dvd

A turné vége

  • - kg -
  • 2016. október 8.

Film

Két amerikai fickó dumál közel két órán át – szellemesen, szépen, sőt, olykor akár megrendítően is, pont úgy, ahogy azokban a szépre fényképezett, New York-szagú, független filmekben szokás, amikben okos amerikai fickók osztják az észt életről és halálról, a Die Hardról és Alanis Morissette-ről, a magas irodalom és a junk food veszélyeiről, szóval, csupa cool dologról. Ezt a két fickót az emeli a többi jófej fölé, hogy egyikük a nagy amerikai író, David Foster Wallace, a másik pedig a Rolling Stone kiküldött munkatársa, aki cikkírás céljából szegődik az író árnyékául könyvturnéja utolsó napjaiban. Álominterjú-helyzet ez: 1996-ban járunk, épp megjelent Wallace fő műve, az Infinite Jest, már dagad az irodalmi legenda, de még el lehet csípni félig-meddig magánemberként a szerzőt, meg lehet örökíteni természetes közegében; a kisboltban, a munkahelyén, a kutyái körében, a közönségtalálkozón. Ez minimum egy cikk, maximum egy portréfilm anyaga, ám ez itt egy játékfilm: az interjúalanyt és kérdezőjét neves színészek alakítják, és nagyon jól csinálják. Bret Easton Ellis jegyezte meg megszokott, csípős módján, hogy ha Wal­lace életben marad (a depressziós író 2008-ban öngyilkos lett), most nincs film, a halott író legendájára viszont van közönségigény. Mármint Amerikában, mert nálunk a legenda aligha legenda, hogy is lehetne az, amikor az Infinite Jest épp 20 év késésben van, meg sem jelent még magyarul. Nálunk a film nem szól másról, mint két okos-érzékeny fickóról, két jelentős egóról, akik élvezetesen kerülgetik egymást. És lehet, hogy jobb ez így.

Forgalmazza a Select Video

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.