Dokumentumfilm

Mapplethorpe: Look at the Pictures

Film

Kisgyerekként a közös színezés alkalmával zöld fejű és lila hajú embereket kreált, nem volt különc, de megvolt benne az a zsigeri csintalanság, amely a későbbiekben kísérletezővé, majd tabudöntögető alkotóvá tette. Mintha soha nem lett volna zavarban. Elemi természetességgel nyúlt bármihez, legyen az egy ostor, a saját teste vagy egy szál virág. Már egészen korán elhatározta, hogy sikeres, ismert és gazdag akar lenni. Emelte a fotográfia képzőművészeti ázsióját, miközben akaratlanul is része lett a homoszexualitás mint szexuális tabu kikezdésében. Életművét a pénisz ábrázolási lehetőségeinek kutatása, valamint a fotográfia mint praktikus művészet kiteljesítése határozta meg, amely egyszerre jelentette a pornográfia és a művészet határátlépését.

Mapplethorpe élete legalább olyan megbotránkoztató volt, mint a képei. Fenton Bailey és Randy Barbato hagyományos beszélő fejes dokumentumfilmje viszont épp e gazdag életanyag miatt kissé anyagidegen lett: az egykori szerető fekete selyemköpenyben regél, kurátorok szakértenek az AIDS-ben meghalt művész ereklyéi felett, barátok, pályatársak révedeznek nosztalgiázva a 60-as, 70-es évek New York-i művészvilágáról. Mapple­thorpe archív vallomásainak őszintesége árnyalja a róla alkotott képet: sosem csinált titkot abból, hogy céljai elérése érdekében bármire képes.

A klasszikus formájú dokumentumfilm minden hiányérzetünk ellenére kivételes, gazdag portrét fest Mapplethorpe-ról, aki nélkül a meztelen test ábrázolásának emancipációja ma nem tartana ott, ahol.

Forgalmazza a CinefilCo

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.