Film

Az apáca

Film

Guillome Nicloux filmjében a fiatal Suzanne-t családja - nevezett jobb meggyőződése ellenére - kolostorba kényszeríti, fel kell vennie a fátylat, s már kezdődnek is a meghurcoltatásai...

A testi-lelki bántalmak szinte teljes skáláját megtapasztalja, miközben ő csak menekülne - leginkább az Istennek leadott hazugság elől. Megismerjük egy elzárt női közösség természetét, a felgyülemlett feszültségeket, melyek céltáblája Susanne: erőszak, kiközösítés és a túlbuzgó, szexuális zaklatássá erősödő szeretet.

Mindez Diderot-nál éles és megrázó. Suzanne figurája szinte párja a kor másik emblematikus meghurcoltjának, Sade márki Justine-jének.

Nicloux mintha nem is olvasta volna ezeket, és arról sem értesítették, hogy az eredeti műnek még volt tétje, s túlmutatott önmagán. A filmben ebből az igenis modern értelmezésért kiáltó szándékból (megmutatni a zárt közösségek eleve elrendelt korlátait) semmi nem jelenik meg. Ami mégis elviszi ezt a kísérletet, nyilvánvalóan a színészi játék, főleg a főszereplő Pauline Etienne és a Suzanne viszonzatlan szerelmébe belebomló apátnő Isabelle Huppert előadásában. Ügyes az operatőr, hatásosak a fények és színek. A kamera nem azt mutatja, ami történik - ez alapmotívum, s talán ez az elv érvényesül a történetben is. Ami azonban vizuális telitalálat, dramaturgiailag ahhoz vezet, hogy valóban nem történik semmi, ami túlmutatna önmagán. A mesének nincs kifutása, a záró képben Suzanne ott áll egyedül a világ szélén, Nicloux ránk hagyja, hogy Justine sorsára adjuk, vagy a heppiend karjaiba lökjük. A baj az, hogy végül is mindegy.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.