Film

A függetlenség napja: Feltámadás

  • Szabó Ádám
  • 2016. augusztus 7.

Film

20 év telt el ama bizonyos július 4-e óta. Ezalatt nem csak mi készültünk fel a visszavágóra, az idegenek is. Mi a technikájukat tanulmányozva csináltunk néhány fasza fegyvert, telepítettünk néhány űrállomást, és békében élve kineveltünk pár málészájú űrkadétot. Az idegenek sem lettek okosabbak, mert még mindig hihetetlenül banális trükkel fűzzük be őket, de úgy tettek, mint a film alkotói: mindenre rátettek még egy lapáttal, és most nagyobb űrhajóval, sokkal többen jönnek.

20 év hosszú idő, arra például elég volt, hogy az első film sztárja, Will Smith a világ talán legnagyobb filmsztárjává váljon, majd szépen alábukjon. Fura ez az akciófilm műfaj – az elmúlt két évtizedben sokat alakult, de semmit sem változott. Persze, ma már divat kézi kamerával szaladgálni, vagy a múlt árnyait a hősök nyakába ültetni, de a lényeg ugyanaz. Szétrúgni az ellenfél seggét, utána pedig odaköpni egy laza félmondatot. Ezzel az ars poeticával az első rész működött is; jó figurák szaladgáltak könnyed, laza hangvételű pusztítás közepette két órán át. A folytatás egyszerre akarja átvenni ezt az örökséget, emelni a tétet, és bekapcsolódni a mai pusztításfetisiszta akciófilmek áramlatába. Míg azonban külsőségekben min­den a négyzetre emelődött, valójában inkább gyökvonás történt. Nincsenek valódi figurák, a tempó lapos, a szövegek olyan bénák, mintha randomgép generálta volna őket. Mindez egy hihetetlenül hangos és látványos, sötét masszában érkezik, ami próbál tekervényes lenni és több szálon futni, de már a leg­elején érdektelenségbe fullad.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.