„Az öreggel nincs szex” - Alain Guiraudie filmrendező

Film

A meleg napozók közt játszódó Idegen a tónál jelentős nemzetközi sikert aratott; új filmje, az Állva maradni sem a konzervatív közönséget célozza. A bátor francia művészfilmessel a Puskin moziban beszélgettünk.

Magyar Narancs: A producere nem kapott szívszélhűdést, amikor eljutott a forgatókönyvben ahhoz a bizonyos jelenethez, ami az­óta beszédtéma, hogy bemutatták az Állva maradnit Cannes-ban?

Alain Guiraudie: Melyik is lenne az?

MN: Az, amelyikben a film főhőse magáévá tesz egy halálra készülő öregembert.

AG: Nos, igen, Léo szodomizálja Marcelt, hozzásegítve az idős férfit a halálhoz. Nem hiszem, hogy az Idegen a tónál óta bárkit is meglepett volna, hogy mire készülök. Képzelje, a forgatókönyvben még a csecsemő is benn volt a szobában az aktus közben! Jó, hogy nem így lett.

false

MN: Szóval a producerének szeme sem rebbent?

AG: A szeme sem, fel volt készülve az ilyen jelenetekre. A forgatókönyv ismeretében pedig nagyon is kedve lett megcsinálni a filmet. Az Idegen a tónál után megjelent egy könyvem, abban sokkal keményebb dolgok vannak, mint ebben a filmben.

MN: Mi lehet még ennél is keményebb?

AG: Itt kezdődött az éjszaka – ez a könyvem címe. A főszereplő szerelmes egy idős emberbe. Plátói szerelem. De van egy testi szerelme is, a csendőrség egyik főembere. A viszonyokat némileg komplikálja, hogy ez a rendőr kínzásnak veti alá a főhőst, amiért az plátói szerelmet táplál az öreg iránt.

MN: E háromszögben mindenki férfi?

AG: Mindenki. De az öreggel nincs szex, bár maga a vágy sem egy kimondottan hétköznapi vágy.

MN: Mindent megmutat: van vagina és meredező hímtag, és még egy szülést is láthatunk premier plánban. Melyik számít ma nagyobb tabunak?

AG: Látványban szerintem a szülés a legdurvább. Manapság az apák is részt akarnak venni a szülésben, de nem hiszem, hogy ugyanabból a szögből követnék a gyermek világra jöttét, amiből mi mutatjuk.

MN: Szemből.

AG: Igen, szemből. A férfiak inkább az anya mellett állnak.

MN: Ön látott már élőben szülést?

AG: Egy olyan orvossal dolgoztam együtt, aki filmezni szokta a szüléseket, segédanyagul a szülésznőképzéshez. Élőben egyet­len­­egy szülést néztem végig, a többit filmen. Két nő volt, aki beleegyezett, hogy mi, filmesek is ott lehessünk a szülésnél, de az egyikük éjszaka szült, nem sikerült odaérnünk. Filmesként nagyon nehéz elkapni egy szülést.

MN: Ahhoz, hogy az ember felkészüljön a szexjelenetek megrendezésére, hasznos, ha előtte tanulmányozza a pornófilmek szakmai fogásait?

AG: Lélektelen technika az egész, engem a pornó művészileg nem izgat.

false

MN: De ha aktust rendez, gondolom, azért nem árt ismerni a technikai kivitelezés módjait. Például, hogy mennyire érdemes közel menni a lényeghez.

AG: A pornóban olyan szögeket mutatnak, amelyek egy normál filmben teljesen elképzelhetetlenek. Ezek a kérdések inkább az Idegen a tónál esetében merültek fel. Azt mutattam meg, ami még egy észszerű távolságból megmutatható és hiteles is.

MN: Méterben mennyi ez a távolság?

AG: Én szeretek legalább egy méterre maradni a színészeimtől. Képtelen lennék húsz centiről végigkövetni egy szexjelenetet. Az Idegen a tónál során a férfiszereplők közt volt minden: maszturbáció, felláció és ejakuláció, de penetráció nem volt. A penetrációt nem lehet lefilmezni.

MN: Miért nem lehet?

AG: Mert úgysem látod, nem láthatod, mi történik. Ahhoz tényleg olyan közel kéne menni a kamerával, ami számomra elképzelhetetlen.

MN: Azt rendezőként hogy éri el, hogy ha a férfi szereplőnek teljesítenie kell, akkor ne legyen gond? Rendelésre jön a gerjedelem?

AG: Ezt mindig dublőrökre bízom. Sosem találtam még olyan színészt, aki belement volna, hogy filmre vegyem, amikor feláll neki. Az Állva maradniban nem dublőr volt, a felálló hímtagot egy protézis helyettesítette.

MN: A film elején a főhős, ez a csellengő, értelmiségi alak, leszólít egy fiút az út szélén, azzal a szöveggel, hogy érdekes arca van, nincs-e kedve részt venni egy castingon. Önéletrajzi ihletésű pillanat?

AG: Utcán, vonaton, számos helyen csináltam már ilyet, de az út szélén még soha. Ezek részben szakmai leszólítások voltak, de volt, hogy egyszerűen csak ismerkedni akartam.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.