animációs film

Az öt legenda

  • Szabó Ádám
  • 2012. december 29.

Film

Szegény Télapó, lassan olyanná válik, mint a vámpírok: egyre gyakrabban próbálják megreformálni ezeréves alakját, és persze mindig az adott év decemberéhez közeledve. Most például piros ruhás Hulk Hoganná formálták, de akadnak hasonló cipőben járó társai is - mi több, ez lenne az egész játszma lényege. Fogtündér, Álommanó és a Húsvéti nyúl a többi bandatag; őrzőkként felelnek a gyerekekért, az álmokért, a hitért és minden hasonló dologért, amit egy valamirevaló gonosz megrontani igyekszik. Szurok, ismertebb nevén Mumus pedig pont ilyen; fekete ló, fekete köpeny, elveszített hírnév az övé, így most a világra tör. Ez már az őrzőknek is sok, ezért a titokzatos és tengerbölcs Holdra - az égitestre - hallgatva beveszik Dér Jankót is a csapatba. Ő pontosan úgy viselkedik, ahogy a hozzá hasonló kívülállók szoktak: tesz jót meg rosszat is, gyötrődik, segít, bűnt bán, majd megmenti a világot, de legalábbis a boldog gyermekkort. A megdicsőüléshez vezető lépcsőfokok némelyike a célközönség számára talán túl csúszósra sikerült, ráadásul a forgatókönyv több szálat akar fogni, mint amennyit a hólapát-egyszerűségű befejezéssel el tud varrni. Az Anakinra hajazó Dér Jankó és a többi mesealak története legalább annyira látványos, mint csapongó; a figurák egyediek és ötletesek, ám az egyensúlyt nem sikerül megtalálni köztük. A sztori mindig úgy csavarodik, hogy minél több érzelmet csaljon ki a nézőkből - végül egy apró katarzis össze is jön, de a csodához, amit az egész filmen át mantráznak hőseink, nos, több kellett volna.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."