Átkelőhely

  • BE
  • 2006. november 2.

Film

Nyugati Part, Gázai övezet - még a hektikus Közel-Keleten is tűzforró pontok.

Nyugati Part, Gázai övezet - még a hektikus Közel-Keleten is tűzforró pontok. Az elsőnek már a neve is vörös posztó, hiszen Jordánia nevezte el így, amikor 1949-ben megszállta, hogy aztán az 1967-es háborúban elveszítse. Azóta izraeli megszállás alatt álló területnek hívják. Az intifáda (arabul szent háború, nyugatiul terrorizmus) miatt számos katonai útzárat állítottak fel, ahol a falujukból munkába, kórházba, iskolába, eladni-vásárolni, családlátogatni igyekvő palesztinok mozgását ellenőrzik. E tevékenységnek megint csak két, homlokegyenest eltérő olvasata van: a palesztinok vegzálásnak, megaláztatásnak tekintik, az izraeliek elemi önvédelemnek. Ezeken az átkelőkön forgatott a film rendezője 2001 és 2003 között.

Még keresik, hol volt a bibliai Édenkert, de itt biztos nem: sivár, köves vidék, hol fullasztó porban, hol sártengerben várakoznak, esetenként órákig az átmenni kívánó, többnyire gyalogos palesztinok. De nincs jobb dolguk a nagyon fiatal, gyerekképű katonáknak sem, akik állig fegyverben, pontosabban vagy húszkilós védőöltözetben, beázó sátorban, betonbunkerben, néha szemmel látható félelemben vagy szerepzavarban végzik munkájukat. A néző találgat, hogy ki töri a másik nyelvét vagy tesz úgy, mintha nem értené; hogy felső parancsra, valamilyen magasabb érdekből rendelnek el zárlatot, küldenek vissza egyeseket, vagy merőben önkényesen.

Azt persze a kívülálló is látja, hogy a helyzet pattanásig feszült és tarthatatlan. Ahogy azt is, hogy e szigorú látleletet elsősorban a "belüllakóknak" szánta a film izraeli rendezője.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.