Film

A szerelem üstököse

  • 2015. június 28.

Film

Kevés ilyen jó kezdést látni. Van egy sor. Áll benne a jóképű macsó, első randis barátnővel. Ugyancsak ott áll egy vékonydongájú értelmiségi, és szarkasztikus humorával elhódítja a csajt a kigyúrt fatökűtől. Dinamikus, eredeti és Woody Allent megszégyenítően szellemes; az Annie Hall nevezetes mozipénztáras jelenetének hódolatteljes parafrázisa. Bő tíz perc. Itt kell abbahagyni a filmet.

Ami ezután jön, az két, vitatkozáshoz túlképzett, mísz intellektuel hat évet felölelő játszmázása. Alkotó tán a közhellyé koptatott sartre-i tézist akarja itt átélhetővé tenni, miszerint a pokol a másik ember (ezt jól meg is mondják a nézőnek). Mindez felbontott idősíkban tálalt, iszonyatosan trendi és kúl módon dekomponált, alul- vagy felülvilágított jelenetek során át csordogál, amelyek mind ugyanarról szólnak: ők ketten lyukat beszélnek egymás hasába, általában arról, hogy mi volt, mi lehetett volna, mi nem lett, és majd mi lesz. Értelmezik együttléteiket, értelmezik egymás értelmezéseit, saját korábbi értelmezéseiket, és kozmikus allegóriákban fejezik ki, hogy mit éreznek a másik és saját érzelmeik iránt, mit gondolnak ezen érzésekről, és hogy éreznek azzal kapcsolatban, amit gondolnak az érzéseikről.

Az persze, hogy mitől és hogyan eszi meg az ún. élet a legtisztább kapcsolódást, továbbra is az emberi létezés egyik alapkérdése. De ez a film nem jut el még ahhoz a hárítós korszakukból kinőtt felnőttek számára magyarázatra nem is szoruló tapasztalathoz sem, hogy – Sartre állításával ellentétben – a pokol mégsem a másik, hanem mi magunk vagyunk.

Forgalmazza az ADS Service

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.