Aki nem tudná (Dél-alföldi szaxofonegyüttes: Esthajnal)

  • - bandra -
  • 1998. január 29.

Film

Hogy a görögök fúvós hangszerrel ábrázolták a zene múzsáját, az korántsem véletlen. Számoltak Grencsóval, számoltak Dreschsel vagy éppen az újabban felbukkant Dél-alföldi szaxofonegyüttessel.

Ennek a Dél-alföldi szaxofonegyüttesnek a tagjai dél-alföldi születésűek; Szarvasról (Ágoston Béla - sípok, basszusklarinét, tenor- és altszaxofon), Zentáról (Burány Béla Pöcök - bariton- és szopránszaxofon), Szegedről (Resch Béla - bőgő), Tótkomlósról (Szokolay Dongó Balázs - szopránszaxofon, kaval, csövek) és Szentesről (Virág Tibor - dobok) hozta őket össze a free jazz iránti vágy és a népzene iránti elkötelezettség. "Ezzel az együttessel mindig válaszúthoz érkezünk -írják Esthajnal című debütáló CD-jük füzetkéjében -, ahonnan egyformán mehetünk vissza a gyökerekhez vagy előre, új utakat keresve." Nem mintha az volna a kérdés, erre-e vagy arra. A tét természetesen az, hogy létrejöjjenek a találkozási pontok - és jusson hely a hallgatók számára is -, még ha nem mondanak le egyik útról sem. Arányokról és kiforrottságról van szó, mint rendesen.

Valamikor ősszel, amikor élőben hallottam az együttest, már elkapott a svungja: ereje volt, hite volt, tisztességes nyersesége volt. Hozzám inkább a folkosabb, a "követhetőbb" fele került közel; attól tartottam, az improvizatív részekben több az öncélúság. Meg hát az is nyilvánvaló: koncerten az elszállás veszélye eleve benne van a pakliban. Most a stúdióviszonyok kedveztek nekem, csak az olyan elborultabb esetekben csúszik ki a talaj a lábam alól, mint amilyen például a Metropolis Shaman Song. De ez igazán nem jellemző, s különben is, magánügy.

A Dél-alföldi szaxofonegyüttest igazán rokonszenvesnek, mi több, szerethetőnek találom. Van egy népzenei ihletettségű, igen becsületes szaxofonegyüttesünk, aki nem tudná: gazdagabbak lettünk.

- bandra -

Rana In Fabula, 1997

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."