Dokumentumfilm

Engedem, hadd menjen

Film

„Most múlik pontosan…” – ugye, ismerős? Szeresse vagy utálja az ember ezt a popszámot, kikerülni nem bírta senki, egy-két éve szó szerint a csapból is ez jött. Kiss Tibi (Quimby) a rehabról kijőve írta, így nemcsak a szerelemről, hanem az alkotó embert fogva tartó függőségről is szól… De végül a Csík Zenekar tette széles körben ismertté, egy kis kitérővel – ez a kitérő lenne a dal ismertségen túli története, amiről Lévai Balázs dokumentumfilmje szólna. Mert szerencsére nem csak Csíkék vannak ezen a világon, akad még egy okkal ismeretlen erdőszombattelki zenekar is, amely ugyancsak hozzápakolt valamit a mű visító sikereihez, van ugyanis egy motívum az átdolgozásban, amit Csíkék tőlük vettek „kölcsön”, hogy ezzel egy teljesen új dal szülessen.

Lévai filmje egy kissé hosszúra nyújtott zenei nyomozósdi: a két, de inkább három szálon futó történet a dal útját egyengető zenészek és mikroviláguk bemutatására tesz kísérletet, ám ez csak részben sikerül. Az erdőszombattelki zenészek ugyanis oly mérhetetlen zavarban vannak, olyan távoli és idegen tőlük az egész közeg, hogy lényegében ledobja a tévéképernyő a filmet, és a két sztori külön kezd el élni, csakhogy az egyik elég erős, ám valamelyest feltáratlan marad, míg a másik sekélyes haknibemutató, persze szimpatikus, tehetséges emberekkel. Tényleg érdemes lett volna a dokusztenderdnek tekinthető 50 perces filmidőt tartani, mert így inkább csak átélten terjengünk. Mindez koncentráltabban, kicsit más hangsúlyokkal akár még izgalmas is lehetett volna. Vagy egy másik dallal…

A Duna TV műsora

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.