Film

Az Eichmann-show

  • 2015. október 10.

Film

A másfél évtized bujkálás után Argentínában elrabolt náci főhivatalnokot Izraelben állították bíróság elé s ítélték halálra. A per azóta is viták tárgya, hisz a megérdemelt ítélet épp az előzményei (emberrablás, a bűncselekmények idején még nem létező állam bírósága előtti felelősségre vonás) miatt kifogásolható eljárás során született meg. E problematikus bírósági eljárást viszont – a kor kétségtelen médiaszenzációjaként – adta a tévé.

Ebben a filmben is (amerikai) tévéseket látunk, akik közvetítik a Pert. Vannak akadályok (a bíróság nem akar kamerákat a tárgyalóteremben, nácik fenyegetőznek), de ők leküzdik, és nem hátrálnak meg. Van vita, hogy mikor kit mutasson a kamera. Van egy tépelődő rendező, aki szilárdan hiszi, hogy a tárgyalás közvetítésének 8 hónapja alatt egyszer, egyetlen másodpercre majd valami emberire emlékeztető kifejezés jelenik meg a Gestapo-főnök arcán. Van elmélkedés arról, hogy médiaszempontból több nézőt érdemelnek-e az Eichmann ellen tanúskodó áldozatok, mint az űrbe éppen akkor kilőtt első ember.

És van önfényezés. Arról értesülünk, hogy a hivatástudattól fűtött tévések elviszik a világ minden otthonába a hírt a soáról. Hogy nekik köszönhetően tudni fognak róla mindenütt és szembenéznek vele. Hogy ez az évszázad médiaeseménye. Persze, a per maga gátakat tört át a közbeszédben – a média jelentős közreműködésével. Ám e média­­munkások közül néhányból, mégoly fontosakból is, ezen a módon hősöket kreálni és ilyen reflektálatlanul ünnepelni őket, nyilván túlzás.

Forgalmazza a Pannonia Enter­tainment és a Freeway Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.