A vakond, a kakas és a mókuska (Mucsi Zoltán színész)

  • Fekete Eszter
  • 2000. július 27.

Film

Magyar Narancs: Mikor került a fővárosba?

Magyar Narancs: Mikor került a fővárosba?

Mucsi Zoltán: Nagyon szerettem volna futballista lenni, ezért egy pesti szakmunkásképzőbe jelentkeztem általános gépszerelőnek. Elmentem a Fradiba, de a negyedik edzés után kiderült, nincs túl sok tehetségem a labdarúgáshoz. Az ötödikre már le se mentem. Az általános gépszerelésről pedig a harmadik hónapban derült ki, hogy semmi közöm hozzá. Azért becsületből elvégeztem a három évet, amit az tett elviselhetővé, hogy rengeteg szabadidőm volt mellette. Volt úgy, hogy havi húsz színházi előadást is megnéztem. Ott voltam minden koncerten, bulikra jártam, éltem a kollégisták kalandos életét.

MN: Így lett színész?

MZ: Még nem. Ott álltam egy szakmával a kezemben, miközben egy szög beverése is nehézséget jelentett. Abban az időben a munkanélküliség kegyeletsértésnek számított, visszamentem hát Abonyba, és a téglagyárban két műszakban tologattam a szenes csilléket egy darabig. Voltam a MÁV-nál is mint karbantartó. Később a hírlapkihordás következett. Eközben érettségiztem le.

MN: Mi volt az első, színház felé vezető lépés?

MZ: A Kőtövis elnevezésű szolnoki amatőr színpad. Egy barátom cipelt el magával, és ott ragadtam. Egy kőolajipari cég támogatta a társulatot némi pénzzel, hogy elutazhassunk egy-egy fesztiválra, barkácsolhassunk valami díszletfélét meg ilyesmik. 1979-ben lettem Szolnokon segédszínész, ami a statisztának egy szépen fogalmazott szinonimája. Mellette azért megtartottam hírlapkézbesítői állásomat is, mert azért több pénzt adtak, mint egy segédszínész fizetése.

MN: Főiskola?

MZ: Igen. Háromszor is eljutottam a második rostáig, de nem vettek fel. Úgy döntöttem, végigjárom a szamárlétrát. Színész-három, színész-kettő, aztán színész lettem, bár lehet, hogy papíron nem is vagyok színész. Semmilyen hivatalos okiratot nem tudok erről felmutatni.

MN: Ez az út nem volt túl sima. Honnan merített erőt, amikor úgy érezte, baj van?

MZ: Baj sokféle lehet. Van, amelyiken az segít, ha a pohár fenekére néz az ember. Ilyen is volt. Aztán egy időben a kártya jelentette a menedéket. Elég nagy pénzekben pókereztem. Nagyon fontos számomra a tét, a rizikó. Ha nincs, csinálok magamnak. Mostanában inkább az a megoldás, hogy elvonulok.

MN: Egy-egy fárasztó munka után maga a siker jelentheti a pihenést.

MZ: Sokkal fontosabb számomra a megoldandó probléma és a hozzá vezető út, mint maga a siker. Azért persze tagadhatatlanul jólesik, mikor hajnali fél három felé - ami nem igazán színházi időpont - egy Szentivánéji álom-előadás végén a Bárkában az emberek még nevetnek és tapsolnak. Vagy amikor Düsseldorfban vagy Bukarestben állva tombol a nézőtér az előadás után.

MN: Hogy került a düsseldorfi Szentivánéji álomba?

MZ: Eljött a rendező a Bárkába, és Kaszás Gergővel kettőnket kért fel Puck szerepére. Semmiképp sem akartam elvállalni, mert nem beszélek nyelveket. Végül aztán mégis belementem. Az előadásban orosz, olasz, lengyel, francia, bolgár, német, izraeli és magyar színészek vettek részt, mindenki a maga nyelvén mondva a szöveget. A mesteremberek mind külföldi "vendégmunkások" voltak. Csupán a legfontosabb részeknél váltottunk át angolra vagy németre. Ezeket a sorokat ma is tudom.

MN: Sosem láttuk reklámfilmben.

MZ: Ez egy pici ország. Könnyen szappanná vagy bécsi kiflivé válhat az ember. Aki mégis vállal reklámfilmet, arra szokott hivatkozni, hogy külföldön a legnagyobb sztárok is csinálják. Ez igaz, a különbség csupán az, hogy nekik nem kell beöltözniük valami hülye jelmezbe, és bohócot csinálni magukból. Sophia Loren csak annyit mond: én ezt szeretem. Ha ennyiről lenne szó, nem kéne mókuskának öltözni, rengeteget fizetnének, és valóban szeretném a reklámozandó dolgot, akkor vállalnék reklámot. Néha elvi kérdést csinálok a pénzből.

MN: Hacsek és Sajó, Kern és Koltai után egy újabb páros van kialakulóban: Mucsi és Scherer. Jancsó Miklós filmjeiben, a Bárka Színházban és másutt is egyre többször szerepelnek együtt. Véletlenül vagy szándékosan?

MZ: Ez egy helyzet, aminek az elején vagyunk. Hátránya nincs. Ha valaki jól használja és nem pusztán klisészerűen, akkor semmi gond. Scherer Péter is, én is külön életet élünk, saját pályánk van. Amíg ez így lesz, addig minden rendben van. Kettősünk akkor kapott hangsúlyt, amikor Szomjas György Gengszterfilmje egyszerre jelent meg a mozikban Jancsó Miklós Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten című művével.

MN: Aztán újabb Jancsó-film következett.

MZ: Anyád! A szúnyogok... Nagy öröm nekem, hogy Miki bácsival dolgozhatok. A forgatás során sokat improvizáltunk. Miki bácsi megadja a témát és a legfontosabb szavakat, amiknek el kell hangozniuk. A Lánchíd tetején például még azt is kihasználtuk, hogy éppen elment egy szirénázó mentő, vagy jött egy hajó. Az első felvétel mindjárt tetszést is aratott, úgy könyörögtünk, hogy legalább még egyszer megcsinálhassuk. Azt a részt, amikor iszom a sörből, és lenyelem a békát, háromszor kellett megismételni, mert először az operatőr, Grunwalsky Ferenc röhögött annyira, hogy rázkódott a felvevőgép, aztán meg a stáb harsogott bele a felvételbe.

MN: Öt éve mondja a Bárka színpadán a Szentivánéji álomban, hogy állatövi jegye a vakond. Valójában mi az állatövi jegye?

MZ: A kínai szerint kakas, a nyugati szerint szűz. Egyébként a horoszkópokban vagy a számmisztikában nem vagyok otthon, de az ezotéria izgat. Közel áll hozzám a buddhizmus. Jézus Krisztustól a katolicizmus túl messzire került. Az az egyházi tan, amely tilt és fenyeget, beteg. Beteg emberek által kitalált teóriák halmaza csupán, és csak arra jó, hogy a kitalálói jól megéljenek belőle. Egyetlen tudás van: a tapasztalat.

Fekete Eszter

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.