Film

A fehér király

  • 2017. április 9.

Film

A pályára a videojáték-tervezésből érkező belga rendező jól láthatóan 1984-re veszi a figurát: a regény gyermeki fantá­zia­világban tükröztetett világvégi diktatúrájából, a nevén bár nem nevezett, de határozottan beazonosítható, tehát létező s ezért fenyegető ceauşescuista román államszörnyetegből itt egy elmaszatolt disztópia lesz, amelyet ráadásul a közelmúltba vetítenek vissza, részben színes bőrű szereplőkkel, hogy végképp ne legyen semmi értelme. Az adaptáció – díszletektől a dramaturgián át a színészi játékig – csupa second hand megoldással próbálja leképezni azt, amit az alkotók a regény legkülső rétegeinek felszínét kapirgálva kihámoztak a műből. A gazdag vizualitású leírásokból vacak imitációk lesznek, a sodró stílusból kapkodóan kivitelezett, összefüggéstelen jelenetek, a kiskamasz gondolatvilágán átszűrt, összetett, egyszerre tragikus és abszurd humorú történetből egy lekopasztott képregény, azzal a szerfelett eredeti, ám jól szájba rágott tanulsággal, hogy az elnyomás rossz dolog.

Mint cseppben a tenger, úgy tükröződik a záróképben e film értelmetlensége: helikopterperspektívából azt látjuk, hogy a mezőn egy páncélozott jármű viszi vissza az apát a munkatáborba. Lépésben, hogy a fiú szaladni tudjon mögötte, el sem érve a rabszállítót, le sem maradva tőle, ahogy az filmgiccsekben lenni szokott. Mögötte meg – mögötte! – az anya biciklizik. Utol nem érve sem a fiát, sem a poroszkáló gépjárművet. Sírjunk-e vagy nevessünk?

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.