D´ERROR: Fantázia a vásárcsarnokokban

  • 2000. július 27.

Film

reklámozás és igazságtalan előnyteremtés veszélye nélkül nevesítve nem szólhatok, viszont azt sem állíthatom, hogy mondjuk a Szenkó Tréd ürögi csarnokában gyönyörködöm a kannás borokra hulló szűrt napfényben; tetővilágítás, ismerj magadra, menj. Nem. Egy kisebb vagy egy nagyobb vásárcsarnok, ha ellenállt a szupermarketesedésnek, és ha még mindig ott tart valaki, hogy vadászhat akciós termékre, olcsóbb árra, megfizethető neki még az ötforintos erőspaprika, vagy műanyag tányéron ráadásul húszat kap egy hatvanasért, avagy félpótkávé-keveréket tud még kikotorni valami alagsori polcról, netán a karzati büfében elébe teszik már a deci száraz fehér bort... vagyis ha játszhatja még azt a kéjes pajkoskodósdit, melynek jegyében szinte megörülünk, hogy ötezressel indul a világ, ezressel alig - csekély faldarabnyi sajt háromszáz, félliteres tejföl száznyolcvan, a liter bor is (és mi az!) kétszáz, s még milyen akkor, a pogácsa hatvan, nem folytatom. Éltem (s Londonban) 1994-ben még napi kétszáz forintból. És ha hétfőtől péntekig gombát eszem, akkor is csak a prézli vagy hagyma vagy fűszerpénzt (netán a tejfölét, az erős paprikáét! de ez szóismétlés, rendes író kerüli) kell hozzácsapnom, és londonias az összeg. Vagyis egyelőre megvagyunk, de vannak, akik még sebesebben kavarulnak a bajba. Mindegy, az életnek és az írásnak ez a kegyetlensége: vendéglők attól még kénytelenek reklámozni magukat, mert Rupliföldön tízezrek halnak éhen - különben ők is éhen halnának.

Magukról a csarnokokról

reklámozás és igazságtalan előnyteremtés veszélye nélkül nevesítve nem szólhatok, viszont azt sem állíthatom, hogy mondjuk a Szenkó Tréd ürögi csarnokában gyönyörködöm a kannás borokra hulló szűrt napfényben; tetővilágítás, ismerj magadra, menj. Nem. Egy kisebb vagy egy nagyobb vásárcsarnok, ha ellenállt a szupermarketesedésnek, és ha még mindig ott tart valaki, hogy vadászhat akciós termékre, olcsóbb árra, megfizethető neki még az ötforintos erőspaprika, vagy műanyag tányéron ráadásul húszat kap egy hatvanasért, avagy félpótkávé-keveréket tud még kikotorni valami alagsori polcról, netán a karzati büfében elébe teszik már a deci száraz fehér bort... vagyis ha játszhatja még azt a kéjes pajkoskodósdit, melynek jegyében szinte megörülünk, hogy ötezressel indul a világ, ezressel alig - csekély faldarabnyi sajt háromszáz, félliteres tejföl száznyolcvan, a liter bor is (és mi az!) kétszáz, s még milyen akkor, a pogácsa hatvan, nem folytatom. Éltem (s Londonban) 1994-ben még napi kétszáz forintból. És ha hétfőtől péntekig gombát eszem, akkor is csak a prézli vagy hagyma vagy fűszerpénzt (netán a tejfölét, az erős paprikáét! de ez szóismétlés, rendes író kerüli) kell hozzácsapnom, és londonias az összeg. Vagyis egyelőre megvagyunk, de vannak, akik még sebesebben kavarulnak a bajba. Mindegy, az életnek és az írásnak ez a kegyetlensége: vendéglők attól még kénytelenek reklámozni magukat, mert Rupliföldön tízezrek halnak éhen - különben ők is éhen halnának.

Szép Ernő szellemében kérem hát azokat, akik nagyobb csarnokok örömét bajosan engedhetik maguknak, kérem őket, ne haragudjanak, ha operabálok (sose voltam) és tűzijáték-szervezések (házi sporttornákon túl semmit sem szerveztem, sosem szervezkedtem, inkább csak rendeznék, de mily rendet? magánt) s más ily divatozások helyett mégis e betevő falat hazahordóhelyeiről szólok.

Sportcsarnok

volt nekem ma kedves vásárlóhelyeim egyike, 1964-ben a tokiói olimpiát hallgattam ott sokszor, rádiókból: nem is tudom már: vívás, ilyesmi, mondom, nem tudom. Egy azóta fájóan elmarketosított csarnokból az 1956-os forradalom után krumplit hordtam haza, még gimnazistaként. Vagy milyen szép az égitest-nevű csarnok, már csak e név miatt is. Megyek oda, az égitestre. Valami természetjárás van a csarnokozásban. Mindig akadnak szép esetlegességek. Hajdan, mikor az még nyaralásnak viszonylag a legolcsóbb volt, az őszi Adria - hatvanas évek, hetvenesek szűk fordulója -, ott az emberfia és emberlánya élvezte, hogy szinte kéz a kézben tülekszik a nyaralók belső eleganciájával a főtéri vegyesboltban és bűvöletes vegyesszagokban. Vagy volt a Dulay néni kisboltja a környéken itt (ma csak Contesso Szupercipő, Zsalugáter Kft., Trotti Dame, Fecundo Mundo van emez egykor oly élhető, de nyilván kinőtt üzletecskék helyén; Fecundo Mundóba viszont már sosem fogok belenőni).

