Film

Párizs megér egy klisét

Volker Schlöndorff: Az utolsó éjszaka Párizsban

  • 2014. szeptember 28.

Film

Amikor a II. világháború utolsó szakaszában a szövetségesek Párizs felé közelítettek, a megszállt város német parancsnoka, bizonyos Dietrich von Choltitz tábornok kezében volt másfél millió ember és a kulturális világörökség egy tekintélyes részének sorsa.

Minden készen állt arra, hogy a legfontosabb épületek levegőbe repítésével a tűz és a(z előidézett ár)víz a hirosimainál is nagyobb pusztítást végezzen. A korábban sosem hezitáló s akkor is elszánt generális azonban végül nem teljesítette Hitler parancsát. Hogy miért nem, arról próbál szólni Cyril Gely színműve, amelyet most Volker Schlöndorff vitt filmre.

Nagyjából egy szállodai szoba, a német főhadiszállás a játékot képező beszélgetés színtere, ahol titokban megjelenik a svéd konzul, hogy rávegye a városparancsnokot Párizs megkímélésére. Van az a műfaj, amelyben mindössze ketten beszélgetnek, és a szereplők súlyos felismerései a nézőt is valamilyen állásfoglalásra késztetik.

Egy ilyen páros – a háborúba belefáradt, kiábrándult, a lelkiismerete elől a parancsteljesítés mítoszába menekülő katona és a célja elérése érdekében játszmázásra, taktikázni, manipulálni kényszerülő, ám érzelmileg mélyen érintett diplomata intellek­tuális, morális párbaja – lehetne akár katartikus, de legalább izgalmas. Ám ahhoz elsősorban egy kvalitásos író kellett volna, akinek a szokott humanista lózungokon kívül is van valamilyen elgondolása a világ folyásáról, továbbá egy, a problémát az itt előadottnál magasabb színvonalon megfogalmazó dráma. Fordulatok, amelyek újabb és újabb érzelmi impulzusokat és intellektuális felvetéseket adva újabb és újabb felismerésekre késztetnek.

Itt azonban egy merőben praktikus megoldás hozza el a végkifejletet, ui. a svéd menekülést ígér a főtiszt a német törvény által kvázi túszul ejtett családjának. Amely alkunak nyilván van valóságalapja, ám nincs drámai töltése: hiányzik belőle az Átalakulás, a Megfordulás, a feltáruló új perspektíva. A képlet egyszerű: ha a család megmenekül, Párizs is megmenekül. Viszont ha csupán egy alku dönt, akkor a bölcsészes körítés felesleges díszítőelem.

A színészekre hárul(na) a helyzet megmentése, ám ezen a téren meg súlyos aránytalanság mutatkozik – pedig a már bevált színpadi siker szereposztását emeli át filmjébe a német rendező. A generális szerepe hálásabb, mivel a saját korlátait átlépő, merev katona bejár valamilyen utat a végefőcímig. Niels Arestrup él is a lehetőséggel: összetett figurát formál, erős jelenlétet hoz. A svéd konzul szerepében humanista közhelyek elősorolására kárhoztatott André Dussolier viszont mindössze borongó tekintetével és hetvenen túl is kétségtelen férfibájával járul hozzá a film hatásához. Őket irányítgatja a mára unalmasan akadémikus Schlöndorff. Időnként archív felvételeken látjuk a romba döntött Varsót – részben miheztartás végett, részben a rendező fantáziátlanságának jeleként. Végül pedig mai pompájában szemlélhetjük az épen maradt s azóta is diadalmasan fejlődő várost. Már csak egy meleg férfihang hiányzik, amely verbálisan is összefoglalná a tanulságot, ha esetleg valaki nem értené.

Mindez az eseményekkel semmilyen közvetlen összefüggésbe nem hozható Richard Holbrooke-nak, a közelmúltban elhunyt amerikai diplomatának ajánlva, gondolván a tengerentúli forgalmazásra is.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

Sózva, szárítva

Magyarország három éve átadott legnagyobb öntözőrendszerét a Maros táplálja, amely idén május–júniusban a parajdi bánya felől érkező sós vizével, júliusban a szárazság és az apadás miatt kilátszó zátonyaival került a hírekbe.