Film

Az Eichmann-show

  • 2015. október 10.

Film

A másfél évtized bujkálás után Argentínában elrabolt náci főhivatalnokot Izraelben állították bíróság elé s ítélték halálra. A per azóta is viták tárgya, hisz a megérdemelt ítélet épp az előzményei (emberrablás, a bűncselekmények idején még nem létező állam bírósága előtti felelősségre vonás) miatt kifogásolható eljárás során született meg. E problematikus bírósági eljárást viszont – a kor kétségtelen médiaszenzációjaként – adta a tévé.

Ebben a filmben is (amerikai) tévéseket látunk, akik közvetítik a Pert. Vannak akadályok (a bíróság nem akar kamerákat a tárgyalóteremben, nácik fenyegetőznek), de ők leküzdik, és nem hátrálnak meg. Van vita, hogy mikor kit mutasson a kamera. Van egy tépelődő rendező, aki szilárdan hiszi, hogy a tárgyalás közvetítésének 8 hónapja alatt egyszer, egyetlen másodpercre majd valami emberire emlékeztető kifejezés jelenik meg a Gestapo-főnök arcán. Van elmélkedés arról, hogy médiaszempontból több nézőt érdemelnek-e az Eichmann ellen tanúskodó áldozatok, mint az űrbe éppen akkor kilőtt első ember.

És van önfényezés. Arról értesülünk, hogy a hivatástudattól fűtött tévések elviszik a világ minden otthonába a hírt a soáról. Hogy nekik köszönhetően tudni fognak róla mindenütt és szembenéznek vele. Hogy ez az évszázad médiaeseménye. Persze, a per maga gátakat tört át a közbeszédben – a média jelentős közreműködésével. Ám e média­­munkások közül néhányból, mégoly fontosakból is, ezen a módon hősöket kreálni és ilyen reflektálatlanul ünnepelni őket, nyilván túlzás.

Forgalmazza a Pannonia Enter­tainment és a Freeway Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.