"Amit nem lehet megtanulni" (Snétberger Ferenc dzsesszgitáros)

  • 2001. május 10.

Film

Magyar Narancs: A cigányzenéről általában mint népzenéről szokás beszélni. Mondhatjuk-e, hogy létezik cigány dzsessz is, és ha igen, ez mennyiben jellemző rád?

Snétberger Ferenc dzesszgitáros

Magyar Narancs: A cigányzenéről általában mint népzenéről szokás beszélni. Mondhatjuk-e, hogy létezik cigány dzsessz is, és ha igen, ez mennyiben jellemző rád?

Snétberger Ferenc: Véleményem szerint van ilyen, és Django Reinhardtól eredeztethető. Ma a Franciaország és Németország területén élő cigányok művelik ezt a műfajt, amely sajátos stílusával valóban a cigányok által csiszolódott ki. Bármilyen közel áll a hagyományos dzsesszhez, kitűnik, hogy cigányok játsszák, tulajdonképpen a cigányos improvizatív játékmód a lényege.

MN: Te azonban nem a stílusjegyek, hanem sokkal mélyebb érzelmek miatt adtad A népemnek címet az utolsó albumodnak.

SF: Amikor azt a darabot írtam, akkor a fájdalomra gondoltam. Auschwitzban nemcsak a zsidókat pusztították el, hanem nagyok sok cigányt is. Több mint egymilliót. Ez az én népem. A komponálás folyamán egy olyan téma után kutattam, amely nem kimondottan a dzsessz, hanem egyszerűen a zene hangjaival képes ezt a szomorúságot kifejezni. Gyerekkoromban a nagymamámtól hallottam egy dallamot, azt dolgoztuk fel Szakcsi Lakatos Bélával; végül is én szereztem, de ő hangszerelte a zenét.

MN: Feltűnt, hogy az utóbbi években - Szakcsi mellett - egyre inkább magyarországi muzsikusokkal dolgozol. Arról van szó, hogy Németország inkább csak az élettered, a munkád a gyökereidhez köt?

SF: Németországban nagyon jó muzsikusok vannak, de az én zenémet nem tudnám német zenészekkel játszani, mert más a kultúrájuk, más a feelingjük. Nagyon örülök annak, hogy magyar kollégákkal játszhatok, mert ők rögtön megértik, hogy mit akarok, de legszívesebben roma zenészekkel játszom, hiszen ők tudnak valamit, amit nem lehet megtanulni, ami egyszerűen a vérükben van.

MN: Nemrég egy örmény harmonikással egy tangó témájú filmhez készítettél Magyarországon zenét. Az efféle latin zenékkel éppoly mélyen tudsz azonosulni, vagy ez esetben inkább csak egy megbízás ellátásáról, esetleg a megélhetésről volt szó?

SF: Végül is mindkettő. Azt a filmet a SAT 1 készítette, így jött a felkérés. Azt mindenki tudja, hogy a filmzenékkel jó pénzt lehet keresni, ugyanakkor én ebből nagyon sokat tanultam is. Nem arra törekedtem, hogy minél előbb túlessek rajta, hanem elkezdtem tanulmányozni a tangófelvételeket, és csodálatos dolgokra találtam. Nagy élmény volt ezzel foglalkozni, ráadásul pár zenészt meg is ismerhettem.

MN: Az imént azt mondtad, hogy a németekkel nehezebben "értesz szót". Ugyanakkor a For My People albumon Marcus Stockhausen trombitál.

SF: ´ a kivétel. Az egyik koncertem után újságírókkal beszélgettem, és érdeklődtek, hogy mi lesz a következő munkám. Én meg mondtam, hogy szeretnék egy fúvós vendéget, mire ők rávágták, hogy akkor Marcus Stockhausennal kéne dolgoznom. Természetesen mindenki ismeri a nevét, az édesapja nagyon híres zeneszerző, de én csodálkoztam, hogy miért pont ő illene hozzám. Úgy gondoltam, nagyszerű trombitás, de inkább klasszikus. Ám aki bedobta a nevét, az jól ismerte a dolgait, és megerősített: "´ a te embered." Mielőtt felvettem vele a kapcsolatot, elmentem egy üzletbe, és belehallgattam a lemezeibe, akkor derült ki számomra, hogy mennyire sokoldalú zenész, és hogy hihetetlenül jó dzsesszt tud játszani. Ezután jöttünk össze, s azóta már igen sokszor játszottunk együtt.

MN: Így május 8-án a Zeneakadémián is. A Vigadóban 28-án ugyanez lesz a program?

SF: Az teljesen más lesz. Nekem lesz egy húsz-huszonöt perces szóló blokkom, aztán a Liszt Ferenc Kamarazenekarral előadjuk a For My People-t.

MN: A következő lemezedre mit tervezel?

SF: Nemrég úgy döntöttem, hogy az összes koncertemet felveszem. Marcusszal tizenhárom volt a közelmúltban, máskor a Lantos Zoli hegedült; biztos találok olyan számokat, amelyek technikailag megfelelőek, úgyhogy egy ilyen "duó-lemezt" próbálok összeállítani. Utána pedig egy vonósnégyessel szeretnék dolgozni, úgy nézne ki, hogy a vonósnégyes, plusz gitár és percussion. Sikerült találnom egy nagyon jó perkást, csodálatos, komolyan. Azt még nem tudom, hogy melyik vonósnégyest választom, de magyarok lesznek. Nagyon szeretem a magyar vonósokat. Játszottam már a Müncheni Kamarazenekarral is a For My People-t, de a Liszt Ferenc Kamarazenekarral egészen másképp szól. Az olyan tempó, ami ott van, az egészen óriási!

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."