D´ERROR: Fantázia a vásárcsarnokokban

  • 2000. július 27.

Film

reklámozás és igazságtalan előnyteremtés veszélye nélkül nevesítve nem szólhatok, viszont azt sem állíthatom, hogy mondjuk a Szenkó Tréd ürögi csarnokában gyönyörködöm a kannás borokra hulló szűrt napfényben; tetővilágítás, ismerj magadra, menj. Nem. Egy kisebb vagy egy nagyobb vásárcsarnok, ha ellenállt a szupermarketesedésnek, és ha még mindig ott tart valaki, hogy vadászhat akciós termékre, olcsóbb árra, megfizethető neki még az ötforintos erőspaprika, vagy műanyag tányéron ráadásul húszat kap egy hatvanasért, avagy félpótkávé-keveréket tud még kikotorni valami alagsori polcról, netán a karzati büfében elébe teszik már a deci száraz fehér bort... vagyis ha játszhatja még azt a kéjes pajkoskodósdit, melynek jegyében szinte megörülünk, hogy ötezressel indul a világ, ezressel alig - csekély faldarabnyi sajt háromszáz, félliteres tejföl száznyolcvan, a liter bor is (és mi az!) kétszáz, s még milyen akkor, a pogácsa hatvan, nem folytatom. Éltem (s Londonban) 1994-ben még napi kétszáz forintból. És ha hétfőtől péntekig gombát eszem, akkor is csak a prézli vagy hagyma vagy fűszerpénzt (netán a tejfölét, az erős paprikáét! de ez szóismétlés, rendes író kerüli) kell hozzácsapnom, és londonias az összeg. Vagyis egyelőre megvagyunk, de vannak, akik még sebesebben kavarulnak a bajba. Mindegy, az életnek és az írásnak ez a kegyetlensége: vendéglők attól még kénytelenek reklámozni magukat, mert Rupliföldön tízezrek halnak éhen - különben ők is éhen halnának.

Magukról a csarnokokról

reklámozás és igazságtalan előnyteremtés veszélye nélkül nevesítve nem szólhatok, viszont azt sem állíthatom, hogy mondjuk a Szenkó Tréd ürögi csarnokában gyönyörködöm a kannás borokra hulló szűrt napfényben; tetővilágítás, ismerj magadra, menj. Nem. Egy kisebb vagy egy nagyobb vásárcsarnok, ha ellenállt a szupermarketesedésnek, és ha még mindig ott tart valaki, hogy vadászhat akciós termékre, olcsóbb árra, megfizethető neki még az ötforintos erőspaprika, vagy műanyag tányéron ráadásul húszat kap egy hatvanasért, avagy félpótkávé-keveréket tud még kikotorni valami alagsori polcról, netán a karzati büfében elébe teszik már a deci száraz fehér bort... vagyis ha játszhatja még azt a kéjes pajkoskodósdit, melynek jegyében szinte megörülünk, hogy ötezressel indul a világ, ezressel alig - csekély faldarabnyi sajt háromszáz, félliteres tejföl száznyolcvan, a liter bor is (és mi az!) kétszáz, s még milyen akkor, a pogácsa hatvan, nem folytatom. Éltem (s Londonban) 1994-ben még napi kétszáz forintból. És ha hétfőtől péntekig gombát eszem, akkor is csak a prézli vagy hagyma vagy fűszerpénzt (netán a tejfölét, az erős paprikáét! de ez szóismétlés, rendes író kerüli) kell hozzácsapnom, és londonias az összeg. Vagyis egyelőre megvagyunk, de vannak, akik még sebesebben kavarulnak a bajba. Mindegy, az életnek és az írásnak ez a kegyetlensége: vendéglők attól még kénytelenek reklámozni magukat, mert Rupliföldön tízezrek halnak éhen - különben ők is éhen halnának.

Szép Ernő szellemében kérem hát azokat, akik nagyobb csarnokok örömét bajosan engedhetik maguknak, kérem őket, ne haragudjanak, ha operabálok (sose voltam) és tűzijáték-szervezések (házi sporttornákon túl semmit sem szerveztem, sosem szervezkedtem, inkább csak rendeznék, de mily rendet? magánt) s más ily divatozások helyett mégis e betevő falat hazahordóhelyeiről szólok.

Sportcsarnok

volt nekem ma kedves vásárlóhelyeim egyike, 1964-ben a tokiói olimpiát hallgattam ott sokszor, rádiókból: nem is tudom már: vívás, ilyesmi, mondom, nem tudom. Egy azóta fájóan elmarketosított csarnokból az 1956-os forradalom után krumplit hordtam haza, még gimnazistaként. Vagy milyen szép az égitest-nevű csarnok, már csak e név miatt is. Megyek oda, az égitestre. Valami természetjárás van a csarnokozásban. Mindig akadnak szép esetlegességek. Hajdan, mikor az még nyaralásnak viszonylag a legolcsóbb volt, az őszi Adria - hatvanas évek, hetvenesek szűk fordulója -, ott az emberfia és emberlánya élvezte, hogy szinte kéz a kézben tülekszik a nyaralók belső eleganciájával a főtéri vegyesboltban és bűvöletes vegyesszagokban. Vagy volt a Dulay néni kisboltja a környéken itt (ma csak Contesso Szupercipő, Zsalugáter Kft., Trotti Dame, Fecundo Mundo van emez egykor oly élhető, de nyilván kinőtt üzletecskék helyén; Fecundo Mundóba viszont már sosem fogok belenőni).