Az író, mint sportos és nem kereskedőleges egyén, tehát még mindig a tisztességes eredmények és teljesítmények rabja, annyinál tart így körülbelül, mint egy lengőkuglizó vagy egy bogáncstájékozódó-távgyalogló. De hagyjuk. Az író, mint sportos egyén, célokat tűzhet ki még mindig. Van visszahajított könyve, levett pénze, vannak abszurd alapfeltételei, rendre tiszteletpéldányos fizetségei; nem azt mondja, hogy szó- és szerződés... khm, khm, "szegélyezések" ezek az őellenében, csak saga van, szabadosságok, szerviek. Szervek-részérőliek. Reszelőiek, lekoptatók. Köztudott, hogy "minden nehezül". Ül, de azért áll. Mint amaz ősznek a háza a 200 éve született költőnél. Meg a "200", "150", "2000" is áll, e mozgalomszerűségek. Állunk. Le, fel.

És látszik így máris, mikhez képest eleven az embernek, az író embernek netán, mégis egy-egy csarnok.

Lehet udvariasnak

lenni, így fontoskodni, kitérni olaszos ívben, s nem úgy, ahogy Lucchitti beteker a Francia Körversenyen az imbolyogtatott első kerekével Furginusnak Litvániából. Örüljön a Furginus, hogy profi versenyekre járhat már a széthullás után. Meg lehet vitatni, vajon az egri kislány, az egri olasz (szóismétlés), netán a zöldveltelini (így, egybe írva), a száraz-e, a félszáraz-e a hiper; vagy épp a félszáraz adja a száraznak az ő minőségét, és befolyásod van a pult mögötti világban (ahogyan kiadóknál szinte alig!), nagyobb befolyásod, mint a szakmádban, 95%-kal nagyobb, mint külhonokban (nem a te nevedet közli a 3sat reggeli képújságja, hogy faképnél hagyod a Tumultus Kiadót az Elba mentén, te a reggeli képújság hírei révén csak Elsnernek, a fiatal német teniszezőnek az elődöntőbe jutását fogadhatod örömmel, meg hogy a rákbetegséget leküzdő amerikai talán diadalmaskodik másodszor is a körversenyen, lásd Lucchitti, Furginus), borszakértősködsz, na ja, vegyesboltos és kocsmáros (is) volt egyszerű sorból (pásztorkodás a háttér) feltört nagyapád, jó, hát a húszas évek elején egyszerűbb (fa) ház a Svábhegyen, ilyen idők. Ma egy négyzetméternyi lakást vehetsz egy tűrhetőbb könyvhonoráriumból. A gombásnál elköszönnek tőled; ismerik a gombamániádat, kedvelnek érte. "Legyen aztán jó fiú... egy év múlva jövök csak újra a pult mögé..." Nézzünk oda! Vagy: "Mester...", és rácsal egy eladó 42 forintot a salátádra. Tág terünt ma is a csarnok. Fórum, ha az kell. Fátum (végzet) helyett kis könnyűlés. Megyek is (most). Ott folytatom. Fantáziázva.

A csarnokban írófélének képzelhetem magam.

A legcsarnokibb író és a legíróbb csarnoki.

Jeligénk és nevünk

választásának két alapelve volt.

Legközelebb is - mert menni fog ez most, míg szerző kedvenc íróiból - fussa! ám... híres életműrészlet lesz a rovatrész-jelige. Most Szép Ernő életösszéből egy elég jellegzetes részt választottunk ki, az író nevét magát.

Nevünk magunk innen, viszont: mindehhez a csarnoki írósághoz és írói csarnokisághoz összeszedettség kell. Ennek a szétszórtság is az egyik változata. Mivel nem követhetjük azt az alapvető keleties mondást, mely szerint a kabóca hangjából (ah, a kiszámíthatatlan, nem européer és nem amerikáner kabóca! bár Salingertől tudok róla) nem árulszik el (ki, ah a nem kereskedelmies kabóca!), mikor hallgat majd el, ugyanígy nem lehet tudni azt, Dekker, Armstrong, Pantani vagy Furmejcisz mikor szánja el magát "attakra", támadásra, magyarul, szökésre. Mikor tér vissza a kabóc´ hangja.

Az összeszedettséghez drill kell. Pontosabban: hogy tényleg ne. Amit ne, azt (ne). A világban kint másfél óra is sok. Mikor legyen ez, lásd kabóca. Reggel, délben, kora délután? Este többé semmiképp. Ehhez eleinte durva és terror, turva és derror a jeligéje az írónak önmaga iránt. Tévedni (err... etc.) emberi dolog.

S azért az író nemcsak csarnoki, de emberi is. Sőt. Csupa tévedés. A kabóca nem téved, mikor zeng. Az író igen. De majd innen - folytassuk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.