VERZIÓ melléklet

Anyám, egy háború és én

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2015. december 5.

Film

Évtizedeken, országokon és politikai rendszereken át ível a filmesszé és az énkereső-múltkutató lírai dokumentumfilm határmezsgyéjén található munka, amely inkább kérdéseket vet fel, érzeteket kelt, mintsem konkrét tudást adna át a második világháborúig visszanyúló életnyomozás végén. Ezért sok múlik azon, hogy a néző ráhangolódik-e a film érzékeny frekvenciáira.

A dramaturgiai kiindulópont az, hogy meghal a rendező kilencven­éves anyja, aki egy szovjet tiszttől esett teherbe az ukrán fronton még a második világháború idején. Erőszakról ez esetben szó sem volt, s bár az ápolónő anyának imponált a katona rangja, szerelemről sem – ezt majd a nácik elől a Szovjetunióba emigrált balos sváb katonában találja meg. Gyermekeivel együtt vele tart a ’40-es évek végén német földre, ahol új életet kezd, és ahonnan jó hatvan év után a lány, Tamara visszamegy kutatni a gyökerei, születési körülményei után.

A film realitása, az utazás és az idős, egykori ápolónőkkel folytatott beszélgetések az ukrán és az orosz vidék nyomorúságos képeivel, régi fotókkal, levélrészletekkel és világháborús archív filmfelvételekkel és a rendező személyes emlékeket idéző, nyelvileg emeltebb narrációjával keverednek. Nagy izgalmakat, sokkoló részleteket nem hoz a film, de rengeteg témát érint egy sajátos családi múlton keresztül abból a bonyolult 20. századból, amelybe mi, nézők is beleszülettünk. Tamara Trampe végül úgy jár, ahogy az szinte előre borítékolható: sokkal közelebb nem kerül a kitűzött célhoz. Maga az út a fontos. És ahogy ezt megmutatja nekünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.