Film

Visszapillantó tükör

Antal Nimród: A Viszkis

  • - legát -
  • 2017. december 30.

Film

Ambrus Attila története zavarba ejtő.

Az erdélyi származás, a rablások előtt bekapott whisky, a jéghoki, a már-már erőszakmentes akciók, a letartóztatás utáni bravúros szökés, a 12 év börtön után meg a fazekaskodás olyan olcsó panelek, amelyeket komoly krimiszerző pirulva mert volna papírra vetni. De jobban belegondolva, az egész kilencvenes évtizedre pirulva emlékezhetünk vissza: Ambrus Attila abban a korban lehetett Rózsa Sándor, amikor a Fenyő-gyilkosság és az Aranykéz utcai robbantás volt az ingerküszöb, amikor Tasnádi Péter vagy éppenséggel Stadler József fantasztikus karrierje előtt borult le a bulvármédia, amikor Hegedűs Bello volt a gasztropápa.

Antal Nimród rendező lapunknak arról beszélt a múlt héten, hogy új filmje, A Viszkis „egy full kosztümös film”, hogy „ruhákban, autókban, épületekben, viselkedési stílusban” igyekeztek mindent visszaidézni, és ezzel mintha arra utalt volna, hogy nem is a hihetetlen történet izgatta, hanem az a korszak, amelyben ilyesmi megtörténhetett. A húsz évvel ezelőtti Magyarország.

Nos, ha valaki hiteles képet szeretne arról, hogyan is nézett ki ez a bizonyos „kilencvenes évek”, akkor A Viszkisben nem fog csalódni. Hujber Balázs látványtervező remekül hozta vissza a korszak jellegzetességeit, ráadásul úgy, hogy nem kell bosszankodnunk az általában szokásos erőltetett retrózás miatt sem: Lada rendőrautó csak egyszer suhan át a képen, a rózsaszín, feltűrt ujjú öltöny nem népviselet. Túlzottnak legfeljebb a tévés idézetek tűnnek: Juszt László simán belefér, a Szomszédok felesleges. Ahhoz, hogy minden ilyen flottul működjön, minden bizonnyal Antal Nimród hollywoodi múltja is hozzájárult; a hazai átlaggal szemben neki eszébe sem jutott utalásokkal megúszni a dolgot: nemcsak tökéletes kulisszát teremtett, de használni is tudja, hogy mást ne mondjunk, egy olyan akciójelenetet is komolyan lehet venni, amikor a postás üldözi a Viszkist egy MZ-vel a Boráros téri aluljáróban.

De Antal a sztorival nem tudott mit kezdeni. Mintha kötelességének érezte volna, hogy az újszülöttek is megismerjék Ambrus Attila történetének minden apró elemét, és ugyan bőséggel vannak a filmhez kitalált jelenetek is, ez a történet egy merő közhelyparádé. Kimondottan jó választás volt Szalay Bence a címszerepre, de így még csak jobban sajnálhatjuk, hogy az ifjú tehetség többnyire plakátfiú, nem hús-vér ember, és a puszta tényközléseken kívül nem tudunk meg róla semmit. Ugyanez a Viszkis barátnőjét alakító Móga Piroskáról is elmondható, annyi különbséggel, hogy ő még Szalaynál is díszletszerűbb. Jellemző, hogy velük szemben Schneider Zoltán tulajdonképpen jutalomjátékos lehet (kitalált) nyomozóként, miként Gazsó György is hokiedzőként. Minden bizonnyal azért, mert az ő szerepüket nem „az élet” írta.

Antal Nimród eredetileg há­rom­órásra tervezte A Viszkist, de a 126 perc is soknak tűnik, fél óra simán kimaradhatott volna. Ettől függetlenül abban nem lehet vita, hogy az idei magyar közönségfilmek között A Viszkis messze a legigényesebb és legprofibb darab. De szórakoztatáson kívül semmi mást ne várjunk tőle.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.