Film

Az Eichmann-show

  • 2015. október 10.

Film

A másfél évtized bujkálás után Argentínában elrabolt náci főhivatalnokot Izraelben állították bíróság elé s ítélték halálra. A per azóta is viták tárgya, hisz a megérdemelt ítélet épp az előzményei (emberrablás, a bűncselekmények idején még nem létező állam bírósága előtti felelősségre vonás) miatt kifogásolható eljárás során született meg. E problematikus bírósági eljárást viszont – a kor kétségtelen médiaszenzációjaként – adta a tévé.

Ebben a filmben is (amerikai) tévéseket látunk, akik közvetítik a Pert. Vannak akadályok (a bíróság nem akar kamerákat a tárgyalóteremben, nácik fenyegetőznek), de ők leküzdik, és nem hátrálnak meg. Van vita, hogy mikor kit mutasson a kamera. Van egy tépelődő rendező, aki szilárdan hiszi, hogy a tárgyalás közvetítésének 8 hónapja alatt egyszer, egyetlen másodpercre majd valami emberire emlékeztető kifejezés jelenik meg a Gestapo-főnök arcán. Van elmélkedés arról, hogy médiaszempontból több nézőt érdemelnek-e az Eichmann ellen tanúskodó áldozatok, mint az űrbe éppen akkor kilőtt első ember.

És van önfényezés. Arról értesülünk, hogy a hivatástudattól fűtött tévések elviszik a világ minden otthonába a hírt a soáról. Hogy nekik köszönhetően tudni fognak róla mindenütt és szembenéznek vele. Hogy ez az évszázad médiaeseménye. Persze, a per maga gátakat tört át a közbeszédben – a média jelentős közreműködésével. Ám e média­­munkások közül néhányból, mégoly fontosakból is, ezen a módon hősöket kreálni és ilyen reflektálatlanul ünnepelni őket, nyilván túlzás.

Forgalmazza a Pannonia Enter­tainment és a Freeway Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.