Dokumentumfilm

Egy nap az életünkből: A drogfogyasztó emberek világa

Film

A droghasználók élete hálás téma: van dráma, van fájdalom, van együttérzés, még talán valamennyi remény is – ezért sikerül a többségük klisésre, hatásvadászra vagy épp (ki)oktató jellegűre. Az Egy nap az életünkből egyik alcsoportba sem sorolható, pedig drámával itt is bőven találkozunk: itt van rögtön Brun, a fiatal mexikói lebénult jobb kézzel; a lábon lőtt indonéz Edo; a gyerekét egy szűk viskóban egyedül nevelő lagoszi Diana; a hatalom ellen ágáló krími Alexey; a vagány berlini Claudia, aki terápiára járna, mert sok év után sem tud megbirkózni a függőségével; a saját kárán sokat tanuló New York-i Jimmy, valamint Éva és Oszkár, a magyar pár, akik nappal vasat gyűjtenek, hogy legyen némi pénz anyagra és ételre, éjjel pedig egy foglalt házban húzzák meg magukat, három paplan alatt, hogy meg ne fagyjanak. Heroinisták mindennapjaiba nyerünk bepillantást: el kell vinni a gyereket az iskolába, vacsorát kell főzni, be kell menni dolgozni. Pont úgy, mint bárki másnak. Azzal a különbséggel, hogy ők közben benne vannak Takács István Gábor filmjében, s a droggal folytatott küzdelmeikről, a félelmeikről vagy arról beszélnek, hogy az országukban milyen drogpolitika járja. Hét ország, hét különböző háttér, sors, rengeteg közös pont, melyből pont a budapesti miliő lóg ki. Mert mindegyikük aktivista Jakartától Berlinig, mindegyikük segít a sorstársaknak, még akkor is, ha lelőhetik érte, nálunk viszont magán is nehezen segít a fogyasztó, egy nyamvadt steril tűért is meg kell vívnia.

Jogriporter Alapítvány filmje

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.