"A kényelem és az izgalom új formái" - Karim Rashid dizájner

  • Iványi Zsófia
  • 2011. március 17.

Film

Az egyedi színek, formák és szimbólumok használata mellett sajátos öltözködési stílusáról is elhíresült egyiptomi származású dizájner ma szakmája egyik legismertebb és legsikeresebb képviselője. Nemrég vendégként tartott előadást a MOME-n, majd e-mailben válaszolt a kérdéseinkre.
Az egyedi színek, formák és szimbólumok használata mellett sajátos öltözködési stílusáról is elhíresült egyiptomi származású dizájner ma szakmája egyik legismertebb és legsikeresebb képviselője. Nemrég vendégként tartott előadást a MOME-n, majd e-mailben válaszolt a kérdéseinkre.

Magyar Narancs: Mi tesz egy dizájnert jó dizájnerré?

Karim Rashid: Az, hogy felismeri: a dizájn nemcsak a tervezett dolgok alakjáról szól, hanem véleményt is tükröz. Úgy formálja a kultúrát, hogy közben kritikát fogalmaz meg a szociális, politikai és közgazdasági élettel szemben. Azt is fontos tudnia, hogy egy dizájner nem mehet át művészbe; el kell fogadnia, hogy a tárgyak szokásokhoz, viselkedésmódokhoz kötődnek. Egy jól megtervezett tárgynak, helyiségnek, illetve épületnek időszerűnek kell lennie, pontosabban rá kell érezni, hogy mit fognak várni tőle a majdani használói, akiknek minden létező szempontból nagy élményt kell nyújtani.

MN: Stílusát "érzéki minimalizmusként" határozta meg. Ez, illetve a névjegyévé vált "Digipop" bővebben mit jelent?

KR: Az érzéki minimalizmus az én válaszom a minimalizmus sterilségére. A dizájnnak nemcsak modernnek, hanem szervesnek is kell lennie, tehát provokálnia és stimulálnia kell az érzékelést: a kényelem és az izgalom új formáit kell nyújtania. Digipopnak hívom a kort, amelyben élünk: ez egy újrarajzolt világ, amely a számítógépes kultúrában gyökeredzik, és amelyet a digitális technika határoz meg. A Digipop megtanít minket arra, hogyan legyünk esztétikai szempontból nyitottak erre a korra.

MN: Az önről és az otthonáról készült, a neten fellelhető képek alapján úgy tűnik, hogy a dizájn inkább az életmódja, mint a munkája.

KR: Az otthonomat nemcsak azért rendeztem be kizárólag az általam tervezett tárgyakkal, mert szeretem őket, hanem mert így nem befolyásolhat más tervező. Ráadásul ezáltal megtapasztalhatom a tárgyaim esetleges hibáit, és így jobban végezhetem a munkámat a jövőben.

MN: Ha az emberek látják, hogy a maga tervezte tárgyak közt él, és sajátos öltözékekben közlekedik, akkor hajlamosabbak megvenni olyan dolgokat, amiket ön tervezett?

KR: A megjelenésem semmiképp sem része valamiféle üzleti taktikának, de természetesen én is úgy gondolom, hogy egy erős imázs bárminemű üzletben jól jön. 1999. december 31-én minden ruhámat odaadtam az Üdvhadseregnek, majd vettem egy fehér farmert, egy fehér pulóvert, 30 pár fehér zoknit és 30 fehér pólót. Ezután elkezdtem feltölteni a gardróbomat, bár nem volt könnyű olyan férfiöltözékeket találni, amik érdekesek és kényelmesek is voltak. Általában női farmert hordok, mert azok között van számomra elég hosszú trapéznadrág is. A fehéret azért imádom, mert optimizmussal tölt el, és szabadnak érzem benne magam. Rózsaszínt is szívesen hordok - az az én szuperoptimista fehérem. Valaki egyszer azt mondta, hogy férfiassá teszem a rózsaszínt. Szerintem a szín a leggyönyörűbb jelenség, és remélem, hogy pozitívan hat az emberekre.

MN: Milyennek képzeli a jövő dizájnját, illetve a dizájn jövőjét?

KR: A dizájnvilág nagy része idejétmúlt archetípusokon és formákon alapszik. De látok fejlődést is, konkrétan két trendet: az egyiknek az a lényege, hogy az emberek kezdik felismerni: a dizájn több puszta zsigeri élménynél. Ma, amikor bármit beszerezhetünk bárhol, a kiskereskedelem és a márkák nehéz helyzetben vannak, hisz' az általuk kínált javaknak jobbnak, vonzóbbnak kell lenniük mindannál, ami az internetről megrendelhető. A világ legnagyobb boltjának, az internetnek hála rendkívül egyszerű összehasonlítani az egyes árukat, tehát egyre inkább tudatában vagyunk annak, hogy mit veszünk meg. A másik trend, amit látok, az, hogy minden, a termékek, a környezet, még a saját testünk is elképesztően szintetikussá kezd válni. Imádnék egy olyan jövőt, ahol a testünknek több mint a fele szintetikus - ez az én robotutópiám.

MN: Több könyve is megjelent: az elsőnek azt a címet adta, hogy Meg akarom változtatni a világot.

KR: Valamiért mindenkit felbosszantott ez a cím, pedig ha egy zenész ugyanezt a címet adná a lemezének, azzal senkinek se lenne baja. Borzasztóan szenvedélyes és hiperaktív vagyok; felemészt a vágy, hogy létrehozzam és terjesszem a szépséget, hogy alkothassak. Az én üzenetem az, hogy légy önmagad, és élvezd az életet. Mindnyájunknak szükségünk van az intellektuális boldogságra. Egy gyönyörűen megtervezett világ vidámságot hozna mindenki életébe - ezt akartam kifejezni a címmel.

MN: Milyen típusú munkát élvez a legjobban?

KR: Nem mondhatnám, hogy jobban szeretem a belsőépítészetet a csomagolás- vagy a tárgytervezésnél, hisz' mindegyik hatással van arra, hogy milyennek érzékeljük a minket körülvevő világot. Ugyanakkor mindig is imádtam az ipari tervezést, mert tudom, hogy a tárgyak, amiket tervezek, megdobhatják használóik mindennapos rutinját. Ez a dizájn egyik legnagyobb kihívása: olyasmit tervezni, ami annak ellenére, hogy bárki számára elérhető, megérinti és vidámabbá teszi az embereket.

MN: Egy interjúban azt mondta, szívesen dolgozna egy magyar porcelángyárnak. Lehet erről bármi konkrétumot tudni?

KR: Egyelőre nincsenek konkrétumok, de valóban szívesen terveznék dolgokat például a Herendi Porcelángyárnak.

MN: Az újrahasznosított, illetve újrahasznosítható dolgok igen népszerűek manapság. Mit gondol erről a trendről?

KR: Mivel a lebomló, az újrahasznosított, illetve a természetes anyagokból készült dolgok ma már ugyanannyiba kerülnek, mint a nem környezettudatos riválisaik, a piac nagyon szűk, és az is marad.

MN: Mit gondol az egyiptomi eseményekről?

KR: Régóta váratott magára a forradalom. Nagyon elégedett vagyok Egyiptommal, és mélyen megérint, hogy most esély nyílik a demokratikus fordulatra és egy új, fejlődőképes és felelősségteljes társadalom kialakulására.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."