Dokumentumfilm

Egy nap az életünkből: A drogfogyasztó emberek világa

Film

A droghasználók élete hálás téma: van dráma, van fájdalom, van együttérzés, még talán valamennyi remény is – ezért sikerül a többségük klisésre, hatásvadászra vagy épp (ki)oktató jellegűre. Az Egy nap az életünkből egyik alcsoportba sem sorolható, pedig drámával itt is bőven találkozunk: itt van rögtön Brun, a fiatal mexikói lebénult jobb kézzel; a lábon lőtt indonéz Edo; a gyerekét egy szűk viskóban egyedül nevelő lagoszi Diana; a hatalom ellen ágáló krími Alexey; a vagány berlini Claudia, aki terápiára járna, mert sok év után sem tud megbirkózni a függőségével; a saját kárán sokat tanuló New York-i Jimmy, valamint Éva és Oszkár, a magyar pár, akik nappal vasat gyűjtenek, hogy legyen némi pénz anyagra és ételre, éjjel pedig egy foglalt házban húzzák meg magukat, három paplan alatt, hogy meg ne fagyjanak. Heroinisták mindennapjaiba nyerünk bepillantást: el kell vinni a gyereket az iskolába, vacsorát kell főzni, be kell menni dolgozni. Pont úgy, mint bárki másnak. Azzal a különbséggel, hogy ők közben benne vannak Takács István Gábor filmjében, s a droggal folytatott küzdelmeikről, a félelmeikről vagy arról beszélnek, hogy az országukban milyen drogpolitika járja. Hét ország, hét különböző háttér, sors, rengeteg közös pont, melyből pont a budapesti miliő lóg ki. Mert mindegyikük aktivista Jakartától Berlinig, mindegyikük segít a sorstársaknak, még akkor is, ha lelőhetik érte, nálunk viszont magán is nehezen segít a fogyasztó, egy nyamvadt steril tűért is meg kell vívnia.

Jogriporter Alapítvány filmje

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.