Az író, mint sportos és nem kereskedőleges egyén, tehát még mindig a tisztességes eredmények és teljesítmények rabja, annyinál tart így körülbelül, mint egy lengőkuglizó vagy egy bogáncstájékozódó-távgyalogló. De hagyjuk. Az író, mint sportos egyén, célokat tűzhet ki még mindig. Van visszahajított könyve, levett pénze, vannak abszurd alapfeltételei, rendre tiszteletpéldányos fizetségei; nem azt mondja, hogy szó- és szerződés... khm, khm, "szegélyezések" ezek az őellenében, csak saga van, szabadosságok, szerviek. Szervek-részérőliek. Reszelőiek, lekoptatók. Köztudott, hogy "minden nehezül". Ül, de azért áll. Mint amaz ősznek a háza a 200 éve született költőnél. Meg a "200", "150", "2000" is áll, e mozgalomszerűségek. Állunk. Le, fel.

És látszik így máris, mikhez képest eleven az embernek, az író embernek netán, mégis egy-egy csarnok.

Lehet udvariasnak

lenni, így fontoskodni, kitérni olaszos ívben, s nem úgy, ahogy Lucchitti beteker a Francia Körversenyen az imbolyogtatott első kerekével Furginusnak Litvániából. Örüljön a Furginus, hogy profi versenyekre járhat már a széthullás után. Meg lehet vitatni, vajon az egri kislány, az egri olasz (szóismétlés), netán a zöldveltelini (így, egybe írva), a száraz-e, a félszáraz-e a hiper; vagy épp a félszáraz adja a száraznak az ő minőségét, és befolyásod van a pult mögötti világban (ahogyan kiadóknál szinte alig!), nagyobb befolyásod, mint a szakmádban, 95%-kal nagyobb, mint külhonokban (nem a te nevedet közli a 3sat reggeli képújságja, hogy faképnél hagyod a Tumultus Kiadót az Elba mentén, te a reggeli képújság hírei révén csak Elsnernek, a fiatal német teniszezőnek az elődöntőbe jutását fogadhatod örömmel, meg hogy a rákbetegséget leküzdő amerikai talán diadalmaskodik másodszor is a körversenyen, lásd Lucchitti, Furginus), borszakértősködsz, na ja, vegyesboltos és kocsmáros (is) volt egyszerű sorból (pásztorkodás a háttér) feltört nagyapád, jó, hát a húszas évek elején egyszerűbb (fa) ház a Svábhegyen, ilyen idők. Ma egy négyzetméternyi lakást vehetsz egy tűrhetőbb könyvhonoráriumból. A gombásnál elköszönnek tőled; ismerik a gombamániádat, kedvelnek érte. "Legyen aztán jó fiú... egy év múlva jövök csak újra a pult mögé..." Nézzünk oda! Vagy: "Mester...", és rácsal egy eladó 42 forintot a salátádra. Tág terünt ma is a csarnok. Fórum, ha az kell. Fátum (végzet) helyett kis könnyűlés. Megyek is (most). Ott folytatom. Fantáziázva.

A csarnokban írófélének képzelhetem magam.

A legcsarnokibb író és a legíróbb csarnoki.

Jeligénk és nevünk

választásának két alapelve volt.

Legközelebb is - mert menni fog ez most, míg szerző kedvenc íróiból - fussa! ám... híres életműrészlet lesz a rovatrész-jelige. Most Szép Ernő életösszéből egy elég jellegzetes részt választottunk ki, az író nevét magát.

Nevünk magunk innen, viszont: mindehhez a csarnoki írósághoz és írói csarnokisághoz összeszedettség kell. Ennek a szétszórtság is az egyik változata. Mivel nem követhetjük azt az alapvető keleties mondást, mely szerint a kabóca hangjából (ah, a kiszámíthatatlan, nem européer és nem amerikáner kabóca! bár Salingertől tudok róla) nem árulszik el (ki, ah a nem kereskedelmies kabóca!), mikor hallgat majd el, ugyanígy nem lehet tudni azt, Dekker, Armstrong, Pantani vagy Furmejcisz mikor szánja el magát "attakra", támadásra, magyarul, szökésre. Mikor tér vissza a kabóc´ hangja.

Az összeszedettséghez drill kell. Pontosabban: hogy tényleg ne. Amit ne, azt (ne). A világban kint másfél óra is sok. Mikor legyen ez, lásd kabóca. Reggel, délben, kora délután? Este többé semmiképp. Ehhez eleinte durva és terror, turva és derror a jeligéje az írónak önmaga iránt. Tévedni (err... etc.) emberi dolog.

S azért az író nemcsak csarnoki, de emberi is. Sőt. Csupa tévedés. A kabóca nem téved, mikor zeng. Az író igen. De majd innen - folytassuk.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.