az egyébként ártalmatlan, mindenkinek jót akaró műfaji gyakorlatot.
A bírót játszó Robert Duvall és a vezeklő Downey Jr. sokkal jobbat érdemelt volna ennél – túl jók ők ahhoz, hogy ne tűnjön fel, mennyire béna ez az egész.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.