Film – Verzió 2013

Járatlan úton

  • B. I.
  • 2013. december 1.

Film

Fokozódik a helyzet az erdélyi havasokban, valahol Beszterce-Naszód megyében: nem megy a birka meg a gyapja, a tej és a juhsajt is alig, egyre nehezebb a hosszú nemzedékek óta állattenyésztéssel foglalkozó pásztorok helyzete.

A férfiak minderről nemigen akarnak egyelőre tudomást venni, teszik tovább a dolgukat, mint elődeik évszázadokon át. Az asszonyok közül viszont a vállalkozóbbak külföldre járnak idénymunkákra. A Creta családban négy generáció él együtt: a nagyapa, az apa és a tinédzser Albin (utóbbi a központi alak) tavasztól őszig jobbára a hegyekben van, birkanyájat őriz, megnyírja az állatokat, készíti és piacra viszi a tejterméket, és ha ideje van, próbálja eladni az állatokat - egyre kisebb hatékonysággal. Albin anyja és nagyanyja ellenben Németországban dolgozik évi néhány hónapot (cukkinit darabolnak futószalagon látástól vakulásig). A nők néhány hónap alatt többet keresnek - hazahoznak tisztán 4500 eurót -, mint a családfenntartók a pásztorkodással egy év alatt.

Dieter Auner a filmjében nem kommentál, nem alkalmaz hatásvadász beállításokat, egyszerűen rögzíti a történteket: hosszú perceken át vonulnak a birkák vagy éppen kántál a pópa az újévi házszenteléskor meg a tavaszi birkaáldáskor (szentelt vízzel locsolja az állatokat, hogy bőséggel szaporodjanak), türelmesen elidőz a dédi arcán (aki egy alkalommal, amikor egy időben két családtagját is keresik mobilon, szent borzadállyal kiált föl, "úristen, egyszerre két hívás!"), és bőven jut idő a birkanyírás, -mosdatás megfigyelésére is. Aligha gondolnánk azonban, hogy a rendező mindezzel a tarthatatlan, ám értékteli régi életformát búcsúztatná könnyes szemmel. Az idő átlépett ezeken az egyszerű, tisztességes embereken, és mi legfeljebb szomorúan nézzük, ahogyan kétségbeesetten próbálnak alkudni több ezer birka eladásáról telefonon és végül megalázóan alacsony árban megegyezni, és ahogyan másnap hajnalban mind reményvesztettebben várják a kamionokat, persze hiába.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.