D´ERROR: Fantázia a vásárcsarnokokban

  • 2000. július 27.

Film

reklámozás és igazságtalan előnyteremtés veszélye nélkül nevesítve nem szólhatok, viszont azt sem állíthatom, hogy mondjuk a Szenkó Tréd ürögi csarnokában gyönyörködöm a kannás borokra hulló szűrt napfényben; tetővilágítás, ismerj magadra, menj. Nem. Egy kisebb vagy egy nagyobb vásárcsarnok, ha ellenállt a szupermarketesedésnek, és ha még mindig ott tart valaki, hogy vadászhat akciós termékre, olcsóbb árra, megfizethető neki még az ötforintos erőspaprika, vagy műanyag tányéron ráadásul húszat kap egy hatvanasért, avagy félpótkávé-keveréket tud még kikotorni valami alagsori polcról, netán a karzati büfében elébe teszik már a deci száraz fehér bort... vagyis ha játszhatja még azt a kéjes pajkoskodósdit, melynek jegyében szinte megörülünk, hogy ötezressel indul a világ, ezressel alig - csekély faldarabnyi sajt háromszáz, félliteres tejföl száznyolcvan, a liter bor is (és mi az!) kétszáz, s még milyen akkor, a pogácsa hatvan, nem folytatom. Éltem (s Londonban) 1994-ben még napi kétszáz forintból. És ha hétfőtől péntekig gombát eszem, akkor is csak a prézli vagy hagyma vagy fűszerpénzt (netán a tejfölét, az erős paprikáét! de ez szóismétlés, rendes író kerüli) kell hozzácsapnom, és londonias az összeg. Vagyis egyelőre megvagyunk, de vannak, akik még sebesebben kavarulnak a bajba. Mindegy, az életnek és az írásnak ez a kegyetlensége: vendéglők attól még kénytelenek reklámozni magukat, mert Rupliföldön tízezrek halnak éhen - különben ők is éhen halnának.

Magukról a csarnokokról

reklámozás és igazságtalan előnyteremtés veszélye nélkül nevesítve nem szólhatok, viszont azt sem állíthatom, hogy mondjuk a Szenkó Tréd ürögi csarnokában gyönyörködöm a kannás borokra hulló szűrt napfényben; tetővilágítás, ismerj magadra, menj. Nem. Egy kisebb vagy egy nagyobb vásárcsarnok, ha ellenállt a szupermarketesedésnek, és ha még mindig ott tart valaki, hogy vadászhat akciós termékre, olcsóbb árra, megfizethető neki még az ötforintos erőspaprika, vagy műanyag tányéron ráadásul húszat kap egy hatvanasért, avagy félpótkávé-keveréket tud még kikotorni valami alagsori polcról, netán a karzati büfében elébe teszik már a deci száraz fehér bort... vagyis ha játszhatja még azt a kéjes pajkoskodósdit, melynek jegyében szinte megörülünk, hogy ötezressel indul a világ, ezressel alig - csekély faldarabnyi sajt háromszáz, félliteres tejföl száznyolcvan, a liter bor is (és mi az!) kétszáz, s még milyen akkor, a pogácsa hatvan, nem folytatom. Éltem (s Londonban) 1994-ben még napi kétszáz forintból. És ha hétfőtől péntekig gombát eszem, akkor is csak a prézli vagy hagyma vagy fűszerpénzt (netán a tejfölét, az erős paprikáét! de ez szóismétlés, rendes író kerüli) kell hozzácsapnom, és londonias az összeg. Vagyis egyelőre megvagyunk, de vannak, akik még sebesebben kavarulnak a bajba. Mindegy, az életnek és az írásnak ez a kegyetlensége: vendéglők attól még kénytelenek reklámozni magukat, mert Rupliföldön tízezrek halnak éhen - különben ők is éhen halnának.

Szép Ernő szellemében kérem hát azokat, akik nagyobb csarnokok örömét bajosan engedhetik maguknak, kérem őket, ne haragudjanak, ha operabálok (sose voltam) és tűzijáték-szervezések (házi sporttornákon túl semmit sem szerveztem, sosem szervezkedtem, inkább csak rendeznék, de mily rendet? magánt) s más ily divatozások helyett mégis e betevő falat hazahordóhelyeiről szólok.

Sportcsarnok

volt nekem ma kedves vásárlóhelyeim egyike, 1964-ben a tokiói olimpiát hallgattam ott sokszor, rádiókból: nem is tudom már: vívás, ilyesmi, mondom, nem tudom. Egy azóta fájóan elmarketosított csarnokból az 1956-os forradalom után krumplit hordtam haza, még gimnazistaként. Vagy milyen szép az égitest-nevű csarnok, már csak e név miatt is. Megyek oda, az égitestre. Valami természetjárás van a csarnokozásban. Mindig akadnak szép esetlegességek. Hajdan, mikor az még nyaralásnak viszonylag a legolcsóbb volt, az őszi Adria - hatvanas évek, hetvenesek szűk fordulója -, ott az emberfia és emberlánya élvezte, hogy szinte kéz a kézben tülekszik a nyaralók belső eleganciájával a főtéri vegyesboltban és bűvöletes vegyesszagokban. Vagy volt a Dulay néni kisboltja a környéken itt (ma csak Contesso Szupercipő, Zsalugáter Kft., Trotti Dame, Fecundo Mundo van emez egykor oly élhető, de nyilván kinőtt üzletecskék helyén; Fecundo Mundóba viszont már sosem fogok belenőni).

