Film

A szerelem üstököse

  • 2015. június 28.

Film

Kevés ilyen jó kezdést látni. Van egy sor. Áll benne a jóképű macsó, első randis barátnővel. Ugyancsak ott áll egy vékonydongájú értelmiségi, és szarkasztikus humorával elhódítja a csajt a kigyúrt fatökűtől. Dinamikus, eredeti és Woody Allent megszégyenítően szellemes; az Annie Hall nevezetes mozipénztáras jelenetének hódolatteljes parafrázisa. Bő tíz perc. Itt kell abbahagyni a filmet.

Ami ezután jön, az két, vitatkozáshoz túlképzett, mísz intellektuel hat évet felölelő játszmázása. Alkotó tán a közhellyé koptatott sartre-i tézist akarja itt átélhetővé tenni, miszerint a pokol a másik ember (ezt jól meg is mondják a nézőnek). Mindez felbontott idősíkban tálalt, iszonyatosan trendi és kúl módon dekomponált, alul- vagy felülvilágított jelenetek során át csordogál, amelyek mind ugyanarról szólnak: ők ketten lyukat beszélnek egymás hasába, általában arról, hogy mi volt, mi lehetett volna, mi nem lett, és majd mi lesz. Értelmezik együttléteiket, értelmezik egymás értelmezéseit, saját korábbi értelmezéseiket, és kozmikus allegóriákban fejezik ki, hogy mit éreznek a másik és saját érzelmeik iránt, mit gondolnak ezen érzésekről, és hogy éreznek azzal kapcsolatban, amit gondolnak az érzéseikről.

Az persze, hogy mitől és hogyan eszi meg az ún. élet a legtisztább kapcsolódást, továbbra is az emberi létezés egyik alapkérdése. De ez a film nem jut el még ahhoz a hárítós korszakukból kinőtt felnőttek számára magyarázatra nem is szoruló tapasztalathoz sem, hogy – Sartre állításával ellentétben – a pokol mégsem a másik, hanem mi magunk vagyunk.

Forgalmazza az ADS Service

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.