Verzió melléklet

Ami az atom után marad

3 nukleáris töltetű film

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2014. december 7.

Film

Noha az atomfizika rém absztrakt és bonyolult dolog, a nukleáris ipar tragikus balesetei mégis a világ pofonegyszerű dolgai közé tartoznak. Hiszen mit kell azon magyarázni, ha valaki örökre elveszíti otthonát, mindazt, ami számára az életet jelentette? Hogy hátralévő éveit a hazatérés be­teljesületlen sóvárgása határozza meg, vagy, ami még rosszabb, a rák elleni, eleve kudarcra ítélt harc. Eltérő eszközökkel, de az idei Verzió két nukleáris „utóélet-filmje” is az evidencia meggyőző súlyával foglalkozik ugyanazzal: mi marad a helyén és mi lesz azzal az emberrel, amit/akit atomkatasztrófa sújtott?

A japán Áradat után – amelynek a fukusimai baleset miatt ki­telepített városka, Namie a helyszíne – erejét a személyes szál és a trauma feldolgozásának érzékeny (és, bármilyen meglepő, olykor humoros) bemutatása adja. A rendező nagynénje mellé szegődik, akinek 2011-ben családjával együtt ott kellett hagynia nemcsak otthonát, hanem vállalkozásait is (egy pékség mellett a temetkezési és a házassági bizniszben utazott!), de sokáig reménykedik abban, hogy hamarosan visszatérhet és folytathatja korábbi életét. A film főszála ennek az illúziónak a szertefoszlásáról szól, miközben megrendítő helyszíni felvételeket láthatunk (rokon lévén, maga a rendező is többször járt a lezárt területen, az elhagyatott épületekben). De nemcsak a személyes csapásirányban haladunk, ki is lépünk belőle: az atomenergiai cég vezetőinek dermesztő bocsánatkérése az áldozatok hozzátartozóitól felejthetetlen jelenet, ahogy az időbeli távlat is jót tesz a filmnek. Megismerhetjük az elpusztult település múltját, például azt a dilemmát, hogy a városban évtizedekkel ezelőtt azért döntöttek az aggályok ellenére mégis az erőmű megépítése mellett, mert munkalehetőség hiányában minden fiatal elvándorolt, és az atomtól várták ennek megállítását. Szívszorító, dra­ma­tur­giai­lag lendületes, magával ragadó film.

Merőben más eszközökkel dolgozik a Metamorfózisok német rendezője. Sebastian Mez a szibériai Majak sokáig elhallgatott tragé­diájának helyszínét bejárva inkább a képi kompozícióra helyezi a hangsúlyt, semmint az esemény, illetve a társadalmi kontextus ismertetésére, elemzésére. És ezek az amúgy sokszor mozdulatlan fekete-fehér képek, amelyben a téli szibériai erdő, mező vagy tó tündöklik, igen szépek és erősek. Ahogy azok a hosszú snittek is szuggesztívek, amelyeken a helyi falvak lakóinak mindennapi élete bomlik ki: mert a felfoghatatlan ellentmondás a csernobilihez mérhető katasztrófa helyszínén épp az, hogy a további szennyezés, a rákos és más betegségek ellenére itt, ezeken a nem túl barátságos tájakon az ember igenis élni akar. Az erős hangulatú, lassú ritmusú filmre végig egyfajta száraz líraiság jellemző, ezt itt-ott egy-egy személyes beszámoló szakítja meg. Például azé az üzemi munkásé, aki nemrég balesetközeli élményt élt át, amikor majdnem felrobbant az egyik reaktor.

Végül egy svájci film egy másik problémára hívja fel a figyelmet. Az Utazás a világ legbiztonságosabb helyére egy kontinenseket átszelő nyomozással annak jár utána, hogy mit kezdünk azzal a töméntelen atomszeméttel, ami még több százezer éven át sugároz, és végleges elhelyezése jelenleg az egész világon megoldatlan.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.

Bizonytalan hátországok

Több szempontból is különleges elnökválasztás zajlott le az Egyesült Államokban: hosszú idő után először kapott országosan is több szavazatot a győztes republikánus jelölt; nemcsak az elnök, hanem a szenátusi és a kongresszusi többség is republikánus lesz; és Donald Trump személyében először költözik a Fehér Házba elítélt bűnöző.