VERZIÓ 20. - A nyitófilm

Aki otthon maradt

Nem tűnünk el

  • 2023. november 22.

Film

„Nem tűnök el…” – énekli, hadarja szerzeményét a számítógépébe a film egyik kamasz hőse. A fiú titokban rapper szeretne lenni, de csak bányász lehet, mint a felmenői. Vagy rendőr: ez a kitörési lehetőség kínálkozik színészkedni vágyó barátja számára is.

Egy másik fiú Elon Musk műholdjairól fantáziál csotrogány robogójának javítgatása közben. Van két lány is, az egyik tehetségesen rajzol, a másik fotózik, és nem csak az életet házi rabszolgaként elpergető bányászfeleségként tudják a jövőjüket elképzelni. A falusi fiatalok szokványos elvágyódását a jobb élet lehetőségét kínáló városba egészen más perspektívába helyezi az, hogy ők Ukrajna keleti végein, konkrétan az egyik szakadár „állam”, a luhanszki határán élnek, ahonnan időnként gépfegyverropogás hallatszik, füstöt, talán égő házak füstjét látni, át is lőnek néha, a tehenek romok és roncsok között legelnek, a felszakított burkolatú utakon csak katonai járművek szlalomoznak.

„Két perccel” vagyunk az orosz invázió előtt, mi, nézők tudjuk ezt már, s ennek a tudásnak a fényénél nézzük ezeket a normális életet élni vágyó kamaszokat, ahogy valami iskolai fellépésre gyakorolnak közös táncot (az iskolaépület már rom), sárkányt eregetnek a pusztulatban, rajzolnak a golyólyugatta vaskerítésre, vagy csak nézik a lenyugvó napot csendben, és mennének utána maguk is. De nem nyugatra visz az út, hanem keletre, egy terápiás nyereményutazás keretében Nepálba, a Himalájához. A rút mindennapok gödréből a világ szépséges tetejére, a fenyegető háború elől a fenséges békességbe. A visszaúton búcsúzunk el az öt fiataltól, felirat tájékoztat, mi lett velük az orosz támadás után. Senki nem maradt Sztanicja Luganszka községben: a szerencséseket befogadta Nyugat-Európa, aki otthon maradt (a rapper meg a rendőr), arról nem lehet tudni semmit. De sejteni azért igen. „Nem tűnök el…?”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."