Film

A könyvelő

  • - kg -
  • 2016. november 28.

Film

Ben Affleck játszott már világtalan szuperhőst (Daredevil), de autista könyvelőt még nem – a helyzet tarthatatlanságát maga a sokoldalú művész is érezhette, s lám, 2016 meghozta ebben is az áttörést. Jó-jó, de mi köze az aspergeres számviteli szakembernek egy hétpróbás képregényhéroszhoz? Több, mint azt elsőre gondolnánk: Affleck ugyanis csak afféle fedőtevékenységként könyvelget szegényes íróasztala mögött a pórnépnek, ám főállásban a világ nagy bűnszövetkezeteinek a pénzét mossa tisztára: nemcsak a zsebkalkulátorral bánik virtuózan, hanem a lőfegyverekkel is; tart is belőlük jó néhányat (meg egy eredeti Jackson Pollockot plusz egy Renoirt) a rejtekhelyén. Ideje összegezni, mit is ad a világnak Affleck új filmje, A könyvelő: egy autista, matekzseni céllövőt, aki először lő, aztán könyvel. Van még kérdés?

Ja, igen: Hollywoodban a meg nem filmesített forgatókönyveket is beárazza a piac, a legígéretesebbek felkerülnek az ún. Black Listre, a dicsőséget jelentő iparági feketelistára, és ez nagy reklámérték. Az autista szuperhősről szóló könyv évekig tanyázott e listán – a kész produktum láttán félve kérdezhetjük, hogy vajh’ mit tartalmazhat a többi? De mielőtt elsiratnánk Hollywoodot, ha nem keressük a józan ész létezésére utaló jeleket, ha beérjük néhány önmagában hangulatos, de együttvéve nem túl épületes, ámbár kétségtelenül őszies jelenettel, akkor nincs is olyan sok vesztenivalónk. John Lithgow-t pedig akkor is jó nézni, ha szegény feje felett épp egy halálosztó könyvelő és egy szerényebb végzettségű gyilkológép csap össze életre-halálra.

Az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.