Az író, mint sportos és nem kereskedőleges egyén, tehát még mindig a tisztességes eredmények és teljesítmények rabja, annyinál tart így körülbelül, mint egy lengőkuglizó vagy egy bogáncstájékozódó-távgyalogló. De hagyjuk. Az író, mint sportos egyén, célokat tűzhet ki még mindig. Van visszahajított könyve, levett pénze, vannak abszurd alapfeltételei, rendre tiszteletpéldányos fizetségei; nem azt mondja, hogy szó- és szerződés... khm, khm, "szegélyezések" ezek az őellenében, csak saga van, szabadosságok, szerviek. Szervek-részérőliek. Reszelőiek, lekoptatók. Köztudott, hogy "minden nehezül". Ül, de azért áll. Mint amaz ősznek a háza a 200 éve született költőnél. Meg a "200", "150", "2000" is áll, e mozgalomszerűségek. Állunk. Le, fel.

És látszik így máris, mikhez képest eleven az embernek, az író embernek netán, mégis egy-egy csarnok.

Lehet udvariasnak

lenni, így fontoskodni, kitérni olaszos ívben, s nem úgy, ahogy Lucchitti beteker a Francia Körversenyen az imbolyogtatott első kerekével Furginusnak Litvániából. Örüljön a Furginus, hogy profi versenyekre járhat már a széthullás után. Meg lehet vitatni, vajon az egri kislány, az egri olasz (szóismétlés), netán a zöldveltelini (így, egybe írva), a száraz-e, a félszáraz-e a hiper; vagy épp a félszáraz adja a száraznak az ő minőségét, és befolyásod van a pult mögötti világban (ahogyan kiadóknál szinte alig!), nagyobb befolyásod, mint a szakmádban, 95%-kal nagyobb, mint külhonokban (nem a te nevedet közli a 3sat reggeli képújságja, hogy faképnél hagyod a Tumultus Kiadót az Elba mentén, te a reggeli képújság hírei révén csak Elsnernek, a fiatal német teniszezőnek az elődöntőbe jutását fogadhatod örömmel, meg hogy a rákbetegséget leküzdő amerikai talán diadalmaskodik másodszor is a körversenyen, lásd Lucchitti, Furginus), borszakértősködsz, na ja, vegyesboltos és kocsmáros (is) volt egyszerű sorból (pásztorkodás a háttér) feltört nagyapád, jó, hát a húszas évek elején egyszerűbb (fa) ház a Svábhegyen, ilyen idők. Ma egy négyzetméternyi lakást vehetsz egy tűrhetőbb könyvhonoráriumból. A gombásnál elköszönnek tőled; ismerik a gombamániádat, kedvelnek érte. "Legyen aztán jó fiú... egy év múlva jövök csak újra a pult mögé..." Nézzünk oda! Vagy: "Mester...", és rácsal egy eladó 42 forintot a salátádra. Tág terünt ma is a csarnok. Fórum, ha az kell. Fátum (végzet) helyett kis könnyűlés. Megyek is (most). Ott folytatom. Fantáziázva.

A csarnokban írófélének képzelhetem magam.

A legcsarnokibb író és a legíróbb csarnoki.

Jeligénk és nevünk

választásának két alapelve volt.

Legközelebb is - mert menni fog ez most, míg szerző kedvenc íróiból - fussa! ám... híres életműrészlet lesz a rovatrész-jelige. Most Szép Ernő életösszéből egy elég jellegzetes részt választottunk ki, az író nevét magát.

Nevünk magunk innen, viszont: mindehhez a csarnoki írósághoz és írói csarnokisághoz összeszedettség kell. Ennek a szétszórtság is az egyik változata. Mivel nem követhetjük azt az alapvető keleties mondást, mely szerint a kabóca hangjából (ah, a kiszámíthatatlan, nem européer és nem amerikáner kabóca! bár Salingertől tudok róla) nem árulszik el (ki, ah a nem kereskedelmies kabóca!), mikor hallgat majd el, ugyanígy nem lehet tudni azt, Dekker, Armstrong, Pantani vagy Furmejcisz mikor szánja el magát "attakra", támadásra, magyarul, szökésre. Mikor tér vissza a kabóc´ hangja.

Az összeszedettséghez drill kell. Pontosabban: hogy tényleg ne. Amit ne, azt (ne). A világban kint másfél óra is sok. Mikor legyen ez, lásd kabóca. Reggel, délben, kora délután? Este többé semmiképp. Ehhez eleinte durva és terror, turva és derror a jeligéje az írónak önmaga iránt. Tévedni (err... etc.) emberi dolog.

S azért az író nemcsak csarnoki, de emberi is. Sőt. Csupa tévedés. A kabóca nem téved, mikor zeng. Az író igen. De majd innen - folytassuk.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.