Film

A függetlenség napja: Feltámadás

  • Szabó Ádám
  • 2016. augusztus 7.

Film

20 év telt el ama bizonyos július 4-e óta. Ezalatt nem csak mi készültünk fel a visszavágóra, az idegenek is. Mi a technikájukat tanulmányozva csináltunk néhány fasza fegyvert, telepítettünk néhány űrállomást, és békében élve kineveltünk pár málészájú űrkadétot. Az idegenek sem lettek okosabbak, mert még mindig hihetetlenül banális trükkel fűzzük be őket, de úgy tettek, mint a film alkotói: mindenre rátettek még egy lapáttal, és most nagyobb űrhajóval, sokkal többen jönnek.

20 év hosszú idő, arra például elég volt, hogy az első film sztárja, Will Smith a világ talán legnagyobb filmsztárjává váljon, majd szépen alábukjon. Fura ez az akciófilm műfaj – az elmúlt két évtizedben sokat alakult, de semmit sem változott. Persze, ma már divat kézi kamerával szaladgálni, vagy a múlt árnyait a hősök nyakába ültetni, de a lényeg ugyanaz. Szétrúgni az ellenfél seggét, utána pedig odaköpni egy laza félmondatot. Ezzel az ars poeticával az első rész működött is; jó figurák szaladgáltak könnyed, laza hangvételű pusztítás közepette két órán át. A folytatás egyszerre akarja átvenni ezt az örökséget, emelni a tétet, és bekapcsolódni a mai pusztításfetisiszta akciófilmek áramlatába. Míg azonban külsőségekben min­den a négyzetre emelődött, valójában inkább gyökvonás történt. Nincsenek valódi figurák, a tempó lapos, a szövegek olyan bénák, mintha randomgép generálta volna őket. Mindez egy hihetetlenül hangos és látványos, sötét masszában érkezik, ami próbál tekervényes lenni és több szálon futni, de már a leg­elején érdektelenségbe fullad.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.