film

Az üldözött

  • - kg -
  • 2014. szeptember 28.

Film

Anton Corbijn annyira jó fotós és kliprendező, hogy eddig szinte fel sem tűnt, mennyire nem tud játékfilmet rendezni. Viszont szépen és művészien helyezi el színészeit a tájban. Mivel a játékfilmesek közül is csak kevesen tudnak játékfilmet rendezni, Corbijn aprócska történetvezetési hiányosságai alig tűntek fel eddigi filmjei (az Ian Curtisnek emléket állító Control és a George Clooney arc­élének emléket állító Az amerikai) során, mostantól meg azért nem fognak, mert Corbijn kész filmessé képezte ki magát.

Az üldözöttben csak ritkán kell furmányosan megkomponált képeken érdekes nagyvárosi épületkompozíciókban gyönyörködni, megteszi Philip Sey­mour Hoffman meggyötört ábrázata is. Ahogy Hoffman régi jól begyakorolt savanyú ábrázatával (az élet szar, de ember küzdj, és bízva bízzál) elpöcköl magától egy cigarettacsikket, az igazi dráma, ámbár nem újdonság, hiszen Hoffman – egyik utolsó alakítása ez – már életében a legnagyobb cigarettapöckölők közé tartozott. A színész legkedveltebb gesztusainak best of válogatását adja, míg körülötte egy másik best of válogatás fut; John le Carré kémvilágának legnépszerűbb elemei váltják egymást. Le Carrénak, mint mindig, ezúttal is a kémvilág szürkéjének ötven árnyalatát köszönhetjük, amibe – kötelező aktualitás gyanánt – a muszlim terroristaveszélyt keveri bele és a nyugati világok paranoiá­ját. Meg egy szürke, de alapvetően erényes kémet, egy elhízott irodai lovagot. Őt játssza Hoffman, akinek Brühltől Hossig a német színjátszás színe-java statisztál.

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.