A legpokolibb karácsonyi filmek – Szavazás!

  • narancs.hu
  • 2015. december 24.

Film

Jönnek megint: Kevin Mccallister, Szent Ferenc és Szent Arnie meg a többiek. Na de melyik a legborzalmasabb?

Lehet azon vitatkozni, hogy mit nevezünk karácsonyi filmnek, de alapvetően olyan ez is, mint a pornó: egzaktul definiálni nem könnyű, mégis mindenki felismeri, amikor látja. Hiába játszódik például a Black Christmas című nagyszerű horrorfilm (a Halloween és az egész slasher-mozgalom legfőbb előképe) épp a fenyőfás ünnep idején, azért mégsem vennénk be egy karácsonyi mozis halmazba. Ellenben az Óz, a csodák csodáját simán, pedig egyáltalán nem is karácsonykor játszódik Dorothy története – ám a tévécsatornák programozói belepasszírozták valahogy mégis az ünnepbe (úgy a 2000-es évek közepéig). Igen, inkább ez számít: a kötelező program, a valós vagy elképzelt nézői igények meg a programozók unott rutinja, és mindaz, ami ebből származik. Nos, például ezek:

1. Reszkessetek, betörők!

false

A film, amely miatt Magyarország népe komoly petíciókat képes fogalmazni, nehogy kimaradjon szenteste a tévés kínálatból. Persze, a vége van annyira szadisztikus, hogy megértsük, miért imádják annyira a magyarok, akik legszívesebben a saját családtagjaikat is feltálalnák a halászlé mellé, de az addig vezető út tömény ripacskodását elsőre is nehéz elviselni, nemhogy századjára.

2. Igazából szerelem

false

Szívmelengető, pihepuha, cukimuki, szóval a falrengető giccsek abszolút giccse, a cukor-túladagolás non plus ultrája, amelyet hosszas kísérletezés után gonosz tudósok végül 2003-ban találtak fel, de ne aggódjunk, még 2093-ban is ezt nézik majd az unokáink.

3. Napfivér, Holdnővér

false

Assissi Szent Ferenc találkozása Franco „Nyálas” Zeffirellivel két eredményhez vezethet: vagy egy nagy rúd bejglivel elkövetett rituális öngyilkossági kísérlethez, vagy pedig egy új antiklerikális mozgalom megalapításához. A tévé kettékaratézása a harmadik opció.

4. Die Hard – Drágán add az életed!

false

A hipszterek karácsonyi választása (a kispadon melegít: a Tapló Télapó) – és ezzel, reméljük, mindent el is mondtunk róla. Mondjunk nemet John McClane toronyházas balfaszkodására! (Egyébiránt ez már a második film a listán, amelyben feltűnik Alan Rickman. Figyelünk téged, Alan!)

5. Hull a pelyhes

false

Ne kelljen mondani: Arnold Schwarzenegger mindig, minden filmben kiváló. Kivéve ebben. Véletlen? Aligha!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.