Film

Bűnrész

Ruben Östlund: Play, Gyerekjáték?

  • 2012. december 29.

Film

Ha szépen plánozott, felsnittelt, ügyesen komponált, jól bevilágított jelenetekben bontakozna ki a gyengébb, kisebb, fehér gyerekektől megfélemlítésük, megalázásuk után mobiltelefonokat zsákmányoló fekete kiskamaszokról szóló történet - amely annyira pitiáner, mint amennyire vérfagyasztó -, akkor csak a gyermeki világot meghatározó kegyetlenség egy újabb verzióját látnánk, ezúttal bevándorló-őslakos leosztásban. Így azonban, hogy jószerével mozdulatlan kamera előtt dekomponált képekben jelenik meg az egész folyamat, melynek legtöbb részletét - mivel az a nézőnek háttal vagy a képkivágásból kilógva, esetleg egyenesen azon kívül zajlik - nem is látjuk, a szenvtelennek is mondható stílus éppen arra irányítja a figyelmet, ami a lassan kibontakozó eseménysor voltaképpeni középpontjában áll: a tehetetlenségre. A hosszan kitartott snittek pedig az elviselhetetlenség érzését nyomatékosítják.

Bevásárlóközpont Göteborg belvárosában; villamosok, vonatok; közterek: elhagyottak vagy zsúfoltak, de teljesen nyilvánosak. Itt terelgeti a feketékből álló kamaszbanda három szerencsétlen áldozatát (közülük csak kettő svéd, a harmadik maga is dél-amerikai bevándorló). Tettlegességet csakis saját, a játszmából kiszálló társukkal szemben alkalmaznak, a fehérek fizikai bántalmazására nincs szükség, ők a verbális agresszió hatására is engedelmeskednek. A városszéli erdőnél nemcsak anyagi értékeiket veszik el, de kijátszva a naivitásukat terrorizálják, egymás ellen is fordítják őket. E naivitás nem csak a gyerekek sajátja: az egyik tizenéves agresszor felnőtteket sem habozik megütni. A film igazán kellemetlen pillanatait mégsem a bűnözővé válás előszobájában türelmetlenül toporgó fekete suhancok szerzik a nézőnek. Hanem az elpuhult, gyermekeit megvédeni nem, büntetni annál inkább képes társadalom semmilyen szinten sem megfelelő reakciói: a kifosztva hazafelé tartó fiúkat még meg is bírságolják a jegyellenőrök. Később az egyik megfélemlített gyerek apja meg sem próbál az egyik váratlanul fülön csípett kis emberrabló szüleihez eljutni, helyette elveszi a mobiltelefonját - ő is kizárólag az erősebb jogán, hozzá még erkölcsi prédikációt is tartva a srácnak. Majd az eset szemtanújával, a látottakat illetően tájékozatlan, mégis határozott véleményt formáló játszótéri anyukával vitázik - aki viszont neki tart erkölcsi prédikációt (vagyis ad elő üres humanista lózungokat nagy öntudattal). Egyszóval csak pofázik, pofázik mindenki, és még csak nem is sejti, mekkora a baj, mennyire bűnrészesek valamennyien.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.