„Az öreggel nincs szex” - Alain Guiraudie filmrendező

Film

A meleg napozók közt játszódó Idegen a tónál jelentős nemzetközi sikert aratott; új filmje, az Állva maradni sem a konzervatív közönséget célozza. A bátor francia művészfilmessel a Puskin moziban beszélgettünk.

Magyar Narancs: A producere nem kapott szívszélhűdést, amikor eljutott a forgatókönyvben ahhoz a bizonyos jelenethez, ami az­óta beszédtéma, hogy bemutatták az Állva maradnit Cannes-ban?

Alain Guiraudie: Melyik is lenne az?

MN: Az, amelyikben a film főhőse magáévá tesz egy halálra készülő öregembert.

AG: Nos, igen, Léo szodomizálja Marcelt, hozzásegítve az idős férfit a halálhoz. Nem hiszem, hogy az Idegen a tónál óta bárkit is meglepett volna, hogy mire készülök. Képzelje, a forgatókönyvben még a csecsemő is benn volt a szobában az aktus közben! Jó, hogy nem így lett.

false

MN: Szóval a producerének szeme sem rebbent?

AG: A szeme sem, fel volt készülve az ilyen jelenetekre. A forgatókönyv ismeretében pedig nagyon is kedve lett megcsinálni a filmet. Az Idegen a tónál után megjelent egy könyvem, abban sokkal keményebb dolgok vannak, mint ebben a filmben.

MN: Mi lehet még ennél is keményebb?

AG: Itt kezdődött az éjszaka – ez a könyvem címe. A főszereplő szerelmes egy idős emberbe. Plátói szerelem. De van egy testi szerelme is, a csendőrség egyik főembere. A viszonyokat némileg komplikálja, hogy ez a rendőr kínzásnak veti alá a főhőst, amiért az plátói szerelmet táplál az öreg iránt.

MN: E háromszögben mindenki férfi?

AG: Mindenki. De az öreggel nincs szex, bár maga a vágy sem egy kimondottan hétköznapi vágy.

MN: Mindent megmutat: van vagina és meredező hímtag, és még egy szülést is láthatunk premier plánban. Melyik számít ma nagyobb tabunak?

AG: Látványban szerintem a szülés a legdurvább. Manapság az apák is részt akarnak venni a szülésben, de nem hiszem, hogy ugyanabból a szögből követnék a gyermek világra jöttét, amiből mi mutatjuk.

MN: Szemből.

AG: Igen, szemből. A férfiak inkább az anya mellett állnak.

MN: Ön látott már élőben szülést?

AG: Egy olyan orvossal dolgoztam együtt, aki filmezni szokta a szüléseket, segédanyagul a szülésznőképzéshez. Élőben egyet­len­­egy szülést néztem végig, a többit filmen. Két nő volt, aki beleegyezett, hogy mi, filmesek is ott lehessünk a szülésnél, de az egyikük éjszaka szült, nem sikerült odaérnünk. Filmesként nagyon nehéz elkapni egy szülést.

MN: Ahhoz, hogy az ember felkészüljön a szexjelenetek megrendezésére, hasznos, ha előtte tanulmányozza a pornófilmek szakmai fogásait?

AG: Lélektelen technika az egész, engem a pornó művészileg nem izgat.

false

MN: De ha aktust rendez, gondolom, azért nem árt ismerni a technikai kivitelezés módjait. Például, hogy mennyire érdemes közel menni a lényeghez.

AG: A pornóban olyan szögeket mutatnak, amelyek egy normál filmben teljesen elképzelhetetlenek. Ezek a kérdések inkább az Idegen a tónál esetében merültek fel. Azt mutattam meg, ami még egy észszerű távolságból megmutatható és hiteles is.

MN: Méterben mennyi ez a távolság?

AG: Én szeretek legalább egy méterre maradni a színészeimtől. Képtelen lennék húsz centiről végigkövetni egy szexjelenetet. Az Idegen a tónál során a férfiszereplők közt volt minden: maszturbáció, felláció és ejakuláció, de penetráció nem volt. A penetrációt nem lehet lefilmezni.

MN: Miért nem lehet?

AG: Mert úgysem látod, nem láthatod, mi történik. Ahhoz tényleg olyan közel kéne menni a kamerával, ami számomra elképzelhetetlen.

MN: Azt rendezőként hogy éri el, hogy ha a férfi szereplőnek teljesítenie kell, akkor ne legyen gond? Rendelésre jön a gerjedelem?

AG: Ezt mindig dublőrökre bízom. Sosem találtam még olyan színészt, aki belement volna, hogy filmre vegyem, amikor feláll neki. Az Állva maradniban nem dublőr volt, a felálló hímtagot egy protézis helyettesítette.

MN: A film elején a főhős, ez a csellengő, értelmiségi alak, leszólít egy fiút az út szélén, azzal a szöveggel, hogy érdekes arca van, nincs-e kedve részt venni egy castingon. Önéletrajzi ihletésű pillanat?

AG: Utcán, vonaton, számos helyen csináltam már ilyet, de az út szélén még soha. Ezek részben szakmai leszólítások voltak, de volt, hogy egyszerűen csak ismerkedni akartam.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.