Film

St. Vincent

  • - kg -
  • 2014. december 28.

Film

Hogy is mondjuk csak szépen? Szóval, Bill Murray emberemlékezet óta ugyanazt a komikusan életunt, az életen egy frottír fürdőköpenyben átslattyogó, iszonyatosan menő és borostás alakot játssza, akit – gyermeki lélek lévén – csakis egy viccesen koravén, az életen egy katonásra vasalt iskolaköpenyben átmasírozó tizenéves érthet meg úgy istenigazából. Az életvitelszerűen fürdőköpenyes alakok királya mégsem ő, hanem
A nagy Lebowskiban korszakosat alakító Jeff Bridges (neki is lassan összejön ebből egy egész életmű), de ne feledkezzünk meg Michael Douglas kriminálisan alulértékelt fürdőköpenyes mélázásáról sem a Wonder Boys – Pokoli hétvégében. Egy szó, mint száz, a pálya több mint kitaposott – ugyanez Bill Murray előkertjéről is elmondható, mert Bill Murray, úgy is mint a St. Vincent című film fő- és egyben címszereplője, a gondozatlan előkertek, továbbá a sportfogadás, a gorombáskodás, az ivászat, a macskatartás és a walkmanhasználat híve. Na, gyerekek, mi ­hiányzik egy ilyen grumpy old csodabogár életéből? Hát persze hogy egy grumpy young gyerkőc, aki bérfelvigyázásból kifolyólag kerül a Murray alakította mizantróphoz. Ami ezután következik, oly magától értetődő, mint Rambo kezében a bozótvágó: beindul az üzemszerű meg­enyhülés, amelyhez Naomi Watts mint terhes orosz kurva és korunk legkeresettebb komikája, Melissa McCarthy asszisztál. Volt is, lesz is ennél rosszabb; néha jólesik, ha egyszerűen valami csak rendeltetésszerűen működik, és jobban belegondolva az sem kevés, hogy ez a St. Vincentről fanyalgás nélkül elmondható.

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.