Átkelőhely

  • BE
  • 2006. november 2.

Film

Nyugati Part, Gázai övezet - még a hektikus Közel-Keleten is tűzforró pontok.

Nyugati Part, Gázai övezet - még a hektikus Közel-Keleten is tűzforró pontok. Az elsőnek már a neve is vörös posztó, hiszen Jordánia nevezte el így, amikor 1949-ben megszállta, hogy aztán az 1967-es háborúban elveszítse. Azóta izraeli megszállás alatt álló területnek hívják. Az intifáda (arabul szent háború, nyugatiul terrorizmus) miatt számos katonai útzárat állítottak fel, ahol a falujukból munkába, kórházba, iskolába, eladni-vásárolni, családlátogatni igyekvő palesztinok mozgását ellenőrzik. E tevékenységnek megint csak két, homlokegyenest eltérő olvasata van: a palesztinok vegzálásnak, megaláztatásnak tekintik, az izraeliek elemi önvédelemnek. Ezeken az átkelőkön forgatott a film rendezője 2001 és 2003 között.

Még keresik, hol volt a bibliai Édenkert, de itt biztos nem: sivár, köves vidék, hol fullasztó porban, hol sártengerben várakoznak, esetenként órákig az átmenni kívánó, többnyire gyalogos palesztinok. De nincs jobb dolguk a nagyon fiatal, gyerekképű katonáknak sem, akik állig fegyverben, pontosabban vagy húszkilós védőöltözetben, beázó sátorban, betonbunkerben, néha szemmel látható félelemben vagy szerepzavarban végzik munkájukat. A néző találgat, hogy ki töri a másik nyelvét vagy tesz úgy, mintha nem értené; hogy felső parancsra, valamilyen magasabb érdekből rendelnek el zárlatot, küldenek vissza egyeseket, vagy merőben önkényesen.

Azt persze a kívülálló is látja, hogy a helyzet pattanásig feszült és tarthatatlan. Ahogy azt is, hogy e szigorú látleletet elsősorban a "belüllakóknak" szánta a film izraeli rendezője.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.