animációs film

Az öt legenda

  • Szabó Ádám
  • 2012. december 29.

Film

Szegény Télapó, lassan olyanná válik, mint a vámpírok: egyre gyakrabban próbálják megreformálni ezeréves alakját, és persze mindig az adott év decemberéhez közeledve. Most például piros ruhás Hulk Hoganná formálták, de akadnak hasonló cipőben járó társai is - mi több, ez lenne az egész játszma lényege. Fogtündér, Álommanó és a Húsvéti nyúl a többi bandatag; őrzőkként felelnek a gyerekekért, az álmokért, a hitért és minden hasonló dologért, amit egy valamirevaló gonosz megrontani igyekszik. Szurok, ismertebb nevén Mumus pedig pont ilyen; fekete ló, fekete köpeny, elveszített hírnév az övé, így most a világra tör. Ez már az őrzőknek is sok, ezért a titokzatos és tengerbölcs Holdra - az égitestre - hallgatva beveszik Dér Jankót is a csapatba. Ő pontosan úgy viselkedik, ahogy a hozzá hasonló kívülállók szoktak: tesz jót meg rosszat is, gyötrődik, segít, bűnt bán, majd megmenti a világot, de legalábbis a boldog gyermekkort. A megdicsőüléshez vezető lépcsőfokok némelyike a célközönség számára talán túl csúszósra sikerült, ráadásul a forgatókönyv több szálat akar fogni, mint amennyit a hólapát-egyszerűségű befejezéssel el tud varrni. Az Anakinra hajazó Dér Jankó és a többi mesealak története legalább annyira látványos, mint csapongó; a figurák egyediek és ötletesek, ám az egyensúlyt nem sikerül megtalálni köztük. A sztori mindig úgy csavarodik, hogy minél több érzelmet csaljon ki a nézőkből - végül egy apró katarzis össze is jön, de a csodához, amit az egész filmen át mantráznak hőseink, nos, több kellett volna.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.