Verzió melléklet

Ami az atom után marad

3 nukleáris töltetű film

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2014. december 7.

Film

Noha az atomfizika rém absztrakt és bonyolult dolog, a nukleáris ipar tragikus balesetei mégis a világ pofonegyszerű dolgai közé tartoznak. Hiszen mit kell azon magyarázni, ha valaki örökre elveszíti otthonát, mindazt, ami számára az életet jelentette? Hogy hátralévő éveit a hazatérés be­teljesületlen sóvárgása határozza meg, vagy, ami még rosszabb, a rák elleni, eleve kudarcra ítélt harc. Eltérő eszközökkel, de az idei Verzió két nukleáris „utóélet-filmje” is az evidencia meggyőző súlyával foglalkozik ugyanazzal: mi marad a helyén és mi lesz azzal az emberrel, amit/akit atomkatasztrófa sújtott?

A japán Áradat után – amelynek a fukusimai baleset miatt ki­telepített városka, Namie a helyszíne – erejét a személyes szál és a trauma feldolgozásának érzékeny (és, bármilyen meglepő, olykor humoros) bemutatása adja. A rendező nagynénje mellé szegődik, akinek 2011-ben családjával együtt ott kellett hagynia nemcsak otthonát, hanem vállalkozásait is (egy pékség mellett a temetkezési és a házassági bizniszben utazott!), de sokáig reménykedik abban, hogy hamarosan visszatérhet és folytathatja korábbi életét. A film főszála ennek az illúziónak a szertefoszlásáról szól, miközben megrendítő helyszíni felvételeket láthatunk (rokon lévén, maga a rendező is többször járt a lezárt területen, az elhagyatott épületekben). De nemcsak a személyes csapásirányban haladunk, ki is lépünk belőle: az atomenergiai cég vezetőinek dermesztő bocsánatkérése az áldozatok hozzátartozóitól felejthetetlen jelenet, ahogy az időbeli távlat is jót tesz a filmnek. Megismerhetjük az elpusztult település múltját, például azt a dilemmát, hogy a városban évtizedekkel ezelőtt azért döntöttek az aggályok ellenére mégis az erőmű megépítése mellett, mert munkalehetőség hiányában minden fiatal elvándorolt, és az atomtól várták ennek megállítását. Szívszorító, dra­ma­tur­giai­lag lendületes, magával ragadó film.

Merőben más eszközökkel dolgozik a Metamorfózisok német rendezője. Sebastian Mez a szibériai Majak sokáig elhallgatott tragé­diájának helyszínét bejárva inkább a képi kompozícióra helyezi a hangsúlyt, semmint az esemény, illetve a társadalmi kontextus ismertetésére, elemzésére. És ezek az amúgy sokszor mozdulatlan fekete-fehér képek, amelyben a téli szibériai erdő, mező vagy tó tündöklik, igen szépek és erősek. Ahogy azok a hosszú snittek is szuggesztívek, amelyeken a helyi falvak lakóinak mindennapi élete bomlik ki: mert a felfoghatatlan ellentmondás a csernobilihez mérhető katasztrófa helyszínén épp az, hogy a további szennyezés, a rákos és más betegségek ellenére itt, ezeken a nem túl barátságos tájakon az ember igenis élni akar. Az erős hangulatú, lassú ritmusú filmre végig egyfajta száraz líraiság jellemző, ezt itt-ott egy-egy személyes beszámoló szakítja meg. Például azé az üzemi munkásé, aki nemrég balesetközeli élményt élt át, amikor majdnem felrobbant az egyik reaktor.

Végül egy svájci film egy másik problémára hívja fel a figyelmet. Az Utazás a világ legbiztonságosabb helyére egy kontinenseket átszelő nyomozással annak jár utána, hogy mit kezdünk azzal a töméntelen atomszeméttel, ami még több százezer éven át sugároz, és végleges elhelyezése jelenleg az egész világon megoldatlan.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.