Film

A könyvelő

  • - kg -
  • 2016. november 28.

Film

Ben Affleck játszott már világtalan szuperhőst (Daredevil), de autista könyvelőt még nem – a helyzet tarthatatlanságát maga a sokoldalú művész is érezhette, s lám, 2016 meghozta ebben is az áttörést. Jó-jó, de mi köze az aspergeres számviteli szakembernek egy hétpróbás képregényhéroszhoz? Több, mint azt elsőre gondolnánk: Affleck ugyanis csak afféle fedőtevékenységként könyvelget szegényes íróasztala mögött a pórnépnek, ám főállásban a világ nagy bűnszövetkezeteinek a pénzét mossa tisztára: nemcsak a zsebkalkulátorral bánik virtuózan, hanem a lőfegyverekkel is; tart is belőlük jó néhányat (meg egy eredeti Jackson Pollockot plusz egy Renoirt) a rejtekhelyén. Ideje összegezni, mit is ad a világnak Affleck új filmje, A könyvelő: egy autista, matekzseni céllövőt, aki először lő, aztán könyvel. Van még kérdés?

Ja, igen: Hollywoodban a meg nem filmesített forgatókönyveket is beárazza a piac, a legígéretesebbek felkerülnek az ún. Black Listre, a dicsőséget jelentő iparági feketelistára, és ez nagy reklámérték. Az autista szuperhősről szóló könyv évekig tanyázott e listán – a kész produktum láttán félve kérdezhetjük, hogy vajh’ mit tartalmazhat a többi? De mielőtt elsiratnánk Hollywoodot, ha nem keressük a józan ész létezésére utaló jeleket, ha beérjük néhány önmagában hangulatos, de együttvéve nem túl épületes, ámbár kétségtelenül őszies jelenettel, akkor nincs is olyan sok vesztenivalónk. John Lithgow-t pedig akkor is jó nézni, ha szegény feje felett épp egy halálosztó könyvelő és egy szerényebb végzettségű gyilkológép csap össze életre-halálra.

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.