Interjú

„A völgy, ahol semmiről sem tudnak”

Ronald Zehrfeld színész

Film

Afganisztánban szolgáló német katonát játszik Feo Aladag rendezőnő filmjében: a Világok között csütörtöktől a mozikban. A 37 éves német színésszel a Szemrevaló fesztiválon beszéltünk.

Magyar Narancs: Német katonákat csak elvétve lehet látni filmeken – ezt a Világok között rendezője jegyezte meg, amikor a témaválasztásról kérdezték. Ez valami második világháborús gátlás?

Ronald Zehrfeld: Történelmi teher, igen. Az első és a második világháborús tetteink miatt a német katona nemkívánatos szereplő a moziban. Az alkotmány kimondja, hogy a német katonáknak nem szabad külföldön harcolniuk. A kérdés akkor kezdte igazán foglalkoztatni az utca emberét is, amikor a dél-szláv háború kirobbant, és a NATO-hadműveletek keretében német katonák bevetésére is sor került. Nyilvánosságra kerültek fotók német katonákról, és nagy felháborodást is keltettek. Ezért határozta el Feo Aladag, hogy elkészíti ezt a filmet, hogy hiteles képet adjon az Afganisztánban szolgáló német katonákról.

MN: A botrányos fotókon mi látható?

RZ: Ne gondoljon szörnyű atrocitásokra! Csupán német katonák állnak harci felszerelésben, de ez is elég volt, hogy elszabaduljanak az indulatok. A közvélemény számára már a puszta tény, hogy német katonák idegen országban harcolnak, elfogadhatatlannak bizonyult.

MN: Ha nem jön be a színészet, elment volna katonának?

RZ: Nem szerepelt a terveim között. Az NDK-ban nőttem fel, versenyszerűen dzsúdóztam. De Gorbacsov betett a világbajnoki álmaimnak; ledőlt a fal, összedőlt az NDK-s dzsúdóvilág is. Jött a szabadság, de a dzsúdókarrieremnek lőttek. Tornatanárnak készültem. Színészetre nem is gondolhattam: az NDK-ban létezett egy numerus clausus a színművészetin, kitűnő tanulónak kellett volna lennem, hogy egyáltalán esélyem legyen.

MN: Bizonyított tény, hogy előbb-utóbb minden német színész szerepel a Tetthelyben. Ön is átesett a tűzkeresztségen?

RZ: Háromszor-négyszer játszottam a Ta­­­­­­t­­ort­­­ban, mindig gonosztevőt. Nyomozó is lehettem volna, de nemet mondtam, mert színészileg ez nem kihívás. Ősi tradíció a Tatort Németországban, vasárnap elnéptelenednek a nyugdíjasklubok, a nagymamák vasalás közben mind a Tetthelyt nézik. Elég igénytelenül zajlanak a forgatások, akár három hét alatt is lezavarnak egy-egy epizódot.

MN: Nagy sokk volt Németországban, amikor Horst Tappertről, mindenki Derrickjéről kiderült, hogy a Waffen-SS-ben szolgált?

RZ: Nem sokkolt nagyon, hiszen az életkorából adódóan sok választása nem lehetett. Aki nem volt harcos ellenálló, márpedig nem sokan voltak ilyenek, az beállt a sorba. Az a generáció nem maradhatott ki. Én inkább a csodálkozókon csodálkoztam, azokon, akik összecsapták a kezüket, hogy hűha, már megint mik derültek ki. Ugyanez történt Günter Grass esetében is.

MN: Kiskorúként a derrickesek vagy a ta­­t­or­tosok táborába tartozott?

RZ: Csak a földrajzilag szerencsések foghatták a nyugatnémet tévéadást, de Drezdának híresen rossz volt a fekvése. Nemhiába kapta a nevet: „a völgy, ahol semmiről sem tudnak”.

Világok között

Az Afganisztán-, Irak- és Afrika-filmek sokasága mára jól megkülönböztethető zsánerré nőtte ki magát. Van egyfelől az a sajátos szituáció, hogy európai és amerikai kato­náknak békefenntartó, olykor igazságtevő szerepkörben kell fellépniük, hazájuktól több ezer kilométerre, ismeretlen környezetben. Van másfelől az a még sajátosabb kérdés, hogy ti. mit is keresnek ők ott. Lehetséges-e kívülről békét teremteni ott, ahol még a szövetséges sem lát szívesen?

Művészi értelemben egyedül az fontos, hogy a kivétel nélkül mindig súlyos morális dilemmákat taglaló – ez idáig brit, dán, belga, kanadai és persze főleg amerikai – filmek mennyire tudnak önálló műként megjelenni a zsáneren belül, amelynek eszközeit mára oly jól ismerjük (kultúrák ütközése, harci szituációban elállatiasodó katonák, a szabvány-humanizmus és a keleti életforma konfliktusa stb.; mindehhez sivatag, kézi kamera, erős fények, szaggatott történetmesélés, továbbá hiteles, de kötelességszerűen felmondott antimilitarista szólamok).

Minden tiszteletünk a béke ügye iránt nyilván elkötelezett Feo Aladag rendezőnek, aki egy szimpatikus német katonatisztet állít elénk. Az illető veszélyes kiküldetésében a lelkiismerete és a szolgálati szabályzat, ill. feletteseinek egyértelmű parancsa közötti választáson vívódva tisztességes, de emberéletet követelő döntést hoz. A rendező igazsága megkérdőjelezhetetlen. Mindazonáltal láttuk már ezt a konfliktust, ismerni véljük ezeket a dilemmákat (más filmekből), próbálták már átadni a nézőknek ugyanezt a hangulatot mások – a jelenleginél több sikerrel. A főszereplő borongó tekintetébe már a kezdetekkor kódolva van a nemes indítékból elkövetett függelemsértés, afgán tolmácsán és az egyetemet titokban végző húgán azonnal látni, hogy majd áldozat lesz belőlük, így csak abban reménykedhetünk, hogy a kézenfekvő kérdést (mit keresünk mi itt?) hátha nem mondják ki. De kimondják.

TPP

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.