Akaratán kívül erősen kultúrkritikus műsort rendezett Rákay Philip

  • narancs.hu
  • 2023. június 10.

Kultúra

A színésznő annak apropóján jelentkezett, hogy Rákay nemrég arról beszélt, ő és rendező férje árufeltöltők Franciaországban.

Sárosdi Lilla is megszólalt annak apropóján, hogy Rákay Philip arról értekezett egy Facebook-posztban, hogy Nagy Ervin színész nyugodtan elmehet Párizsba, ha akar,

mert Schilling és Sárosdi nevű kollégái is gigantikus karriert futottak be arrafelé: árufeltöltők egy helyi kisboltban.

Nagy Ervin erre válaszul lecsivavázta, féltehetségnek nevezte Philipet, és szemére vetette, hogy az Orbán-kormányzat ideje alatt száműzték Magyarország legtehetségesebb színházi rendezőit és nullára írták a magyar filmkultúrát.

Rákay minderre tüstént válaszolt is, majd Gryllus Dorka igyekezett őt felvilágosítani, hogy a színésznő és rendező férje nem árufeltöltők: "nem tudom, honnan szeded ezeket az információkat, ezek az információk tévesek" – magyarázta Gryllus.

Sárosdi Lilla a Facebookon tett közzé ironikus válaszvideót, amelynek leírásában megköszönte azoknak, akik kiálltak mellettük, majd egy performanszt előadva arról kezdett el beszélni, hogy

Philip, hallom, hogy álmatlan éjszakáid vannak miattam! Én nem tudtam, hogy ilyen sokat jelentek neked, hogy Párizsról én jutok eszedbe!

Sárosdi szerint ez azért is annyira megható, mert ő viszont soha nem gondolt rá – eddig, de mostantól ez majd megváltozik. A színésznő előadta, hogy megnézte az Aranybullát, amire egyszerűen „nem talál szavakat”. 

„Imádom ezt a feudális tempót, mennyi szőr, mennyi bőr, mennyi feltárulkozó kebel! Mennyi széles, sűrű, szőrös férfi mellkas. Mennyi kard. Mennyi dárda! Mennyi lándzsa! És mennyi ló! Akik futnak, jobbról balra! Azután pedig balról jobbra! És mindenhol nyilasok! A nyilasok nyilaznak, a lovasok lovaznak” – magyarázza Sárosdi, és úgy folytatja: És mindezt a pusztában, a lemenő nap fényében, ahogy szétárad ez a végtelen tesztoszteron! Imádom, cheri, imádom! Micsoda formanyelv! Nem hiába sikerült ennyi fiatalt megszólítanod. Hallom, hogy több ezrével vonulnak az utcán a diákok! És azt skandálják, hogy aranyhulla!"

Sárosdi szerint Rákay büszke lehet magára, és tovább kell menni, még több történelmi filmet kell csinálni, az összes megnyert háborúnkról! És nem egymilliárdból, hanem harmincból, negyvenből. 

Hagyjad a plebszet! Menjen át Romániába, ha valami nem tetszik, ott lehet tanítani. Vagy húzzon el! Milyen nagyvonalúak vagytok amúgy, hogy még el lehet menni… 

A színésznő ezután felvetette a javaslatát az évszázad legfontosabb történelmi filmjének elkészítéséről – zárja a spontán keletkezett showműsor elbeszélését az rtl.hu. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.