Aki nem tudná (Dél-alföldi szaxofonegyüttes: Esthajnal)

  • - bandra -
  • 1998. január 29.

Film

Hogy a görögök fúvós hangszerrel ábrázolták a zene múzsáját, az korántsem véletlen. Számoltak Grencsóval, számoltak Dreschsel vagy éppen az újabban felbukkant Dél-alföldi szaxofonegyüttessel.

Ennek a Dél-alföldi szaxofonegyüttesnek a tagjai dél-alföldi születésűek; Szarvasról (Ágoston Béla - sípok, basszusklarinét, tenor- és altszaxofon), Zentáról (Burány Béla Pöcök - bariton- és szopránszaxofon), Szegedről (Resch Béla - bőgő), Tótkomlósról (Szokolay Dongó Balázs - szopránszaxofon, kaval, csövek) és Szentesről (Virág Tibor - dobok) hozta őket össze a free jazz iránti vágy és a népzene iránti elkötelezettség. "Ezzel az együttessel mindig válaszúthoz érkezünk -írják Esthajnal című debütáló CD-jük füzetkéjében -, ahonnan egyformán mehetünk vissza a gyökerekhez vagy előre, új utakat keresve." Nem mintha az volna a kérdés, erre-e vagy arra. A tét természetesen az, hogy létrejöjjenek a találkozási pontok - és jusson hely a hallgatók számára is -, még ha nem mondanak le egyik útról sem. Arányokról és kiforrottságról van szó, mint rendesen.

Valamikor ősszel, amikor élőben hallottam az együttest, már elkapott a svungja: ereje volt, hite volt, tisztességes nyersesége volt. Hozzám inkább a folkosabb, a "követhetőbb" fele került közel; attól tartottam, az improvizatív részekben több az öncélúság. Meg hát az is nyilvánvaló: koncerten az elszállás veszélye eleve benne van a pakliban. Most a stúdióviszonyok kedveztek nekem, csak az olyan elborultabb esetekben csúszik ki a talaj a lábam alól, mint amilyen például a Metropolis Shaman Song. De ez igazán nem jellemző, s különben is, magánügy.

A Dél-alföldi szaxofonegyüttest igazán rokonszenvesnek, mi több, szerethetőnek találom. Van egy népzenei ihletettségű, igen becsületes szaxofonegyüttesünk, aki nem tudná: gazdagabbak lettünk.

- bandra -

Rana In Fabula, 1997

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.