A Sakál öregapja

Barbet Schroeder: A terror ügyvédje

  • - borz -
  • - kl -
  • 2008. február 14.

Film

Algériai háború, függetlenségi harcok Afrikában, a palesztin ügy 1948-tól máig, 1968-as lázongások, Mao és Pol Pot, a Vörös Hadsereg Frakció és leágazásai, Carlos és a Stasi, az iszlám terrorizmus születése, Klaus Barbie, Slobodan Milosevic és Szaddám Huszein... úgy tűnik, mintha Barbet Schroeder filmjének hőse ott lett volna a XX. század második felének minden kilométerkövénél.

Mi visz rá valakit arra, hogy terroristákat, tömeggyilkosokat, háborús bűnösöket, ügynököket és kettős ügynököket védjen? Milyen eszmény elkötelezettje az, akinek egyformán kedves a vörös szín minden árnyalata, de nem talál kivetnivalót a barnában sem? Miféle szabadságharcos az, aki különféle diktátorok körül sündörög, titkosszolgálatokkal működik együtt, és időnként kis címletű bankjegyekkel teli bőröndökből egyenlíti ki az adósságait?

Nem kétséges, hogy a francia intellektuel Jacques Vergés-nek nem okoz gondot megideologizálni kanyargós pályájának minden lépését, mégsem róla fogják megmintázni az erkölcsi integritás szobrát. Megmarad végtelenül obskúrus figurának, és ezen Schroeder nagyszabású vállalkozása, a források és a megszólaltatottak sokasága sem tud változtatni. Ahogy ott ül a pazar, nagypolgári környezetben, szivarfüstbe burkolózva, fölényes mosollyal, a nézőnek egy darabig az lehet a benyomása, hogy ezt a meccset Jacques Vergés nyerte.

Algéria még tiszta sor volt: egy fiatal, idealista ügyvéd, a francia kommunista párt tagja (aki a világháború alatt Angliába ment, hogy önkéntesként csatlakozzon De Gaulle-hoz) kiáll a függetlenségpártiak mellett, és mozgalmat indít Djamila Bouhired, a halálra ítélt terroristalány megmentésére. A kampány teljes sikert hoz: a szép terrorista kegyelmet kap és a szabad Algéria jelképévé válik. Vergés szakít a kommunistákkal, és az arab ügy szószólójaként folytat szerteágazó tevékenységet mint újságíró, aktivista és egyes afrikai országok tanácsadója. 1962 a győzelem éve: Algéria fel-, Djamila kiszabadul.

A hatvanas évek közepétől nehéz időket él át: Algériában él muzulmán hitre térve egy nemzeti ikon férjeként, unalmas ügyvédi praxist folytatva, majd 1970-ben egyszerűen eltűnik, és csak nyolc év múlva kerül elő. Kambodzsában volt? Palesztin kiképzőtáborokban? Titkosszolgálati megbízást teljesített? Senki nem tudja, és Vergés látható élvezettel feredőzik ebben a nagy titokzatosságban. A filmeseknek ugyan nem sikerül kideríteniük, merre járt, de annyit elérnek, hogy ez a titok már a legkevésbé sem tűnik érdekesnek. Hősünk igencsak megtépázva lép újra a porondra, egyre sötétebb figurák (az ősnáci Francois Genoud; Klaus Croissant, a RAF ügyvédje és a Stasi ügynöke; Carlos, a "Sakál") társaságában.

S ahogy haladunk előre a közelmúlt zaklatott és véres történelmében, úgy válik mind jelentéktelenebbé Vergés alakja, aki csak egy bábu volt a sok közül a nemzetközi terrorizmus sakkjátszmájában. Ami most is javában folyik, itt, a szemünk előtt, és messze még a végjáték.

- borz -

A Best Hollywood bemutatója

Jacques Vergés

Az alábbi rövid áttekintés időrendi sorrendben igyekszik követni filmünk főszereplőjének ténykedését az igazságszolgáltatás és a nemzetközi terrorizmus Szküllái és Kharübdiszei közt és máshol.

Vergés nagy médiacsinnadratta közepette egy népfelkelés emblematikus alakjaivá faragja az 1957-es algíri csata halálra ítélt bombarobbantóit.

Mielőtt 1970-ben nyolc évre eltűnne a föld színéről, palesztinbarát repülőgép-eltérítőket véd a Winterthur-perben.

"Távolléte" idején aktivizálódik a német Vörös Hadsereg Brigádok (RAF) és a Revolutionäre Zellen (RZ). Fellép a Palesztin Felszabadítási Szervezetet az első nemzetközi terroristaszervezetetté alakító és kiképzőtáborokat létrehozó Waddi Haddad és operatív csatlósa, Carlos, a Sakál is.

1978-ban (Waddi Hadad halálának évében) Vergés újra megjelenik, s nagyobb sebességre kapcsol. Bolíviában véd egy izraeli fegyverszállítmányokkal kereskedő náci háborús bűnöst. Örmény szeparatista gépeltérítőt (Varoujan Garbidjian), párizsi Moszad-ügynököt és amerikai katonai attasét gyilkoló libanonit (George Ibrahim Abdallah). Holokauszttagadó kommunista történészt (Roger Garaudy). Emberiség ellen elkövetett bűnökkel és népirtással vádolt diktátorokat (a kambodzsai Khieu Samphant, a togói Gnassingbe Eyademát; Slobodan Milosevic végül visszautasítja a segítségét). Gyilkosság vádjával tévesen elítélt foglyot, akit DNS-bizonyíték miatt végül felmentenek (Omar Raddad). OPEC-miniszterek túszul ejtőjét (Anis Naccache), az ő személyében az első vádlottat, aki azt állítja magáról, hogy vallási szervezet tagja, ily módon megkezdve az iszlám terrorizmus hivatalos történetét (1982).

Stasi-dokumentumok szerint nem hivatalosan segédkezik Carlos tettestársai, Magdalena Kopp és Bruno Bréquet ügyében. Carlost később Vergés egykori kolléganője védi (1994). Még Szaddám Huszeinnek is felajánlja segítségét, sajnos hiába. S ha ez nem elég, tudható, hogy Vergés sosem korlátozta tevékenységét a tárgyalóteremre.

- kl -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."