"A kérdés ugyanaz" - Moby

  • - rpd -
  • 2011. július 7.

Film

Az amerikai dj és producer, Richard Melville Hall, ismertebb nevén Moby volt az idei VOLT Fesztivál egyik sztárfellépője. A 45 éves zenész lassan 15 éve az elektronikus zenei szcéna egyik markáns figurája. Péntek esti koncertje előtt sikerült elkapnunk néhány kérdésre.

Magyar Narancs: Az igazi világhírt az 1999-es Play hozta meg a számodra, amiből több mint 10 millió fogyott világszerte. Ma teljesen más időket élünk: ha legújabb lemezed, a Destroyed pár százezres eladást produkál, már komoly eredményről beszélhetünk. Mennyiben változtatja meg ez a munkamenetedet? Többet koncertezel például?

Moby: Nézd, egyedül élek, van egy szép házam, van egy nagy stúdióm, és nincsenek anyagi gondjaim. Azok a változások, amik a zeneiparban az elmúlt évtizedben zajlanak, inkább az együtteseket érintik kellemetlenül. Ahol öt ember zenél, ott mindig megoszlanak a kiadások és a költségek, de kevesebb a bevétel - és olykor több a konfliktus. A szólózenészek közül a változások inkább azokat érintik, akik multimilliárdosok akarnak lenni, és mindenhova magángéppel repülnek. Ez lehet, hogy banálisan hangzik, de én tényleg azért írok zenét, mert szeretem ezt csinálni. Sosem csinálok úgy lemezt, hogy közben azon töprengek, miként tudok belőle minél több pénzt csinálni, sokkal inkább az érdekel, hogy minél több emberhez eljusson, és minél többen szeressék. A koncertek ma jelentősebb bevételi forrást jelentenek, mint korábban, a legtöbb munkámat viszont ingyen csinálom - például ha remixeket készítek vagy épp más lemezén segítek be.

MN: Ma már képtelenség úgy berobbanni, ahogy neked sikerült a 90-es években. Könnyebb eljutni a közönséghez, viszont akkora a verseny, hogy szinte átláthatatlan, mivel lehet kitűnni a többiek közül.

M: Ez igaz, viszont szerintem igazából az a fontos, hogy a zeneipar ma sokkal inkább a középosztályhoz tartozik, sokkal több ember számára jelent megélhetést, mint a korábbi évtizedekben. A nyolcvanas-kilencvenes években kevesebb, de ismertebb előadó volt sikeres, és ők eszméletlen mennyiségű lemezt adtak el, óriási vagyonokat halmoztak fel, míg a többség szenvedett. Ma viszont sokkal több zenész tud megélni dj-zésből, remixek készítéséből; live acteket csinálnak vagy épp videojátékokhoz írnak zenét.

MN: Viszont sokkal többen is próbálnak betörni a piacra. Gondolom, te is ezernyi mp3-at kapsz. Mitől lesz ma valakiből világsztár?

M: Az egyetlen dolog, ami nem változott, annak a módja, amiként a zenére reagálunk. Hogy milyen hatást vált ki belőlünk a hangzás, és mi miként válaszolunk rá érzelmileg. Csak ez az, ami konstansnak tekinthető. Akár a laptopodon írsz zenét, akár akusztikus gitáron, akár a Sonynál próbálod meg kiadni, akár a MySpace-en - nem számít. A kérdés mindig ugyanaz marad: hogy milyen hatást tudsz kiváltani a hallgatóból. Jut eszembe, a MySpace létezik még egyáltalán?

MN: 2009-ben te is felemelted a hangodat, amikor a RIAA (az Amerikai Lemezkiadók Szövetsége) kétmillió dollárra büntetett egy minnesotai anyukát, amiért nem jogvédett zenéket töltött le az internetről.

M: Az én problémám a RIAA-val és a hozzájuk hasonló szövetségekkel az, hogy épp a zenétől próbálják megóvni a hallgatóközönséget. A lemezkiadók megélhetésére, a zeneipar üzleti oldalára, és nem a valódi megoldásokra koncentrálnak. Nem veszik figyelembe, hogy ebben a történetben a valódi, a szakrális érték maga a zene. Minden, ami a zene köré felépült - tehát a zeneipar -, arról kell szóljon, hogy miként lehet segíteni a művészeket abban, hogy ma a lehető legkönnyebben eljuttassák a zenéjüket az arra éhes közönségnek. Ha nem ezt teszik, az csak idővesztegetés.

MN: Nemrég úgy nyilatkoztál, hogy a jövőben nem turnézol az Egyesült Államokban, mert nincs időd arra, hogy kisvárosokban félházas koncerteket adj 300-400 ember előtt.

M: Ha számba veszem, mennyi helyen zenéltem már, akkor azt kell mondanom, hogy Amerikában szeretnek a legkevésbé. Sőt a legnépszerűtlenebb abban a városban vagyok, ahol születtem: New York Cityben. Ott adom a legkisebb koncerteket, ott vagyok a legkevésbé sikeres, és ott utál a sajtó a leginkább. Ha tartok egy bulit New Yorkban, a megjelentek 75 százaléka biztos, hogy nem helyi. De ha például Kanadában vagy Mexikóban lépek fel, szeretnek az emberek - csak az Egyesült Államokban nem.

MN: Mégis, mi lehet ennek az oka?

M: Talán a politika. A Bush-éra alatt nagyon nagyra nyitottam a számat: rengeteget és harsányan kritizáltam a republikánusokat és a politikai vezetést. És hát tudni kell, hogy Amerikában a média-konglomerátumok jelentős részét jobboldali politikai erők, illetve hozzájuk kötődő magánemberek és cégek tulajdonolják. A Clear Channelt, a CBS-t, a Fox Newst, hogy csak párat említsek. És ők szisztematikusan ekézik azokat a zenészeket és művészeket, akik inkább a demokrata oldal felé húznak.

MN: Gondolom, emiatt vettél részt John Kerry demokrata jelölt 2004-es kampányában is.

M: Nézd, én egyedül nőttem fel, és hippik neveltek, méghozzá abban a ma már elfeledett szellemiségben, hogy - erejéhez mérten - egy kicsit mindenkinek tennie kell azért, hogy a világ jobb hely legyen. Sok mindent szeretek Amerikában: szeretem a Simpsonst, a Family Guyt, David Lynchet, de mindennél jobban szeretem azokat az alapvető elveket, amik miatt ez az ország felemelkedett. A vallásszabadság, az önkifejezés, a szólás és a sajtó szabadságának védelme - ezek nem lehetnek puszta üres szólamok. És azt láttam, hogy jött George Bush, és elkezdett taposni mindazon értékeinken, amelyek miatt ez az ország szerethető hely. Szerintem nem túlzás kijelenteni, hogy a republikánusok megpróbálták ezt az országot egy kvázitotalitárius állammá alakítani. Nekem ez fájt, és tenni akartam ez ellen.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.