VERZIÓ melléklet

Anyám, egy háború és én

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2015. december 5.

Film

Évtizedeken, országokon és politikai rendszereken át ível a filmesszé és az énkereső-múltkutató lírai dokumentumfilm határmezsgyéjén található munka, amely inkább kérdéseket vet fel, érzeteket kelt, mintsem konkrét tudást adna át a második világháborúig visszanyúló életnyomozás végén. Ezért sok múlik azon, hogy a néző ráhangolódik-e a film érzékeny frekvenciáira.

A dramaturgiai kiindulópont az, hogy meghal a rendező kilencven­éves anyja, aki egy szovjet tiszttől esett teherbe az ukrán fronton még a második világháború idején. Erőszakról ez esetben szó sem volt, s bár az ápolónő anyának imponált a katona rangja, szerelemről sem – ezt majd a nácik elől a Szovjetunióba emigrált balos sváb katonában találja meg. Gyermekeivel együtt vele tart a ’40-es évek végén német földre, ahol új életet kezd, és ahonnan jó hatvan év után a lány, Tamara visszamegy kutatni a gyökerei, születési körülményei után.

A film realitása, az utazás és az idős, egykori ápolónőkkel folytatott beszélgetések az ukrán és az orosz vidék nyomorúságos képeivel, régi fotókkal, levélrészletekkel és világháborús archív filmfelvételekkel és a rendező személyes emlékeket idéző, nyelvileg emeltebb narrációjával keverednek. Nagy izgalmakat, sokkoló részleteket nem hoz a film, de rengeteg témát érint egy sajátos családi múlton keresztül abból a bonyolult 20. századból, amelybe mi, nézők is beleszülettünk. Tamara Trampe végül úgy jár, ahogy az szinte előre borítékolható: sokkal közelebb nem kerül a kitűzött célhoz. Maga az út a fontos. És ahogy ezt megmutatja nekünk.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.