tévésmaci

A tevék krémje

  • tévésmaci
  • 2023. június 14.

Film

Amikor Sztupa és Troché felkeresték Stau városát, hogy helyet keressenek égetően szükségessé vált székházuk számára, rendesen elkerekedett a szemük.

Micsoda jólét! Akkoriban még egyszerű dolgokban mérték a szegénységet és gazdagságot, jobbára ételben, lakásban, kocsiban, nyaralóban, nyaralásban, de a jólét akkor is többet jelentett ennél, valamiféle világszemléletet, magabiztosságot, nyugalmat, a felesleges félelmek hiányát foglalta magába. Továbbá, mint a későbbiekben látni fogjuk: türelmet. Ám Stau városa a fogyasztási javakban sem szűkölködött, amit például Sztupa és Troché rögtön kiszúrtak, hogy mindenkinek, de tényleg mindenkinek volt autója. És milyen autója! Opelek, Mercedesek, Volvók, Citroënek, Fiatok, Peugeot-k… Sztupa és Troché csak bámultak, ami érthető is, hisz onnan érkeztek, ahol egy Moszkvics már a gazdagság legbiztosabb jelének számított, s ha össze is jött rá valakinek a pénz, éveket kellett várnia, hogy átvehesse, nem a minden sarkon megtalálható márkakereskedésben, hanem valami csepeli Merkur-telepen, vagy hol a búbánatban. Sztupa és Troché, ha Ómafához mentek, a HÉV ablakából látták mindig az autókat: várták, hogy leteljen a várakozási idő. Bocsánat, elkanyarodtunk, miként ez autóval közlekedvén azért megesik az emberrel, Stau városában erre, mármint az elkanyarodásra modern köztéri műalkotásokkal emlékeztetik is a polgárokat és a látogatókat, onnan lehet felismerni őket, hogy kivétel nélkül narancssárgák, bár a formájuk tetszőleges, de mindre fel van írva: Umleitung.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.