Tévétorrent

Houdini

  • Szabó Ádám
  • 2014. november 9.

Film

A 18. század második felében kezdjük és 1926-ban bekövetkezett haláláig követjük Weisz Eriket, ismertebb nevén Houdinit, amint olcsó trükkökre tátott szájú, megszeppent kisgyerekből törekvő szemfényvesztő, majd bűvész, szabadulóművész, mágus és celeb lesz; útja során elnökökkel, Raszputyinnal és még Sir Arthur Conan Doyle-lal is találkozik.

A díszlet, a trükkmester és a vágó egyébként is Guy Ritchie Sherlock Holmes-adaptációjából érkezhetett, vagy ha nem is, becsülendő módon másolta le tévés költségvetésnek megfelelően a már a Ritchie-filmekben sem új esztetizált baljós-szürke nem is oly régmúltat.

A két részes mini-sorozat játékidőben alig haladja meg egy mai mozifilm játékidejét, és egy modern kosztümös kalandfilmnél sem pörög alacsonyabb fordulatszámon. Az élettörténetet visszatérő emlékképek és nem túl bonyolult, de az elcsépelést még pont megúszó metaforák taglalják, amik színesek, szagosak, csak éppen annak veszik el az élét, ami amúgy is a darab legnagyobb gyengesége: a szerelmi szálnak és a drámai csúcspontoknak. A forgatókönyv megannyi labdát feldob, amivel árnyalni lehetne a közismert Houdini-képet: betagozódni képtelen zsidó apa, aki nem ismeri el fia tehetségét, az azonos pályán mozgó testvér féltékenysége, az örök árnyékban élő feleség szenvedése. Mindezek azonban csak pár képben villannak fel, de igazából talonban maradnak; ahogy a nagy titok, a legnagyobb attrakció is: mi mozgatta igazából a világ legnagyobb és legismertebb bűvészét? Az élet elől menekült, a halált akarta megtréfálni, édesanyját kiszolgálni vagy igazi amerikai állampolgárrá válni? Mindegyik megfejtés megkapja a maga 10-10 percét, amitől a film soha nem válik unalmassá vagy vontatottá; kár azonban hogy pont ebben a tekintetben nem sikerült egy egységes ívet kalapálni a forgatókönyvbe. A nagy felismerés tehát elmarad, de a magyar mellékszereplők csokrában remeklő Adrien Brody így is megér egy misét.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.