film

The Expendables – A feláldozhatók 3.

  • - greff -
  • 2014. szeptember 28.

Film

Nagy pillanat volt az egyetemes líra történetében, amikor Boldizsár Péter internetes pályaművében Sylvester Rambo Stallone jelentős beleérzéssel, Gáti Oszkár hangján elszavalt egy Nagy László-verset, és mindannyiunk örömére A feláldozhatók-sorozat legfrissebb része sem szűkölködik a poétikus részletekben. Ilyen az a ma már visszatérőnek mondható motívum, amikor Sly – a művész, a férfi, az ember – a pilótafülkében ül Jason Statham mellett, és az adomázás közben heroikus erőfeszítéssel megkísérli az arcizmait szabad szemmel is követhető mozgásokra bírni.

Vagy amikor szitává lő száz-kétszáz terroristát egy dóroszlopszerű géppuskával, és örül – és ha Stallone örül, akkor mi is örülünk, ennyire egyszerű ez ezúttal is.

A jelentős filmművésszel a már megszokott társak (Schwarzi, Couture és mindannyiunk kedvence, a Frankenstein monstrumára emlékeztető exvegyész, Dolph Lundgren) mellett együtt mulat Antonio Banderas mint vígjátéki elem, Wesley Snipes mint késspecialista, és még Harrison Ford is feltűnik, aki annyira pocsék, hogy a szintén új elemként bevetett fiatal sportolók színészfejedelmeknek tűnhetnek mellette. Hőseink (és ellenfelük, Mel Gibson) ezúttal nem vesznek el a kikacsintós egysorosok óceánjában, Patrick Hughes rendező ehelyett tisztességes golyózáporokba vezényli őket – a film első és utolsó felvonása így már megközelíti a hőskor remekeinek, mondjuk a Kommandónak az élvezeti értékét. Közben kicsit uncsi a dolog, de a lényeg, miszerint stílust és karizmát bizony képtelenség pénzért venni, így is átjön.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.