A csalódottak művészete (Menno Meyjes filmrendező)

  • Hungler Tímea
  • 2003. október 2.

Film

Magyar Narancs: Miért tartotta fontosnak, hogy az első filmjét Adolf Hitlerről készítse?
Magyar Narancs: Miért tartotta fontosnak, hogy az első filmjét Adolf Hitlerről készítse?
Interjú

A holland származású elsőfilmes amerikai rendező Steven Spielberg forgatókönyv-írójaként vált ismertté - a szerzőpáros olyan műveket jegyzett együtt, mint A Nap birodalma vagy a Bíborszín. Első rendezői munkája, a Max több magyar vonatkozással is bír: a hazánkban forgatott alkotás epizódszerepeiben számos ismert színészünkkel találkozhatunk, a film producere a magyar származású András Hámori volt, operatőre pedig az Európai Filmakadémia által kitüntetett Koltai Lajos. A John Cusack és Noah Taylor főszereplésével készült film az első világháború utáni időkben játszódik, középpontjában Adolf Hitler és egy zsidó mecénás, Max Rothman kapcsolata áll.

Menno Meyjes: Ez több mint egy Adolf Hitler-film, inkább azokról a dolgokról szól, amelyek Hitlert motiválták, és amelyek mindannyiunk szempontjából komoly érdeklődésre tarthatnak számot. Jó pár évvel ezelőtt láttam egy Hitler által festett impresszionista beütésű akvarellt, ami egy falusi templomot ábrázolt, nagyjából 1916 körül készíthette. Ekkor ébredtem rá: te jó isten, ez az ember művész volt! Nem jó művész, de mégiscsak művész. Hogy festőként nem méltányolták, szerintem nagyban közrejátszhatott abban, hogy kitört a második világháború.

MN: A filmjét több intézmény, például zsidó szervezet támadta azért, hogy a diktátort a megszokottól eltérő megvilágításban mutatja be, nem egy szörnyeteget ábrázol, hanem az emberi vonásait hangsúlyozza. Hogyan érintették ezek a reakciók?

MM: Úgy gondolom, ezek a szervezetek teljesen félreértelmezik a filmemet. Adolf Hitler nem a világűrből jött, ember volt, emberi vonásai is voltak. Engem Hitler emberi oldala érdekelt, azok a veszélyes tulajdonságai, amelyek végül is szörnyeteggé tették. A csalódottságára, a frusztrációjára, a haragjára, az irigységére gondolok, minden olyan tulajdonságra, amitől Adolf Hitlerré vált. A maga módján nagyon is emberi volt, és ez az, ami a mára nézve is mondanivalóval bír. A világ most is tele van csalódott, frusztrált, haragos emberekkel, olyanokkal, akik, mivel nem képesek megfelelni a gazdaság kihívásainak, marginális életet élnek, olyanokkal, akik helyzetüknél fogva ki vannak szolgáltatva a politikai demagógiának. Hitler híres és elismert akart lenni, meggyőződésem, hogy manapság a hírnév, az ismertség és az elismertség utáni vágy sokkal erősebben munkál az emberekben, mint 1918 tájékán.

MN: A filmnek a középpontjában egy műkereskedő mecénás, Max Rothman (John Cusack) és Adolf Hitler (Noah Taylor) kapcsolata áll. Max Rothman, ha jól tudom, kitalált figura, miért őt és nem Adolf Hitlert választotta filmje címszereplőjének?

MM: Max Rothman karaktere nagyon izgalmas - vibráló szellemiségű figura, csalja a feleségét, túl sokat dohányzik. Azokat a művészeket reprezentálja, akik vissza tudtak jönni úgy az első világháborúból, hogy még hittek a művészet erejében. Számomra ez a film elsősorban a veszteségekről szól, és arról, hogyan vagyunk képesek megbirkózni velük. Amikor játszódik, a németek túl vannak egy vesztes háborún, más világ járja, mint az első világháború előtt, minden relatívvá vált. A főhősömet is érték csapások a fronton, elvesztette a karját, megsérült a lelke is, de képes volt szembenézni a problémáival, ellentétben Hitlerrel, aki nem tudta feldolgozni őket. Két különböző életfilozófia, két különböző szemlélet csap össze a filmemben, az egyiket Max, a másikat Hitler képviseli. Max a mindennapok művészetét akarja megvalósítani, a művészeten keresztül szeretné feldolgozni az embereket és az országot ért veszteségeket, Hitler azonban ragaszkodik mindenhez, ami régi, atavisztikus, meghaladott, így a művészetszemlélete is elavult, idealizálja a dolgokat. Mind a ketten hisznek azonban a művészet erejében, hisznek abban, hogy a művészetnek jelentősége van.

MN: Úgy tudom, Steven Spielberg kezdetben aktívan részt vett a film előkészületeiben. Miért szállt végül ki a produkcióból?

MM: Hogy kiszállt volna, azt akkor mondanám, ha a forgatás során is jelen lett volna. Igazából a kezdetekben mutatott érdeklődést a film iránt - én Spielberg stúdiójának, a Dreamworksnek dolgoztam forgatókönyvíróként, ő a stúdión keresztül követte nyomon a Max forgatókönyvének alakulását. Idővel azonban lemondott arról, hogy aktívan részt vegyen a munkában, mert túlzottan európainak találta a történetet.

MN: Elégedett volt a film fogadtatásával, a kritikai visszhangokkal?

MM: Úgy gondolom, rengeteg kritikus leegyszerűsítette a filmet azzal, hogy úgy értelmezte, mintha egy "mi lett volna, ha?" típusú történetet készítettem volna. Mi lett volna, ha Hitler nem a politikát, hanem az ecsetet választja, és híres festő lesz? Adolf Hitler azonban művészként tökéletesen tehetségtelen volt, ez a lehetőség sosem volt adott. Az én filmem egy olyan emberről szól, aki - mivel művészként eleve kudarcra volt ítélve - kénytelen-kelletlen a politikába kapaszkodott, és ott élte ki az alkotás iránti vágyát. A művészetben tapasztalt kudarcai késztették arra, hogy jobb híján a harmadik birodalmat alkossa meg.

MN: Milyen tanulságokat vonhatunk le a filmjét nézve az adott korszakról?

MM: A fasizmus a létrejöttét és a vonzerejét az első világháborút követő kiábrándultságnak köszönhette. A filmem rádöbbentheti a nézőket arra, hogy a nácizmus tágabb értelemben a csalódottak művészete volt, az emberi frusztráció, a kilátástalanság kifejezésének egy formája.

Hungler Tímea

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.