„A Széchenyiben sakkozom az öregekkel” - Mathieu Kassovitz színész, filmrendező

Film

A gyűlölettel ő lett a rendező, akitől még sokat várunk, az Amélie-vel pedig a színész, aki még sokra viszi. A magyar apától és francia anyától származó színész-rendező mindkét fronton jól teljesít – most Michael Haneke új filmjében, a Happy endben adja a szomorú burzsoát.

Magyar Narancs: Ellesett valamit Hanekétől, mint egyik rendező a másiktól?

Mathieu Kassovitz: Haneke (interjúnk vele itt) csak egy van, a Haneke-filmek attól olyanok, amilyenek, mert ő rendezi őket. Spielbergtől többet tanultam a rendezésről (Kassovitz a München c. filmben dolgozott vele – a szerk.). Haneke egy hangszer mestere, lehet szeretni vagy nem szeretni, amit csinál, de a saját hangszerének ő a legnagyobb virtuóza. Spielberg más, Spielberg mindenen játszik, igazi ezermester. A spektrum nála Hanekétől Michael Bayig terjed. A politikai témától a totális hülyeségig. Haneke ezt nem tudja, amitől persze cseppet sem lesz kevesebb. Nagyon személyes filmeket csinál, sokféle interpretáció előtt nyitva állnak. Spielberg és Haneke nagyon eltérő alkatú művészek. A megrendelésre dolgozó Michelangelótól többet lehet tanulni technikáról, mint az öntörvényű Jackson Pollocktól.

false

MN: A legfagyosabb hangulatú filmek olykor a legkellemesebb hangulatban készülnek. Így volt ez Hanekénél is?

MK: Remekül éreztem magam, ő egy cool öregúr. Jó a társaságában lenni és a vicceit hallgatni. Ilyen nagypapáról álmodik mindenki.

MN: Miről lehet viccelődni a jómódú, nyugat-európai polgár bűntudatának legnagyobb kortárs szakértőjével?

MK: A saját módszereiről például. Egy Haneke-film tele van kényelmetlen jelenetekkel, amiket nem szívesen néz végig az ember. Ezeket ő nagyon bírja. Olyanokat tehet meg, amiket a való életben nem. Tudja, hogy kényelmetlen helyzetbe hozza az embert, és ez boldoggá teszi. Boldog, ha elnyújthatja az ilyen jeleneteket.

MN: Ön 2011-ben rendezett utoljára: annyira kiakadt, hogy a franciák csupán egy César-díj-jelöléssel honorálták a Lázadás c. filmjét, hogy melegebb égtájakra küldte az egész francia filmipart. Kemény és indulatos szavak voltak ezek.

MK: Nem szeretem ezeket a díj­átadókat, nem járok ilyen helyekre, akkor mégis úgy éreztem, hogy elbántak velem: amellett, hogy fontos dologról szólt, amit tényleg nem lehet elvitatni a filmtől, hogy jól is volt megcsinálva technikai értelemben. Valamit, a special effekteket, a hangot, a fényképezést vagy a rendezést, el kellett volna ismerniük. Nem tették. Erre én azt üzentem, hogy bekaphatják.

MN: Mire ők?

MK: Hogy én kapjam be.

MN: Tiszta sor. Még mindig tart a harag?

MK: Most már csak szomorú vagyok. A rendezés kiment a divatból. A promóció, a reklámpóló nagyon megy, a film, amihez nincs póló, amit nem kísér kampány, valahol hátul kullog. Engem lehangol ez a nagyipari nyomulás. A szar szar marad, még ha jól is néz ki. Ettől persze még megnézem ezeket a hülye nagyszabású filmeket, szórakoztatnak is, de semmi közük a nagybetűs mozihoz. Valami más nevet kéne kitalálni rájuk. Haneke más, ő igazi filmkészítő. Azért találni még jó francia filmeket, de a legtöbbjük nem mer a politikával foglalkozni, a politikai korrektséghez menekülnek. Jött 9/11, aztán jött Sarkozy, minden megváltozott, mindenki fél.

MN: Macronnal jobbra fordulnak a dolgok?

MK: Fogalmam sincs, de adjunk neki néhány évet, mielőtt leordítanánk a fejét.

MN: Nem csak Depardieu hagyta el a hazáját, egy időben önnek is elege lett Franciaországból. Kollégája Oroszországot választotta, ön Los Angelesbe költözött.

MK: Én már őelőtte elmentem, és nem is igazából mentem el, inkább csak ingáztam. Depardieu adózási okokból távozott, én nem. Nem vagyok olyan gazdag. Franciaország csodás, de korlátolt hely, nekem ebből a nálunk dívó, visszahúzó mentalitásból lett elegem. Gondoltam, megkerülöm és egyenesen a film fővárosáig megyek. Ha Bangkok lenne a filmvilág közepe, oda mentem volna.

MN: Első rendezésével, A gyűlölettel számos hívet szerzett, de nem a francia rendőrök körében. Ők a cannes-i premieren tüntetőleg hátat fordítottak a stábnak. Gyakori, hogy a rendőrség tiltakozik egy film ellen?

MK: Így reagálnak, ha fenyegetve érzik magukat.

MN: Nem érzett félelmet?

MK: Nem, mert hátat fordítottak nekem. És aki hátat fordít nekem, az nem látja, hogy mit csinálok.

MN: Nemrégiben kémként tűnt fel a Le Bureau des Légendes című sorozatban. Vett leckét valódi kémektől?

MK: Nem kellett. Ha kém vagy, nem mutatsz érzelmeket – ez volt az instrukció. Hát, nem mutattam.

MN: Az édesapja, a magyar Kassovitz Péter (filmrendező – a szerk.) ’56-ban hagyta el az országot. Nem érzi emiatt kívülállónak magát?

MK: Egyáltalán nem. Franciaország nagyon is nyitott a másfajta kultúrákra. Apám magyar, anyám francia, én teljesen franciának tartom magamat, egy franciának magyar-zsidó örökséggel.

MN: Miben áll a magyar-zsidó öröksége?

MK: Nekem ez egyet jelent azzal, hogy a Széchenyi meleg vizében sakkozom az öregekkel.

MN: Gyakran csinálta?

MK: A nagyapámmal állandóan. De nem lett belőlem jó sakkozó.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.