Film

A fehér király

  • 2017. április 9.

Film

A pályára a videojáték-tervezésből érkező belga rendező jól láthatóan 1984-re veszi a figurát: a regény gyermeki fantá­zia­világban tükröztetett világvégi diktatúrájából, a nevén bár nem nevezett, de határozottan beazonosítható, tehát létező s ezért fenyegető ceauşescuista román államszörnyetegből itt egy elmaszatolt disztópia lesz, amelyet ráadásul a közelmúltba vetítenek vissza, részben színes bőrű szereplőkkel, hogy végképp ne legyen semmi értelme. Az adaptáció – díszletektől a dramaturgián át a színészi játékig – csupa second hand megoldással próbálja leképezni azt, amit az alkotók a regény legkülső rétegeinek felszínét kapirgálva kihámoztak a műből. A gazdag vizualitású leírásokból vacak imitációk lesznek, a sodró stílusból kapkodóan kivitelezett, összefüggéstelen jelenetek, a kiskamasz gondolatvilágán átszűrt, összetett, egyszerre tragikus és abszurd humorú történetből egy lekopasztott képregény, azzal a szerfelett eredeti, ám jól szájba rágott tanulsággal, hogy az elnyomás rossz dolog.

Mint cseppben a tenger, úgy tükröződik a záróképben e film értelmetlensége: helikopterperspektívából azt látjuk, hogy a mezőn egy páncélozott jármű viszi vissza az apát a munkatáborba. Lépésben, hogy a fiú szaladni tudjon mögötte, el sem érve a rabszállítót, le sem maradva tőle, ahogy az filmgiccsekben lenni szokott. Mögötte meg – mögötte! – az anya biciklizik. Utol nem érve sem a fiát, sem a poroszkáló gépjárművet. Sírjunk-e vagy nevessünk?

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.