Akkor most szabad verni a nőket?

  • Kovács Bálint
  • 2015. február 18.

Film

„Én nem szeretkezem, én baszok. Durván” – mondja a hős, és mi eltűnődünk itt egy kicsinyt, hogy ez vajon tényleg okés-e. Nem filmkritika, de A szürke ötven árnyalatáról is szól.

Nővédő és a családon belüli erőszak ellen tevékenykedő szervezetek bojkottot hirdettek ellene, mások szerint a szexuális felvilágosultságot segíti elő a moziverzió miatt újra felkapott regény, A szürke ötven árnyalata. De mit is sugall a könyv/film a nők kikötözéséről és elfenekeléséről?

Ne népszerűsítsd az elnyomó párkapcsolatokat, inkább segítsd a mozijegy árával a nővédő szervezeteket! Ez az üzenete az előbb Amerikában, majd itthon is beinduló mozgalmaknak, tedd ezt azért, mert a film a lehető legszélesebb körben propagálja azt a meglehetősen sok női életet megkeserítő életfelfogást, miszerint az asszony verve jó. Igaz, ami igaz, a szakirodalom jelentős részében találni érveket arról, hogy a nagyközönségnek szóló filmek nemcsak tükrözik a fennálló társadalmi viszonyokat, de formálják is azt, ha máshogy nem, hát megerősítve a popkultúrában amúgy is háborítatlanul uralkodó status quót: a férfiak aktív és a nők passzív szerepét a világban, azaz a férfiközpontúságot, a nők „második nem” mivoltát (hogy ők többnyire csak valamiféle függelékei a férfiaknak, nem önálló, egyenrangú létezők). És ez még csak az általános kép.

De kell-e félteni a nőket pont A szürke ötven árnyalatától? Állít-e olyasmit a filmművészet kasszarobbantó baklövése, hogy a nők férfiak alá rendelése lelki és fizikai értelemben bocsánatos bűn lenne?

 

Ütlek, megkötözlek

Hiszen a BDSM, a szexuális parafíliák (vagy nevezzük a ma már nem illendő nevén: perverziók) egyik legősibb versenyzője elsőre talán paradoxnak ható módon, de éppenséggel az egyenlőségről szól – márpedig A szürke ötven árnyalata a széles körben elfogadott hiedelem szerint épp a BDSM-szexbe enged bepillantást. Mert a valóban dominancián alapuló BDSM legelsősorban a kölcsönös bizalomról, a közös megegyezésről, a két fél – a szub és a dom – nagyjából azonos mértékű élvezetéről szól, és mellesleg minimum ugyanolyan népszerű fajtája a női dominancia, mint a férfiuralom. Igen, az egyik fél megverheti, megalázhatja a másikat, de ezt azért teheti meg, mert a másiknak ez valamiért élvezetet okoz, mert a két fél pontosan leosztotta egymás közt az egyformán fontos és egymás nélkül elképzelhetetlen szerepeket. A dominanciát kifejező cselekvés és a befogadásban megnyilvánuló passzivitás a felszín, amely a mélyben nem jár együtt egyenlőtlen nemi szerepekkel, mert a gender itt kikerül a képből, és ki-ki azt a viselkedésmódot veheti fel, amelyiket ő maga szeretné, és nem feltétlenül azt, amit születésekor elsődleges nemi jellege miatt rákényszerített a társadalom. A BDSM a nemek közti egyenlőség fellegvára, hangozzék ez bármilyen furcsán is korbáccsal a kézben vagy bilinccsel a csuklón.

false


Szóval, ha A szürke ötven árnyalata ezt a felszabadító szexuális szubkultúrát mutatja be, a jogvédők minden pampogása felesleges hiszti. Az meg nyilván nem lehet, hogy egy író úgy írjon meg három kötetet a BDSM-ről, hogy közben fogalma sincs arról, mi a franc is az. Maradj nyugodt, lehet!

A szürke ötven árnyalata ugyanis valami egészen másról szól. A sztori szerint a szende szűz kislány halálosan beleszeret a milliárdos macsóba, és, ahogy az már a ponyvákban lenni szokott, a csudaszép szerelemelsőlátásra elé mindössze egy akadályt gördít a huncut Ámor. Hogy az a fránya pasi ilyen fura szexjátékokra gerjed. A film játékidejének tetemes része azzal telik, hogy a hamvas leány viszolygással vegyes viszolygással képed el azon, hogy emberek ilyen gusztustalan, erőszakos dolgokban örömüket lelik, miközben Macsó Úr olyanokat mond, hogy aki nekiadja a szívét, az a luxuscselédszobában kussol éjjelente, cirógatás és arcrapuszi kizárva. (Muszáj felidézni a film emblematikus, feledhetetlen mondatait: „Én nem szeretkezem, én baszok. Durván.”)

Szóval mindenről van itt szó, csak BDSM-ről meg nemi egyenlőségről nem. Egyrészt a lány megérti, hogy a szerelemért cserébe el kellene viselnie, hogy kierőszakolt hozzájárulása után megverhessék és megalázhassák (hiszen a filmidő további tetemes része arról szól, hogy Mr. Muscle szabályosan zaklatja és megvesztegeti Csipkerózsikát, adja már be végre a derekát). Hogy aztán a lány végül könnyek között kérje ki magának az elszenvedett korbácsütéseket, egyrészt szenvedve a megalázottságtól, másrészt az utolsó képkockán mégis mély szerelem tüzével szemében. Ez nem a szub-dom kapcsolat mozgóképes vonzóvá tétele, hanem melodramatikus romanticizálása annak, ahogyan egy dominanciamániás férfi alávetett szerepbe kényszerít egy kiszolgáltatott nőt, szerelemnek hazudva a folyamatot. És eközben persze a pornójelenetek őrjítően szexik és kívánatosak.

 

Üss, tökös!

Másrészt a férfi nem szexuális kielégülést keres a BDSM-ben, hanem pusztán csak huszonnégy órában uralkodni kíván a barátnőjén, mondván: a lovagias bánásmódnak ez az ára. (Mert a bánásmód lovagias, amennyiben annak nevezzük a sportkocsik és más luxuscikkek serény adományozásait, és hát mi másnak neveznénk.) Aki nem olyan kapcsolatot keres, amelyben a másik fél is hasonló szexuális örömök pillangóit kergeti a maga kis bőrkorbácsokból font hálójával, hanem kijelenti, számára minden nő kétféle lehet: alávetett vagy idegen. És persze mindez őrjítően szexi és kívánatos.

Aki meg olvasta a regényeket, elnézést, spoiler, az már azt is tudja, a játék arra megy ki, hogy a pasi ráébredjen, magatartása visszataszító, de megváltoztatható, ha a nő elég serényen igyekszik ezt a változtatást foganatosítani. Hát, igen, ezt nehéz máshogy érteni, mint hogy ha nem is tetszik nekünk, hamvas, szende nőknek, hogy szívszerelmünk gyakori elverésünkben leli örömét, azért tartsunk ki mellette mély és meleg érzéseink lángjából merítve erőt, és akkor majd abbahagyja rút szokását. Pedig a BDSM-filmek tényleg nem erről szólnak, elég megnézni például Lars von Trier A nimfomániását, amely még egy kikötözött nő véresre korbácsolását is képes volt vérbeli feminista kiáltványként megfogalmazni. Ilyet is lehet.

De A szürke ötven árnyalata tényleg nem BDSM-film, hanem az asszonyverést szexivé és bocsánatossá tévő, bugyuta, de attól még nem kevéssé káros merénylet nemcsak a nők, de a férfiak és általában a filmkészítés ellen is.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.