A The Ethnic Heritage Ensemble a Fonóban

  • 1999. április 29.

Film

A hatvanas évek közepén Chicagóban egy Muhal Richard Abrams nevű zenész megalakította az Assosiation for the Advancment of Creative Musicians nevű szervezetet. Ez a szellemi műhely, iskola és szakszervezet igen nagy hatást gyakorolt a dzsessz világára. Az Air, Abrams különböző formációi, Chico Freeman, Lester Bowie, Anthony Braxton és a legismertebb csapat, az Art Ensemble of Chicago hallható munkásságán túl öntudatos világ- és zenelátást plusz egy nagyon jó zenei iskolát teremtett. Az afrikai gyökerektől a kortárs avantgárdig feszülő stílus; a színház, a rítus felhasználása egy karakteres zenei világot eredményezett.

A hatvanas évek közepén Chicagóban egy Muhal Richard Abrams nevű zenész megalakította az Assosiation for the Advancment of Creative Musicians nevű szervezetet. Ez a szellemi műhely, iskola és szakszervezet igen nagy hatást gyakorolt a dzsessz világára. Az Air, Abrams különböző formációi, Chico Freeman, Lester Bowie, Anthony Braxton és a legismertebb csapat, az Art Ensemble of Chicago hallható munkásságán túl öntudatos világ- és zenelátást plusz egy nagyon jó zenei iskolát teremtett. Az afrikai gyökerektől a kortárs avantgárdig feszülő stílus; a színház, a rítus felhasználása egy karakteres zenei világot eredményezett.

Ennek a vonulatnak egy jellegzetes, másodgenerációs együttese az Ethnic Heritage. A több mint húsz éve létező formációt Kahil El´Zabar alakította, aki színész, zeneszerző, tanár, költő és mindenféle egzotikus ütőhangszer mestere. Az 1980-as Three Gentlemen from Chicago című lemezen két szaxofonos, Edward Wilkerson és "Light" Henry Huff fújt mellette elképesztő szólókat. Később megfordult az együttesben Kalaparusha Maurice McIntyre, "Atu" Harold Murray és Joseph Bowie, s felvettek jobb meg maszatosabb lemezeket.

(Kahil El´Zabar közben játszott David Murrayval, aminek pompás dokumentuma a The Golden Sea című lemez, készített felvételeket Lester Bowie-val, és van egy Ritual nevű triója, melyben Malachi Favors bőgőzik és Ari Brown szaxofonozik.)

Az 1997-es The Continuum című Ethnic Heritage-album - melyen a nagyjából mai felállású csapat hallható - igen jól sikerült. Az afrikai ritmusokra populáris témák, sőt sztenderdek csúsznak rá, amiket időnként El´Zabar panaszos éneke kísér. A pozanos Joseph Bowie és a szaxofonos Khabeer Dawkins nagyon érzik egymást, és jókat fújnak a gazdag alapokra.

Május 5-én másodszor lépnek fel Magyarországon, ezúttal a Fonó Hangárban, ami azt jelenti, hogy a Fonó új koncertteremmel bővült. Ez már önmagában elég ok arra, hogy elmenjünk a Sztregova utcába, és még lehet, hogy az Ethnic Heritage is bejön.

Czabán György Brozokni

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.