Film

Anyám mozija

  • 2017. december 30.

Film

Nanni Moretti filmjeit nehéz néznie annak, akit a világból más is érdekel, mint Nanni Moretti. Legutóbb egy pápaválasztás kapcsán vette át finoman a főszereplést a szentatyának megszavazott, ám hivatalára magát alkalmatlannak érző bíborost alakító Michel Piccolitól: egy ateista pszichiáter mellékszerepében röplabdáztatta a megszökött egyházfő távollétében a sok méltatlankodó kardinálist. Most megkettőzi magát: részben egy filmrendező alteregóra, aki osztályharcos filmje viszontagságos forgatása közepette a rendezés hiábavalóságáról elmélkedik (szerencsére nem Federicónak hívják, mint a Nyolc és fél szerzőjét, vagy Guidónak, mint ugyanezen film hősét, mert nő szegény), részben pedig saját alteregójának felelősségteljesebb, józanabb testvérét alakítja önarcúlag. Hiába, Moretti kedvenc témája Moretti, s így duplán reflektálgathatja végig az amúgy elvileg a saját anyja (mármint a valóságos Moretti anyjának) haldoklását témájául vevő filmet. Amely – személyes érintettség ide, filozofikus megközelítés oda – egy szétkent, defókuszált eseménygubanc, fölvett és elejtett, egymást inkább gyengítő szálak, egymással valóságos viszonyba kerülni nem képes szereplők, továbbá emlék- és álomképek halmaza, enervált kliséparádé. Kínos, hogy legkevésbé épp a mama alakja rajzolódik ki. Tudjuk, hiszen elmondják, hogy milyen kiváló személyiség és mennyire lehet őt szeretni, de figurája kétdimenziós marad, haldoklása magánügy: nem egy elveszőben lévő világ lassú kihunyása, hanem hivatkozási alap a szereplők (az összes Moretti) felszínes önvizsgálatához.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."