film

The Expendables – A feláldozhatók 3.

  • - greff -
  • 2014. szeptember 28.

Film

Nagy pillanat volt az egyetemes líra történetében, amikor Boldizsár Péter internetes pályaművében Sylvester Rambo Stallone jelentős beleérzéssel, Gáti Oszkár hangján elszavalt egy Nagy László-verset, és mindannyiunk örömére A feláldozhatók-sorozat legfrissebb része sem szűkölködik a poétikus részletekben. Ilyen az a ma már visszatérőnek mondható motívum, amikor Sly – a művész, a férfi, az ember – a pilótafülkében ül Jason Statham mellett, és az adomázás közben heroikus erőfeszítéssel megkísérli az arcizmait szabad szemmel is követhető mozgásokra bírni.

Vagy amikor szitává lő száz-kétszáz terroristát egy dóroszlopszerű géppuskával, és örül – és ha Stallone örül, akkor mi is örülünk, ennyire egyszerű ez ezúttal is.

A jelentős filmművésszel a már megszokott társak (Schwarzi, Couture és mindannyiunk kedvence, a Frankenstein monstrumára emlékeztető exvegyész, Dolph Lundgren) mellett együtt mulat Antonio Banderas mint vígjátéki elem, Wesley Snipes mint késspecialista, és még Harrison Ford is feltűnik, aki annyira pocsék, hogy a szintén új elemként bevetett fiatal sportolók színészfejedelmeknek tűnhetnek mellette. Hőseink (és ellenfelük, Mel Gibson) ezúttal nem vesznek el a kikacsintós egysorosok óceánjában, Patrick Hughes rendező ehelyett tisztességes golyózáporokba vezényli őket – a film első és utolsó felvonása így már megközelíti a hőskor remekeinek, mondjuk a Kommandónak az élvezeti értékét. Közben kicsit uncsi a dolog, de a lényeg, miszerint stílust és karizmát bizony képtelenség pénzért venni, így is átjön.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.