Film

Az éhezők viadala: A kiválasztott I. rész

  • Szabó Ádám
  • 2014. december 28.

Film

A fölöslegesen túlnyújtott regényadaptációk ver­senyében A hobbit záróakkordjára még várnunk kell, Az éhezők viadala viszont most leteszi névjegyét: a Harry Potter-sorozatot kívánja követni – az egyetlent, amihez sikerült egy hasonló felvezető epizódot sikerrel prezentálni. Hiszen ezúttal is minden a záróakkord felé mutat, a feszültség nőttön nő, a pirotechnikusoktól kezdve a kaszkadőrökig minden látványért felelős szakembert zablával igyekeztek visszafogni: ácsi, majd a következő részben…

A fennálló hatalom és a felkelők harca a médiáért – a felettébb ismerős helyzet nagyjából összefoglalja, miről szól A kiválasztott első epizódja. Az írókra a mondott mértékletesség nem vonatkozott, a film kellően drámai, az alakításokkal ezúttal sincs baj, a fekete pedig nem csak Lawrence-nek, a sorozatnak is jól áll – a mozi mégis kissé seszínű, és nem is feltétlenül azért, mert nagyobbrészt egy bunkerben játszódik. Egy idő után minden és mindenki beletompul ebbe a homályba, a történetmenet pedig vontatottá válik.

Az első rész legnagyobb erénye pont a harc előtti felvonás volt, míg a második epizód ügyesen vegyítette a tartalmat és a formát. A kiválasztott I. blockbusterhez képest meglepően bátran igyekszik játszani a mondanivalóval: a felkelés, a vezérszerep morális oldalának boncolgatása, az ezúttal előtérbe kerülő darkosabb és kritikusabb hang valószínűleg néhányakat, például a célközönség jelentős részét elijeszt­heti ugyan, ám ők a grandiózus fináléig pont kiheverik az e tónus okozta megrázkódtatást.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.