tévésmaci

A tevék krémje

  • tévésmaci
  • 2023. június 14.

Film

Amikor Sztupa és Troché felkeresték Stau városát, hogy helyet keressenek égetően szükségessé vált székházuk számára, rendesen elkerekedett a szemük.

Micsoda jólét! Akkoriban még egyszerű dolgokban mérték a szegénységet és gazdagságot, jobbára ételben, lakásban, kocsiban, nyaralóban, nyaralásban, de a jólét akkor is többet jelentett ennél, valamiféle világszemléletet, magabiztosságot, nyugalmat, a felesleges félelmek hiányát foglalta magába. Továbbá, mint a későbbiekben látni fogjuk: türelmet. Ám Stau városa a fogyasztási javakban sem szűkölködött, amit például Sztupa és Troché rögtön kiszúrtak, hogy mindenkinek, de tényleg mindenkinek volt autója. És milyen autója! Opelek, Mercedesek, Volvók, Citroënek, Fiatok, Peugeot-k… Sztupa és Troché csak bámultak, ami érthető is, hisz onnan érkeztek, ahol egy Moszkvics már a gazdagság legbiztosabb jelének számított, s ha össze is jött rá valakinek a pénz, éveket kellett várnia, hogy átvehesse, nem a minden sarkon megtalálható márkakereskedésben, hanem valami csepeli Merkur-telepen, vagy hol a búbánatban. Sztupa és Troché, ha Ómafához mentek, a HÉV ablakából látták mindig az autókat: várták, hogy leteljen a várakozási idő. Bocsánat, elkanyarodtunk, miként ez autóval közlekedvén azért megesik az emberrel, Stau városában erre, mármint az elkanyarodásra modern köztéri műalkotásokkal emlékeztetik is a polgárokat és a látogatókat, onnan lehet felismerni őket, hogy kivétel nélkül narancssárgák, bár a formájuk tetszőleges, de mindre fel van írva: Umleitung.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.