animációs film

Az öt legenda

  • Szabó Ádám
  • 2012. december 29.

Film

Szegény Télapó, lassan olyanná válik, mint a vámpírok: egyre gyakrabban próbálják megreformálni ezeréves alakját, és persze mindig az adott év decemberéhez közeledve. Most például piros ruhás Hulk Hoganná formálták, de akadnak hasonló cipőben járó társai is - mi több, ez lenne az egész játszma lényege. Fogtündér, Álommanó és a Húsvéti nyúl a többi bandatag; őrzőkként felelnek a gyerekekért, az álmokért, a hitért és minden hasonló dologért, amit egy valamirevaló gonosz megrontani igyekszik. Szurok, ismertebb nevén Mumus pedig pont ilyen; fekete ló, fekete köpeny, elveszített hírnév az övé, így most a világra tör. Ez már az őrzőknek is sok, ezért a titokzatos és tengerbölcs Holdra - az égitestre - hallgatva beveszik Dér Jankót is a csapatba. Ő pontosan úgy viselkedik, ahogy a hozzá hasonló kívülállók szoktak: tesz jót meg rosszat is, gyötrődik, segít, bűnt bán, majd megmenti a világot, de legalábbis a boldog gyermekkort. A megdicsőüléshez vezető lépcsőfokok némelyike a célközönség számára talán túl csúszósra sikerült, ráadásul a forgatókönyv több szálat akar fogni, mint amennyit a hólapát-egyszerűségű befejezéssel el tud varrni. Az Anakinra hajazó Dér Jankó és a többi mesealak története legalább annyira látványos, mint csapongó; a figurák egyediek és ötletesek, ám az egyensúlyt nem sikerül megtalálni köztük. A sztori mindig úgy csavarodik, hogy minél több érzelmet csaljon ki a nézőkből - végül egy apró katarzis össze is jön, de a csodához, amit az egész filmen át mantráznak hőseink, nos, több kellett volna.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.