Film

A fehér király

  • 2017. április 9.

Film

A pályára a videojáték-tervezésből érkező belga rendező jól láthatóan 1984-re veszi a figurát: a regény gyermeki fantá­zia­világban tükröztetett világvégi diktatúrájából, a nevén bár nem nevezett, de határozottan beazonosítható, tehát létező s ezért fenyegető ceauşescuista román államszörnyetegből itt egy elmaszatolt disztópia lesz, amelyet ráadásul a közelmúltba vetítenek vissza, részben színes bőrű szereplőkkel, hogy végképp ne legyen semmi értelme. Az adaptáció – díszletektől a dramaturgián át a színészi játékig – csupa second hand megoldással próbálja leképezni azt, amit az alkotók a regény legkülső rétegeinek felszínét kapirgálva kihámoztak a műből. A gazdag vizualitású leírásokból vacak imitációk lesznek, a sodró stílusból kapkodóan kivitelezett, összefüggéstelen jelenetek, a kiskamasz gondolatvilágán átszűrt, összetett, egyszerre tragikus és abszurd humorú történetből egy lekopasztott képregény, azzal a szerfelett eredeti, ám jól szájba rágott tanulsággal, hogy az elnyomás rossz dolog.

Mint cseppben a tenger, úgy tükröződik a záróképben e film értelmetlensége: helikopterperspektívából azt látjuk, hogy a mezőn egy páncélozott jármű viszi vissza az apát a munkatáborba. Lépésben, hogy a fiú szaladni tudjon mögötte, el sem érve a rabszállítót, le sem maradva tőle, ahogy az filmgiccsekben lenni szokott. Mögötte meg – mögötte! – az anya biciklizik. Utol nem érve sem a fiát, sem a poroszkáló gépjárművet. Sírjunk-e vagy nevessünk?

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.