Átkelőhely

  • BE
  • 2006. november 2.

Film

Nyugati Part, Gázai övezet - még a hektikus Közel-Keleten is tűzforró pontok.

Nyugati Part, Gázai övezet - még a hektikus Közel-Keleten is tűzforró pontok. Az elsőnek már a neve is vörös posztó, hiszen Jordánia nevezte el így, amikor 1949-ben megszállta, hogy aztán az 1967-es háborúban elveszítse. Azóta izraeli megszállás alatt álló területnek hívják. Az intifáda (arabul szent háború, nyugatiul terrorizmus) miatt számos katonai útzárat állítottak fel, ahol a falujukból munkába, kórházba, iskolába, eladni-vásárolni, családlátogatni igyekvő palesztinok mozgását ellenőrzik. E tevékenységnek megint csak két, homlokegyenest eltérő olvasata van: a palesztinok vegzálásnak, megaláztatásnak tekintik, az izraeliek elemi önvédelemnek. Ezeken az átkelőkön forgatott a film rendezője 2001 és 2003 között.

Még keresik, hol volt a bibliai Édenkert, de itt biztos nem: sivár, köves vidék, hol fullasztó porban, hol sártengerben várakoznak, esetenként órákig az átmenni kívánó, többnyire gyalogos palesztinok. De nincs jobb dolguk a nagyon fiatal, gyerekképű katonáknak sem, akik állig fegyverben, pontosabban vagy húszkilós védőöltözetben, beázó sátorban, betonbunkerben, néha szemmel látható félelemben vagy szerepzavarban végzik munkájukat. A néző találgat, hogy ki töri a másik nyelvét vagy tesz úgy, mintha nem értené; hogy felső parancsra, valamilyen magasabb érdekből rendelnek el zárlatot, küldenek vissza egyeseket, vagy merőben önkényesen.

Azt persze a kívülálló is látja, hogy a helyzet pattanásig feszült és tarthatatlan. Ahogy azt is, hogy e szigorú látleletet elsősorban a "belüllakóknak" szánta a film izraeli rendezője.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.