Film

Bűnrész

Ruben Östlund: Play, Gyerekjáték?

  • 2012. december 29.

Film

Ha szépen plánozott, felsnittelt, ügyesen komponált, jól bevilágított jelenetekben bontakozna ki a gyengébb, kisebb, fehér gyerekektől megfélemlítésük, megalázásuk után mobiltelefonokat zsákmányoló fekete kiskamaszokról szóló történet - amely annyira pitiáner, mint amennyire vérfagyasztó -, akkor csak a gyermeki világot meghatározó kegyetlenség egy újabb verzióját látnánk, ezúttal bevándorló-őslakos leosztásban. Így azonban, hogy jószerével mozdulatlan kamera előtt dekomponált képekben jelenik meg az egész folyamat, melynek legtöbb részletét - mivel az a nézőnek háttal vagy a képkivágásból kilógva, esetleg egyenesen azon kívül zajlik - nem is látjuk, a szenvtelennek is mondható stílus éppen arra irányítja a figyelmet, ami a lassan kibontakozó eseménysor voltaképpeni középpontjában áll: a tehetetlenségre. A hosszan kitartott snittek pedig az elviselhetetlenség érzését nyomatékosítják.

Bevásárlóközpont Göteborg belvárosában; villamosok, vonatok; közterek: elhagyottak vagy zsúfoltak, de teljesen nyilvánosak. Itt terelgeti a feketékből álló kamaszbanda három szerencsétlen áldozatát (közülük csak kettő svéd, a harmadik maga is dél-amerikai bevándorló). Tettlegességet csakis saját, a játszmából kiszálló társukkal szemben alkalmaznak, a fehérek fizikai bántalmazására nincs szükség, ők a verbális agresszió hatására is engedelmeskednek. A városszéli erdőnél nemcsak anyagi értékeiket veszik el, de kijátszva a naivitásukat terrorizálják, egymás ellen is fordítják őket. E naivitás nem csak a gyerekek sajátja: az egyik tizenéves agresszor felnőtteket sem habozik megütni. A film igazán kellemetlen pillanatait mégsem a bűnözővé válás előszobájában türelmetlenül toporgó fekete suhancok szerzik a nézőnek. Hanem az elpuhult, gyermekeit megvédeni nem, büntetni annál inkább képes társadalom semmilyen szinten sem megfelelő reakciói: a kifosztva hazafelé tartó fiúkat még meg is bírságolják a jegyellenőrök. Később az egyik megfélemlített gyerek apja meg sem próbál az egyik váratlanul fülön csípett kis emberrabló szüleihez eljutni, helyette elveszi a mobiltelefonját - ő is kizárólag az erősebb jogán, hozzá még erkölcsi prédikációt is tartva a srácnak. Majd az eset szemtanújával, a látottakat illetően tájékozatlan, mégis határozott véleményt formáló játszótéri anyukával vitázik - aki viszont neki tart erkölcsi prédikációt (vagyis ad elő üres humanista lózungokat nagy öntudattal). Egyszóval csak pofázik, pofázik mindenki, és még csak nem is sejti, mekkora a baj, mennyire bűnrészesek valamennyien.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.